ring flitser

Discussies over flitsers
Plaats reactie
johannus

ring flitser

Bericht door johannus » za aug 19 2006 3:25 am

hallo, weet iemand iets over ring flitsers, {ronde flitsers die voor op de lens word geplaats}, ik ken ze alleen voor macro fotografie, maar ik heb pas op tv een beroemde model fotograaf gezien die daar mee werkte,

Johannus

evertfoto

Ringflitsers

Bericht door evertfoto » za aug 19 2006 9:57 am

Johannes,

Als je morgen, zondag 20/8, in Doesburg de Fotograficabeurs bezoekt, dan zijn daar ongetwijfelt mensen aanwezig die je daar iets over kunnen vertellen.
De modefotograaf gebruikt hoogstwaarschijnlijk een groter type ringflitser dan de voor macrofotografie in de handel zijnde modellen.
Ook de Nikonclub staat met een stand in Doesburg.

Evert W.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za aug 19 2006 10:07 am

Ringflitsers worden meestal niet gebruikt bij portretten. Want het richt getal is veel te weinig. Ze zijn bedoeld voor macro fotografie en met een werk afstand van 5 tot bv 75 cm, is het richtgetal ruim voldoende. Elke andere flitser zal op zo'n korte afstand veelal een overbelichting geven.

Ringflitsers geven ook schaduwloos licht. Voor een tandarts is dat noodzakelijk. In de macro fotografie zet je nog wel eens één flitsbuis uit, zodat het licht toch van een zijkant komt en je diepte werking krijgt door de schaduw.

Portret en schaduwloos zijn twee begrippen die meestal niet goed samen gaan. Portret en strijklicht gaan heel goed samen.

Ik kan me indenken dat je een ringflitser gebruikt om andere schaduwen op te helderen, maar dat kan met een kleine flitser op je camera met een "verzachter" ook. Zelf gebruik ik de ingebouwde flitser van m'n D100 hier heel veel voor. Soms met een klein wit papiertje ervoor.

Heb je een F-6, D2H of latere camera dan werkt de SB-29 en vroegere ringflitsers niet goed meer. Nikon heeft nu een SB-R200 systeem.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » za aug 19 2006 10:26 am

Ringflitser worden daadwerkelijk veel gebruikt in de mode portret forografie! Echte top fotograven in de mode wereld die shoots maken voor op modebladen gebruiken ze zelfs heel veel! Ook voor make-up en 'kapsle' fotografie worden ze gebruikt...

Ik wil d'r wel 1 om voor mijn portretten te gebruiken, alleen zijn ze verschrikkelijk duur... :(

Ciaoo!

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » za aug 19 2006 10:27 am

SB-R200 is idd wel echt vor macro fotografie, al denk ik dat een echt close portretje er neit slecht van zal worden...

hjanssen

Bericht door hjanssen » za aug 19 2006 10:33 am

De Engelse fotograaf Martin Parr gebruikt een ringflits om mensen op straat mee te fotograferen in een vrij directe stijl en levert aparte foto's af.

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » za aug 19 2006 12:19 pm

Jep! Zijn leuke plaatjes! Je kunt er ook heel creatief mee aan de slag, alleen zijn ze echt héél duur :cry:

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » za aug 19 2006 1:10 pm

Dit is ook een prima oplossing.... :wink:

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Joost Wouters

Bericht door Joost Wouters » za aug 19 2006 1:58 pm

Ja, oké, maar ik gebruik nooit m'n flitser van de camera...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za aug 19 2006 5:21 pm

Vroeger maakte Nikon al de SR-1, SM-1 en de SR-2 en SM-2 ringflitsers.
De "M" ringflitsers waren voor montage aan een omgekeerd objectief, en derhalve voornamelijk voor 1 op 1 en groter.
De SR-2 kon ook worden gebruikt voor dichtbij (dus ook portret-) fotografie. Deze was ontworpen voor objectieven van 35 tot 200 mm, en had een werkafstand van 20 tot 60 cm. (gegevens uit The Nikon Handbook van Peter Braczko). In het meest recente gele prijslijstje van Inca dat ik heb, van 15 november 1979, worden de prijzen als volgt aangegeven: SR-2: f 592,-; SM-2: f 665,-, de wisselstroomvoeding was f 660,- en de gelijkstroomvoeding f 870,-.
Ook van sommige studioflitsfabrikanten kon/kun je ringflitsers voor studiogebruik kopen. Heel duur, dat wel, maar: mooie resultaten.
Groeten, E.M. de Klerk

vanson

Bericht door vanson » zo aug 20 2006 9:15 pm

Joost Wouters schreef:Ringflitser worden daadwerkelijk veel gebruikt in de mode portret forografie! Echte top fotograven in de mode wereld die shoots maken voor op modebladen gebruiken ze zelfs heel veel! Ook voor make-up en 'kapsle' fotografie worden ze gebruikt...

Ik wil d'r wel 1 om voor mijn portretten te gebruiken, alleen zijn ze verschrikkelijk duur... :(
een goedkope en toch 'origineel Nikon'-optie is de SB-21 ringflits (zeg maar de voorloper van de SB-29)
Enige nadeel (maak er je voordeel vanzou ik zeggen) is dat de flitser alleen in de M en A stand te gebruiken is (dat zijn de standen van de flitser zelf, niet van de camera...)

paulk

ringflitsers

Bericht door paulk » za aug 26 2006 9:24 am

Ringflisters zijn er in diverse maten en prijzen

De bekende studioflitser fabrikanten leveren ringlisters die op de studio aggregaten kunnen worden aangesloten, voordeel groot richtgetal, nadeel groot prijskaartje

Nikon maakte er vroeger een, maar een goed alternatieef waren de ringflisters van Sunpack, ook nog wel tweedehands verkrijgbaar

Hasselblad heeft er ook een gemaakt, groter richtgetal dan de Sunpack (afhankelijk van de voeding), maar geen TTL meting. Heb hem zelf ligen, omgebouwd op een Metz CT 60 aggregaat, handig om achter de hand te hebben

Werken met een ringflitser geeft op het onderwerp zelf geen schaduw, maar wel erom heen (een dun zwak randje). Gebruik ervan is naast in de medische en macrofotografie ook in de mode populair, zie het werk uit de jaren 70 en 80 van Helmut Newton, Guy Bourdin, David Bailey.

Er is vaak kriktiek op het vlakke, niet plastische karakter van ringflitsers, maar grootste probleem met modellen is het inherente rode-ogen effect doordat de lichtbron zo dicht bij het objectief zit en het licht in een rechte lijn vanuit het oog wordt gereflecteerd

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”