welke fitser moet ik aanschaffen

Discussies over flitsers

Onderwerp:

welke fitser moet ik aanschaffen

Berichtdoor dappie » za jan 21 2017 12:44 am

Ik heb gemerkt dat de foto's binnenshuis niet echt geweldig zijn met de cameraflitser van de D5300 ,daarom ben ik op zoek naar een externe flitser met iets meer mogelijkheden.
Het is in eerste instantie niet mijn doel om er honderden euro's aan uit te geven, maar wil gewoon een goede instapper waar ik voorlopig me uit de voeten kan zodat mijn plaatjes binnenshuis er wat beter verlicht uit zien.
Heb mijn oog laten vallen op een speedlight 700 maar dan praat je al over een kleine 300 euro.
ik zou dit bedrag op termijn best wel uit willen geven maar zou graag wat simpeler beginnen zodat ik me wat meer kan bekwamen.
Wat is wijsheid , toch maar meteen voor een duurdere( bv SB700) gaan waar ik straks misschien spijt van krijg.
Of goedkoper instappen, en als dat goed bevalt tzt naar een duurdere.
in beide gevallen , wat is een goede (merk type) investering , als iemand 2e hands iets interessants wat hierbinnen past hoor ik het graag

Dap
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke fitser moet ik aanschaffen

Berichtdoor Patrick » za jan 21 2017 12:53 am

SB700 is een uitstekende keus. Goed te bedienen en heel goed. Ik zou daar zeker voor kiezen als je het geld kan investeren.

Als je wat anders koopt heb je een goede kans dat je twee maal gaat investeren en dus duurder uit bent.

Alternatieven zijn er natuurlijk ook. Het merk Nissin bijvoorbeeld maakt lager geprijsde flitser die ook goed presteren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26852


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fitser moet ik aanschaffen

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 21 2017 7:50 am

SB700 is een uitstekende keus. Goed te bedienen en heel goed. Ik zou daar zeker voor kiezen als je het geld kan investeren. Maar, je betaald ook voor zaken waar je met een D5300 niet zoveel mee kunt. Met een camera uit de D3xxx en D5xxx serie, kun je met de opklapflitser flitsen. Maar je kunt er geen andere CLS flitsers draadloos mee aansturen. Flitsen wordt dan een stuk mooier, omdat je dan kunt spelen met omgevingslicht, licht van de camera en het hoofdlicht van bv een SB700, SB9x0, SB5000. Je zou er een tweede SB700 voor moeten aanschaffen, dan kan het met je camera wel.
Een SB700 Nikon flitser kan alleen uit als je wilt doorgroeien naar een wat duurdere camera.
Waar je evenveel aan hebt is bijvoorbeeld een:
Metz
Nissin
Sigma
Hähnel
Cullmann
Yongnuo
Phottix
Meike
Rubo
Triopo
Travor
Tumax
Tumax
Voeloon
Yinyan
Deze volgorde is naar mijn voorkeur. Hoe duurder hoe beter. Made in Japan of Duitsland heeft de voorkeur.
Bij de Chinese namen, zul je zien dat enkele merken nu niet eens meer leverbaar zijn. Daarom dus.
Verkijk je niet op de opgegeven richtgetallen. Nikon geeft een heel laag richtgetal op. Andere merken gebruiken wel eens een 105 of zelfs 200mm objectief en ISO 200 in plaats van 100. Dan krik je het richtgetal leuk op, staat goed, maar er komt niet meer licht uit de flitser. Lees meer hierover in:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Actue ... itsers.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fitser moet ik aanschaffen

Berichtdoor MBlink » za jan 21 2017 10:06 am

Ik heb zelf destijds een (2e hands) Metz 48AF1 gekocht voor 70 euro (had toen nog een D3100). Was toen ook om het uit te proberen en niet meteen de bank te breken.

Heb ik nog steeds veel plezier van. Deze ondersteunt ook veel wat de SB700 ook kan, zoals o.a. Wireles TTL, zoom en HSS (flitsen bij hogere sluitertijden). Wat ik vooral prettig vond, is dat hij ook optical slave ondersteunt. Dan kun je ook met een D5300 draadloos flitsen (zij het dat je hem dan handmatig in moet stellen).

Yungnuo heb ik toen ook naar gekeken, heel veel bang for your buck, maar vond het toch een beetje 'eng', met bestellen in China, garantie enzo. Ik weet niet of je ze nu ook in Nederland kunt kopen.

Groetjes,
Milan
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
MBlink

Forumlid
Berichten: 120


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke fitser moet ik aanschaffen

Berichtdoor jp73 » za jan 21 2017 6:24 pm

Als je de SB700 te duur vind zou ik zeker eens kijken naar een gebruikte SB600. Deze is wel wat minder handig in de bediening maar werkt uitstekend.

Ik heb er vorige maand eentje gekocht voor 100 euro incl. de accessoires, er zijn er zat te vinden rond dat bedrag.
jp73

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Ulft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke fitser moet ik aanschaffen

Berichtdoor golden-eye » za jan 21 2017 6:58 pm

Yongnuo YN-568EX. TTL en HSS. Perfect en niet duur. Koop je de flitser via Ebay dan kost ie nog minder.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke fitser moet ik aanschaffen

Berichtdoor dappie » zo jan 22 2017 7:46 pm

bedankt voor alle reacties, mogelijkheden genoeg.
kan op het moment een 2e hands Metz Mecablitz 52 AF-1 aanschaffen voor 75 euro, heeft iemand hier ervaringen mee
dappie

Forumlid
Berichten: 20


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten