SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Discussies over flitsers

Onderwerp:

SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Berichtdoor erikcreugers » do mar 12 2015 3:58 pm

Vandaag heb ik een derde SB700 besteld, maar nu vraag ik me ineens af of het noodzakelijk is om optimaal gebruik te kunnen maken van het Nikon CLS er dan ook een SU-800 aan te schaffen. Momenteel stuur ik mijn twee SB-700 flitsers aan middels de commanderfunctie van mijn D610. Zover ik weet is dit voldoende. Echter, een bevriende fotograaf wist mij te vertellen dat ik dan ook een SU-800 nodig zou hebben.
Voordat ik € 279,00 ga uitgeven wil ik eerst jullie (bescheiden) mening. Wellicht dat ik voor dat geld beter een vierde flitser kan aanschaffen... :wink2:
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Berichtdoor hoorn666 » do mar 12 2015 4:12 pm

Bij mijn D750 kan ik onbeperkt flitsers aansturen, maar....
Je hebt maar 2 groepen voor de commanderstand, dus kun je er twee definiëren.
Met de SU-800 heb je er 3 die je vanaf je camera op sterkte kunt instellen.
Ligt er geheel aan wat je wil.

Als ik erg aan het spelen ben wil ik wel eens 3 SB-R200's allemaal een eigen groep geven in mijn SU-800 om wat "diepte" te creëren bij macro.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 12 2015 4:47 pm

Beste Erik,
re: wist mij te vertellen
Sommigen weten meer dan anderen, en sommmigen hebben het niet goed. :(
Het verschil tussen aantal flitsers en aantal groepen lijkt semantisch , maar is hier relevant.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Berichtdoor staal571 » do mar 12 2015 4:55 pm

Of je kijkt eens naar 3 Yongnuo YN622N Wireless TTL Flash Transceiver s of 2 tranceivers en 1 trigger dan ben je voor minder geld klaar en hebt meer mogelijkheden en het is niet via infrarood.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Berichtdoor Ingmar » vr mar 13 2015 8:38 am

Eens...als je uitgaat van het budget dat je aangeeft zou je ook nog kunnen overwegen om voor de vierde flitser "vreemd"te gaan ;-) http://www.dx.com/p/meike-mk910-n-2-2-l ... QKTvPmG_xI
grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr mar 13 2015 4:48 pm

Dat je een SU-800 nodig zult hebben vraag ik me af. Ik heb zelf een trigger set (zender en 1 ontvanger voor €60) en een extra ontvanger(€30) in combinatie met 2 X een SB-700 waar mee ik prima en zonder problemen fotografeer. Alle systemen hebben voor als nadelen, het is maar hoe je fotografeert.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SU-800 nodig voor aansturen draadloze flitsers D610

Berichtdoor Hans Braakhuis » za mar 14 2015 9:34 am

Met de commander in je camera heb je de keuze om twee groepen flitsers aan te sturen, en natuurlijk kun je met de ingebouwde flitser ook wat bijregelen. Dat zijn er dus samen drie.
Met de SB-700 kun je in het comandermenu twee groepen aansturen en de SB-700 maakt dus drie.
Het voordeel is, je hebt alle automatiek. Nadeel (heb er zelf nooit last van) flitsen op grote afstanden. Laatst is een keer uitgetest hoe ver ik in de zon met de opklapflitser een SB-700 kan aansturen.
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon%20SB- ... litser.pdf
Met een SU-800 kun je drie groepen aansturen. Maak je keuze. Probeer het uit op een van de NCN flits workshops, er zijn er nu heel veel.

Er zijn goedkopere flits aanstuurders. Vrijwel altijd moet je dan manueel werken. Geen automatiek. Wil je wel automatiek, dan kost dat aanzienlijk meer.

Camera op A, S of P. De camera belichting op -1, spotmeting van de camera op het gezicht van je model, flitslicht van de hoofdflitser op 0. Flitslicht van de invulflitser op -0,5 en A, flitslicht voor de achtergrond op -1. Camera op 2de sluitergordijn synchronisatie. En de automatiek van je camera zorgt dat het in een keer goed gaat. En je hebt al die mogelijkheden met je Nikon al in huis, je hebt er al voor betaald.
Natuurlijk kun je terug naar de manuele techniek middels strobist. Het mag.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten