JvdKooij schreef:Walter, even een paar foto's bekeken op je flickr, maar de eerstvolgende foto's van je 500mm zijn toch gewoon hartstikke scherp?
vogeltjes bewegen nu eenmaal veel en snel, dan krijg je denk ik toch gewoon af en toe van dit soort foto's ertussen
Je wilt niet weten hoeveel ik er heb weggegooid. Ik weet dat er altijd veel "afval" tussen kan zitten maar ik vind het wel erg extreem bij deze lens. Ik heb laatst in een hut gezeten en daar heb ik nog niet 1 scherpe foto van over gehouden, ik heb dus echt alles weg kunnen gooien omdat ze zo waren zoals het roodborstje.
palindroomreinier schreef:Dag Walter,
Een vraagje wat heeft de lokale fotoboer gecalibreerd? Alleen de lens, dat kan hij niet. Dit alleen bij Nikon Beverwijk.
Heeft de fotoboer gecalibreerd met je camera D850 op je lenzen dus de AF fijn afstelling?
Heb je de VR uitgezet als je een statief gebruikt.
Ik zeg het verkeerd, de lens is gecalibreerd op de D850. Via de AF fijn afstelling inderdaad.
Op de lens zit een speciale VR voor op een tri-pod. Die heb ik dan aanstaan.
Ik weet ook dat de D850 je onmiddelijk op je fouten wijst door de enorme mp, maar ik blijf het zeer vreemd vinden dat ik met de 500mm onscherpere foto's krijg dan met de 200-500mm uit de hand.
Hans Braakhuis schreef:Plak een krant op een muur, schutting. Neem iets afstand zodat je de krant in het midden en in een hoek op de foto kunt zetten. Als je daarna de krant kunt lezen op een monitor, zit je wel goed. Doe dit met meerdere objectieven, zodat je het verschil kunt zien. Schrijf op de krant, welk objectief en welk diafragma.
Een schommelkop is geen statief om alles goed stil te zetten.
Goeie tip!! Dat ga ik zeker eens proberen!!
Vincent schreef:Het takje op de eerste foto is behoorlijk scherper een stukje voor het vogeltje.
Dat lijkt me dus een frontfocus, door slechte kalibratie of gewoon door verkeerd focussen (door gebruiker en/of camera).
Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de kalibratie goed is gebeurd. Dit hebben ze me ook laten zien in de winkel. Echter weet ik ook 100% zeker dat ik bij het roodborstje op het oog had gefocust (ik gebruik single point trouwens) en toch waren ze allemaal niet scherp (ik had geloof ik een stuk of 5 foto's in een burst)...