Ik heb gelezen dat lenzen met vaste brandpunt afstanden een grotere lichtsterkte hebben. Ik fotografeer graag met weinig licht, dus ik zou graag zo'n lens willen aanschaffen. Met de lens die ik nu heb, loop ik tegen beperkingen aan. Maar ik heb nog een aantal vragen, want ik ben nog in de leer

Op dit moment heb ik een D3100, maar in de toekomst wil ik waarschijnlijk overstappen naar een FX camera, dus ik zou graag al een objectief aanschaffen die ik kan 'meenemen' naar de volgende camera. Ik dacht dat 50mm wel een goede keuze was omdat ik graag portretten maak en hem ook wel wil gebruiken voor het documenteren van werken die ik maak op school. Op dit moment heb ik een 18-55mm f/3.5-5.6 lens erop zitten en ik heb geprobeerd of 50 mm fijn voor me werkte.
Ik heb ook gekeken naar de Nikon AF-S 50mm F/1.4G , maar die is ook gelijk een stuk duurder. Zit er een erg groot verschil tussen de Nikon AF-S 50mm F/1.8G en de Nikon AF-S 50mm F/1.4G?
Ik vind het lastig in te schatten welke lens voor mij gaat voldoen qua prijs/kwaliteit verhouding. Zijn de goedkopere lenzen net zo goed de moeite waard, of kan ik beter investeren in een duurder objectief? Ik heb al de tip gelezen om ze in het echt uit te gaan proberen, maar ik moet nog even kijken waar ik dat zou kunnen doen hier in Maastricht. Bovendien zijn de winkel omstandigheden niet de omstandigheden waar ik normaal in fotografeer.
Wat zijn jullie ervaringen met deze lens, of raden jullie me een ander objectief aan?
Christy