Flitser vast in flitsschoen

Discussies over flitsers
Plaats reactie
matthe
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Flitser vast in flitsschoen

Bericht door matthe » za dec 31 2016 12:18 pm

Tja, het klinkt te dom voor woorden, maar mijn flitser (SB-26) wenst de flitsschoen van de D90 niet te verlaten, En dat terwijl ik de klem geheel naar rechts heb gedraaid (dus tegen de klok in), conform het advies Lock. Heeft iemand tips om hem los te krijgen, want ik vrees dat met flink duwen iets beschadigd kan raken? Bij voorbaat dank...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Flitser vast in flitsschoen

Bericht door gijs sandberg » za dec 31 2016 12:42 pm

Beste M,
Welkom.
Kan je vaststellen of de vergendelings-pen ook werkelijk omhoog gaat ?
Wat soms helpt is eerst de flitser iets naar voren te duwen.
Fysiek geweld helpt zeker niet.
Alternatieven: een belletje met Nikon 0900-1callnikon (kantooruren), of eeen retourtje Nikon Service, Beverwijk.
Groetne, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

matthe
Forumlid
Forumlid

Bericht door matthe » za dec 31 2016 1:01 pm

Dag Gijs,

dank voor je advies. Naar voren zit er geen speelruimte. Wel is een klein beetje wiebelen aan de achterkant van de flitsschoen mogelijk, maar beweging levert het niet op. Ik zie bij het verdraaien van schijf niet of er pinnetjes (of de door jou genoemde pen) verschuiven, ondanks bijlichten met een zaklamp.
Ik ga maandag maar eens bellen...

Matthé

matthe
Forumlid
Forumlid

Bericht door matthe » za dec 31 2016 1:24 pm

Beste Gijs en andere medelezers. Het is me gelukt hem los te krijgen.
Dankzij de volgende tip:
-IMPORTANT: Remove batteries from camera and flash to prevent unwanted discharge!
--Back the screw knob off the top of the hot shoe a little way.
--Look at the front of the flash, just above the hot shoe. Just above the screw knob, you should see a very small gap. In the gap you should be able to see a spring and a black tab -- they push the pin down. Insert a very small screw driver or a dental pick tool (that's what I used) and move the black tab up.
--You should be able to remove the flash. You might have to play around with that a bit.
--Unless you want to do this every time you put the flash on your camera, consider filing the pin down (that's what I did on my SB-25; the screw knob will have to do the work of holding the flash on the camera now).
Met een mesje kon ik het pinnetje rechtop zetten, en toen schoof hij gewoon weer naar achter. Oef.
Dank voor het meedenken.

Matthé

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”