De statiefkop adviesvraag vind vanaf de dikgedrukte kop, De alinea daarboven bevat de definitieve statiefkeuze waar ik nog moeite mee heb. (één van de twee beschikt over een nivellerend balhoofd en kan mogelijk zonder statiefkop.)
Een andere openstaande optie voor het statief is een tweedehands zeer degelijk (oud) model Gitzo dat nog gevonden zal moeten worden voor €50,- tot €75,-.
Na wat problemen op gebied van apparatuur (D600

Nu wil ik deze weer terug oppakken maar zit ik met een lichamelijk probleem, Waardoor ik niet in staat ben om de camera stil te houden.
De oplossing daarvoor is simple, Laat iets anders de camera tillen zodat ik mij op de fotografie kan focussen en niet langer in een deuk lig (of gefrustreerd raak) door de beweging die in de zoeker zichtbaar is.
Maar dan komen uiteraard een aantal zaken naar voren waarin een keuze gemaakt dient te worden, Zoals het budget en het gebruikers doel.
Het budget lag oorspronkelijk op €250,- tot €350,- voor beide (statief en kop) met een voorkeur naar de onderkant daarvan, Inmiddels zit daar al wat meer rek in en heb ik na uitgebreid onderzoek (Waaronder het lezen van de hier wel bekende pdf van de heer Hans Braakhuis) mijn keuze voor het statief zo goed als gemaakt. Bij aanschaf van een nieuw statief wordt het wat mij betreft een Berlebach Report 312 of 332, Omdat ik zeer weinig ervaring heb met statieven twijfel ik nog tussen deze twee uitvoeringen. (De 312 heeft enkel een plaat om een statief kop op te zetten, De 332 beschikt over een nivellerend balhoofd. (30° in alle richtingen.)
Daarnaast sluit ik een zeer stabiel tweedehands statief (€50,- tot €75,-) niet uit als optie om de kosten nog te drukken, Maar ik heb helaas te weinig kennis om uit het enorme aanbod op marktplaats een goed statief te plukken. (Voorkeur ligt dan bij een oude(re) Gitzo, Maar daar staat meestal geen type bij vermeld. Hier kan ik dus wel wat hulp bij gebruiken)
Nu begrijp ik dat voor sommige van jullie de keuze voor Berlebach opmerkelijk kan zijn, Misschien had je zelfs nog nooit van het merk gehoord.
Sta mij toe mijn keuze toe te lichten:
Het statief dat ik nu wil gaan kopen heeft maar één doel, En dat is om het thuis te gebruiken.
Ik hoef het dus geen kilometers mee te slepen, En dat ben ik ook absoluut niet van plan.
Tegen de tijd dat ik die behoeft weer krijg zal de liefde voor fotografie weer volledig terug zijn, En zullen zowel ik als mijn portemonnee er totaal geen moeite mee hebben om een veelvoud van het huidige budget voor een stevig en licht statief in te leveren wat de rest van mijn leven meegaat. (Al verwacht ik dat een Berlebach ook niet na 5 jaar al uit elkaar valt)
Thuisgebruik dus (Studiogebruik wil ik het nog niet noemen) 90% productfotografie waarbij het onderwerp zich op tafelhoogte bevind. Om iets specifieker te zijn en zullen voornamelijk Lego bouwwerken gefotografeerd worden van variërende grote. (Eigen creaties en Lego sets.)
Mijn zoektocht begon bij een Manfrotto 055xpro3, Waar op zich niets mis mee is als je veelzijdigheid zoekt. Maar ik wilde al snel iets wat aan de volgende eisen voldeed: Stabiel, Stevig en Simpel. De Manfrotto zal voor velen een uitkomst zijn, Voor mij zaten er een paar nadelen aan zoals de klemmen van de poten en de midden kolom.
Wat verder kijkend bleek al snel dat het over grote deel van het aanbod in statieven graag zo veel mogelijk op de rest wil lijken, Een goed en betaalbaar aluminium statief met 2 of 3 beendelen zonder midden kolom kreeg ik niet gevonden. Dat ging al vrij rap richting carbon en €400+
Echt lang heb ik niet gezocht want op zoek naar iets betaalbaars stuitte ik per toeval op Berlebach, Een merk dat niet alleen aanbied waar ik naar op zoek ben. Maar dat ook nog met mijn budget weet te combineren.
Nu zit ik zoals eerder al aangegeven alleen nog met het probleem van twee keuze mogelijkheden, En helaas een keuze die ik zelf niet zomaar durf te maken omdat het nergens in de buurt met eigen ogen en handen te bekijken valt.
De Report 312 is ongeveer €50,- goedkoper, Maar vereist sowieso nog de aanschaf van een statiefkop.
De Report 332 heeft een geïntegreerd levelling ballhead van 30° en is niet veel duurder. Hij kan dus zonder statiefkop ook gebruikt worden, Al vrees ik dat deze hoek mij te klein zal zijn. Ik zou hier graag wat feedback op willen.
Wel zal er bij de Report 332 nog een plaat op moeten met verloop naar de juiste schroefmaat voor mijn camera of een statiefplaat met snel ontkoppel systeem (Arca Swiss standaard.)
Statiefkop:
Mocht de keuze op de Report 312 vallen dan is het volgende aandachtspunt de statiefkop, Hier heb ik in mijn zoektocht nog niet naar gekeken.
Wel zag ik regelmatig de Sirui K-20x / K30-x als aanbeveling langskomen, Deze balhoofden vallen in mijn budget (€150,- tot €250,- met wat speling.) en komen over het algemeen goed uit de reviews voor zover ik begrepen heb. Alleen weet ik nog helemaal niet zeker of ik wel een balhoofd wil.
Voorlopig zal de statiefkop op zijn zwaarst een Nikon D600 met daarop de 50 1.8G of 105 2.8G VR en SB700 moeten dragen, En gezien mijn interesses op dit moment zie ik de combinatie niet veel zwaarder worden in de toekomst.
Wat betreft statiefkoppen sta ik dus open voor suggesties, Het mag gerust duurder zijn zolang het maar voldoet aan de volgende voorwaarde: Hij moet duurzaam zijn, En dan bedoel ik dat de kop onderhoudsvriendelijk is en rest van mijn leven mee kan gaan.
Balhoofd, tweeweg, drieweg of iets anders, Zolang het maar multifunctioneel en simpel in gebruik is.
Als je goede tips hebt of een interessante link met meer informatie dan hoor ik het graag.
Ik hoop dat alles er nu staat, Mocht er ergens informatie ontbreken of onvolledig zijn dan hoor ik het graag.
In elk geval bedankt dat je de tijd genomen hebt om bovenstaande te lezen, En alvast bedankt voor je hulp.
Sato.