Advies mini statief kopen

Discussies over statieven

Onderwerp:

Advies mini statief kopen

Berichtdoor fotien » ma nov 04 2024 10:17 am

Wie kan mij raad geven, welk mini statief ik moet kopen voor mijn D700 en Z6 2? Ik wil graag paddenstoelen fotograferen en ook table-top fotografie.
fotien

Clublid

Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies mini statief kopen

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 04 2024 10:31 am

De 'lage' foto's van de paddenstoelen afgelopen zaterdag in Leyduin zijn zonder statief genomen vanaf een zelf gemaakte rechthoekige dikke rijstzak, maar vanwege het gewicht gevuld met polystyreen-korrels. Die ligt op zachte ondergrond stabieler dan een statief. Door de rechthoekige blokvorm kan ik de hoogte (13 - 30 cm) variëren door hem te draaien.
Voor tabletop gebruik ik een normaal statief dat voor de tafel op de vloer staat.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Nikkormaat

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » ma nov 04 2024 11:50 am

Beste F,
De term mini is in deze context wat verwarrend.
Ik zou spreken van een statief dat laag kan.
Kijk eens naar statieven met kantelbare of omkeerbare middenzuil.
In die categorie heb ik een Manfrotto uit de 055 serie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor Odin » ma nov 04 2024 11:52 am

Evt heb ik een Benro TMS07A te koop. Speciaal voor Macro en meer.
Stuur maar een PM evt.
Odin

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor pimmetje » ma nov 04 2024 6:30 pm

Goede tip van Nikkormaat. Of geen statief en leunen op de VR. Na één keer gebruik van een statief beland het meestal in de hoek.
Laatst gewijzigd door pimmetje op ma nov 04 2024 10:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pimmetje

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor MarcoEos70D » ma nov 04 2024 6:52 pm

gijs sandberg schreef:Kijk eens naar statieven met kantelbare of omkeerbare middenzuil.
In die categorie heb ik een Manfrotto uit de 055 serie.

Als mede-gebruikers van een 055-Manfrotto kan ik dit alleen maar onderschrijven. Veel meer mogelijkheden dan met een ministatief, en je kunt zo laag als je maar wilt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
MarcoEos70D

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Berichtdoor Nikkormaat » ma nov 04 2024 7:39 pm

Ik denk dat een ministatief te licht zal zijn voor jouw doel. Als je erg dichtbij fotografeert heb je snel last van bewegingsonscherpte die ontstaat als je de ontspanknop in drukt. Een klein statief heeft dan te weinig massa om die trilling te compenseren. Ik fotografeer sieraden voor mijn dochter op een afstand van minder dan 50 cm met een Z6 III met een FTZ-adaptor en een 105 mm macro-objectief op een fors statief. Voor veel scherptediepte en zo min mogelijk ruis gebruik ik een klein diafragma F10, lage ISO max. 500 en daardoor een lange 1/10 sluitertijd. Na het erg voorzichtig manueel scherpstellen zie ik bij maximaal inzoomen op de monitor het beeld 15 - 30 seconden natrillen. Het ontspannen geeft ook trilling, waardoor gebruik van de zelfontspanner geen zin heeft. Ik gebruik er daarom een afstandbediening bij om die trillingen uit te sluiten. Een rijstzak is volgens mij nog stabieler, maar geeft mij bij tafel te weinig bewegingsruimte bij het kaderen. In de natuur is daarvoor genoeg ruimte.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Nikkormaat

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di nov 05 2024 8:19 am

gijs sandberg schreef:Kijk eens naar statieven met kantelbare of omkeerbare middenzuil.
Groeten, Gijs

Ik zou ook gaan voor een statief met omkeerbare midden kolom/middenzuil. Een mini statief(of tafelstatief) is meer voor een lichtere compact camera dan voor een zware spiegelreflex of systeem camera.

Ik heb zelf een Sirui ST-124 statief + A-10 balhoofd waarvan de midden klom omgedraaid kan worden en de poten nagenoeg horizontaal kunnen, ik heb ook een korte midden klom(Sirui ST-Z short carbon center column 7cm) erbij gehaald.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gerard de Zwaan

Clublid

Contacteer:

Terug naar “Statieven”