ring flitser
ring flitser
hallo, weet iemand iets over ring flitsers, {ronde flitsers die voor op de lens word geplaats}, ik ken ze alleen voor macro fotografie, maar ik heb pas op tv een beroemde model fotograaf gezien die daar mee werkte,
Johannus
Johannus
Ringflitsers
Johannes,
Als je morgen, zondag 20/8, in Doesburg de Fotograficabeurs bezoekt, dan zijn daar ongetwijfelt mensen aanwezig die je daar iets over kunnen vertellen.
De modefotograaf gebruikt hoogstwaarschijnlijk een groter type ringflitser dan de voor macrofotografie in de handel zijnde modellen.
Ook de Nikonclub staat met een stand in Doesburg.
Evert W.
Als je morgen, zondag 20/8, in Doesburg de Fotograficabeurs bezoekt, dan zijn daar ongetwijfelt mensen aanwezig die je daar iets over kunnen vertellen.
De modefotograaf gebruikt hoogstwaarschijnlijk een groter type ringflitser dan de voor macrofotografie in de handel zijnde modellen.
Ook de Nikonclub staat met een stand in Doesburg.
Evert W.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ringflitsers worden meestal niet gebruikt bij portretten. Want het richt getal is veel te weinig. Ze zijn bedoeld voor macro fotografie en met een werk afstand van 5 tot bv 75 cm, is het richtgetal ruim voldoende. Elke andere flitser zal op zo'n korte afstand veelal een overbelichting geven.
Ringflitsers geven ook schaduwloos licht. Voor een tandarts is dat noodzakelijk. In de macro fotografie zet je nog wel eens één flitsbuis uit, zodat het licht toch van een zijkant komt en je diepte werking krijgt door de schaduw.
Portret en schaduwloos zijn twee begrippen die meestal niet goed samen gaan. Portret en strijklicht gaan heel goed samen.
Ik kan me indenken dat je een ringflitser gebruikt om andere schaduwen op te helderen, maar dat kan met een kleine flitser op je camera met een "verzachter" ook. Zelf gebruik ik de ingebouwde flitser van m'n D100 hier heel veel voor. Soms met een klein wit papiertje ervoor.
Heb je een F-6, D2H of latere camera dan werkt de SB-29 en vroegere ringflitsers niet goed meer. Nikon heeft nu een SB-R200 systeem.
Ringflitsers geven ook schaduwloos licht. Voor een tandarts is dat noodzakelijk. In de macro fotografie zet je nog wel eens één flitsbuis uit, zodat het licht toch van een zijkant komt en je diepte werking krijgt door de schaduw.
Portret en schaduwloos zijn twee begrippen die meestal niet goed samen gaan. Portret en strijklicht gaan heel goed samen.
Ik kan me indenken dat je een ringflitser gebruikt om andere schaduwen op te helderen, maar dat kan met een kleine flitser op je camera met een "verzachter" ook. Zelf gebruik ik de ingebouwde flitser van m'n D100 hier heel veel voor. Soms met een klein wit papiertje ervoor.
Heb je een F-6, D2H of latere camera dan werkt de SB-29 en vroegere ringflitsers niet goed meer. Nikon heeft nu een SB-R200 systeem.
Ringflitser worden daadwerkelijk veel gebruikt in de mode portret forografie! Echte top fotograven in de mode wereld die shoots maken voor op modebladen gebruiken ze zelfs heel veel! Ook voor make-up en 'kapsle' fotografie worden ze gebruikt...
Ik wil d'r wel 1 om voor mijn portretten te gebruiken, alleen zijn ze verschrikkelijk duur...
Ciaoo!
Ik wil d'r wel 1 om voor mijn portretten te gebruiken, alleen zijn ze verschrikkelijk duur...

Ciaoo!
Vroeger maakte Nikon al de SR-1, SM-1 en de SR-2 en SM-2 ringflitsers.
De "M" ringflitsers waren voor montage aan een omgekeerd objectief, en derhalve voornamelijk voor 1 op 1 en groter.
De SR-2 kon ook worden gebruikt voor dichtbij (dus ook portret-) fotografie. Deze was ontworpen voor objectieven van 35 tot 200 mm, en had een werkafstand van 20 tot 60 cm. (gegevens uit The Nikon Handbook van Peter Braczko). In het meest recente gele prijslijstje van Inca dat ik heb, van 15 november 1979, worden de prijzen als volgt aangegeven: SR-2: f 592,-; SM-2: f 665,-, de wisselstroomvoeding was f 660,- en de gelijkstroomvoeding f 870,-.
Ook van sommige studioflitsfabrikanten kon/kun je ringflitsers voor studiogebruik kopen. Heel duur, dat wel, maar: mooie resultaten.
Groeten, E.M. de Klerk
De "M" ringflitsers waren voor montage aan een omgekeerd objectief, en derhalve voornamelijk voor 1 op 1 en groter.
De SR-2 kon ook worden gebruikt voor dichtbij (dus ook portret-) fotografie. Deze was ontworpen voor objectieven van 35 tot 200 mm, en had een werkafstand van 20 tot 60 cm. (gegevens uit The Nikon Handbook van Peter Braczko). In het meest recente gele prijslijstje van Inca dat ik heb, van 15 november 1979, worden de prijzen als volgt aangegeven: SR-2: f 592,-; SM-2: f 665,-, de wisselstroomvoeding was f 660,- en de gelijkstroomvoeding f 870,-.
Ook van sommige studioflitsfabrikanten kon/kun je ringflitsers voor studiogebruik kopen. Heel duur, dat wel, maar: mooie resultaten.
Groeten, E.M. de Klerk
een goedkope en toch 'origineel Nikon'-optie is de SB-21 ringflits (zeg maar de voorloper van de SB-29)Joost Wouters schreef:Ringflitser worden daadwerkelijk veel gebruikt in de mode portret forografie! Echte top fotograven in de mode wereld die shoots maken voor op modebladen gebruiken ze zelfs heel veel! Ook voor make-up en 'kapsle' fotografie worden ze gebruikt...
Ik wil d'r wel 1 om voor mijn portretten te gebruiken, alleen zijn ze verschrikkelijk duur...![]()
Enige nadeel (maak er je voordeel vanzou ik zeggen) is dat de flitser alleen in de M en A stand te gebruiken is (dat zijn de standen van de flitser zelf, niet van de camera...)
ringflitsers
Ringflisters zijn er in diverse maten en prijzen
De bekende studioflitser fabrikanten leveren ringlisters die op de studio aggregaten kunnen worden aangesloten, voordeel groot richtgetal, nadeel groot prijskaartje
Nikon maakte er vroeger een, maar een goed alternatieef waren de ringflisters van Sunpack, ook nog wel tweedehands verkrijgbaar
Hasselblad heeft er ook een gemaakt, groter richtgetal dan de Sunpack (afhankelijk van de voeding), maar geen TTL meting. Heb hem zelf ligen, omgebouwd op een Metz CT 60 aggregaat, handig om achter de hand te hebben
Werken met een ringflitser geeft op het onderwerp zelf geen schaduw, maar wel erom heen (een dun zwak randje). Gebruik ervan is naast in de medische en macrofotografie ook in de mode populair, zie het werk uit de jaren 70 en 80 van Helmut Newton, Guy Bourdin, David Bailey.
Er is vaak kriktiek op het vlakke, niet plastische karakter van ringflitsers, maar grootste probleem met modellen is het inherente rode-ogen effect doordat de lichtbron zo dicht bij het objectief zit en het licht in een rechte lijn vanuit het oog wordt gereflecteerd
De bekende studioflitser fabrikanten leveren ringlisters die op de studio aggregaten kunnen worden aangesloten, voordeel groot richtgetal, nadeel groot prijskaartje
Nikon maakte er vroeger een, maar een goed alternatieef waren de ringflisters van Sunpack, ook nog wel tweedehands verkrijgbaar
Hasselblad heeft er ook een gemaakt, groter richtgetal dan de Sunpack (afhankelijk van de voeding), maar geen TTL meting. Heb hem zelf ligen, omgebouwd op een Metz CT 60 aggregaat, handig om achter de hand te hebben
Werken met een ringflitser geeft op het onderwerp zelf geen schaduw, maar wel erom heen (een dun zwak randje). Gebruik ervan is naast in de medische en macrofotografie ook in de mode populair, zie het werk uit de jaren 70 en 80 van Helmut Newton, Guy Bourdin, David Bailey.
Er is vaak kriktiek op het vlakke, niet plastische karakter van ringflitsers, maar grootste probleem met modellen is het inherente rode-ogen effect doordat de lichtbron zo dicht bij het objectief zit en het licht in een rechte lijn vanuit het oog wordt gereflecteerd