Maar ja... Ik doe ook maar wat

Niet zo gek dat daar dan een reactie op volgt zoals die van A90; omdat Chipclean nu eenmaal geld verdient met - jawel - middels o.a. een blaasbalg stof van je sensor verwijderen, laat zich raden dat Chipclean z'n klanten vooral afraadt dit zelf te doen. Dus "kul" als kwalificatie van het advies van Chipclean is niet bepaald ver bezijden de waarheid. Daartoe hebben A90, djunclesam en ondergetekende genoeg valide argumenten aangevoerd.DannySan schreef:Met een blaasbalg je camera inblazen? Ehm... *adviseert om dat NIET te doen...
Ik was weer eens te snel... Als ik wat langer had nagedacht ipv te 'panieken' dan had ik dit ook moeten bedenken..djunclesam schreef:Vuil op de sensor wordt beter zichtbaar naarmate je het diafragma verder knijpt.
In het donker op f/10 gaan flitsen insinueert op zijn minst dat je flits op de automatische stand. Als je zonder flits alles op 1.8-2.8 schiet en flitst op automaat waardoor de camera f/10 kiest dan kan dat verklaren waarom je er wel last van hebt met flitsen en niet zonder.
Eenvoudig te controleren door binnen in huis de A-stand te kiezen (diafragma voorkeur). Knijpen naar f/16 of lager en Iso op 100. (Dan heb je dus een lange sluitertijd). Camera op plafond richten, afdrukken en rondjes draaien tijdens de belichting. Als je hem dan ziet dan zit er rotzooi op je sensor.