Bericht
door soulpic » zo jul 25 2010 10:20 pm
@ Maissan:
Een beetje een boute stelling, vind je niet? "Als een foto mij niet boeit, dan vind ik hem niet goed"
Productfotografie bijv is veelal een functionele vorm van fotografie, en een foto van een glas van de Hema heeft natuurlijk inhoudelijk (behalve dat je er iets uit kunt drinken) niets te vertellen dus is eigenlijk niet boeiend.
Daarmee hoeft het niet per definitie niet goed te zijn. JIJ VIND het niet goed, maar WAAROM vind je het niet goed, daar gaat het om. Bovendien is (bijv) het uitlichten van een glas behoorlijk moeilijk en uitdagend waar menig beroepsfotografen nog moeite mee hebben om het product zo goed mogelijk in de markt te zetten qua beeld.
Back to the pictures:
Technisch kloppen ze allemaal redelijk goed, maar af en toe begrijp ik je keuzes niet.
1: Villa Volta is een sprookjes / filmisch achtig iets, maar voor mijn gevoel komt het op deze foto niet over. Waarom het niet over komt voor mij is het feit dat er teveel zwart te zien is dat mij afleidt. Ik denk dat je een beter beeld had gehad wanneer je meer ingezoomd had en beeldvullender had gewerkt. Dan zit je als kijker ook in dat "sprookje" nu leidt het zwart teveel af. Het heeft ook geen functie of doel in de foto.
2: Volk van Laaf is een fotogeniek figuur, alleen is het niet zo mooi vastgelegd naar mijn mening. Het totale beeld oogt onrustig omdat jij als fotograaf er voor kiest om twee onderwerpen in beeld te hebben: Volk van Laaf en de bloemen / takken.
Voor mij zijn er in deze foto teveel storende factoren waardoor het voor mij onrustig kijken is naar de foto. Moet ik nu kijken naar de bloemen / takken / huisje / muur enz of moet ik mijn aandacht vestigen op Volk van Laaf.
Aantal dingen die mij persoonlijk afleiden:
- de witte streep langs het dak van het huisje
- de op de voorgrond geplaatste onscherpe paarse bloemen
- de pijp uit de muur (waar water uit loopt) lijkt uit de tak te groeien
- de grasspriet in het midden lijkt door zijn kruis heen te gaan. Geeft ook wel weer een komisch beeld, dat wel haha.
3: sfeervolle opname, vraag me alleen af hoe scherp hij is.
4: dit vind ik de beste eruit. Fijne kleuren, mooie "mist" op de voorgrond, weerspiegeling van de lampjes. Komt allemaal redelijk goed tot uiting en heeft samenhang met elkaar. Wat ik zelf gedaan had m.b.t compositie is iets minder water en iets meer lucht erop. De attractie komt nu met de punt van het torentje tegen de rand aan. Door wat meer lucht te pakken voorkom je dit "probleem".
Je zou er in eerste instantie niet meteen aan denken, maar stel je wilt deze foto in passé partout hebben ingelijst. Dan vind ik het persoonlijk altijd vervelend als er op deze manier een object tegen of buiten de passé partout nog "loopt".
"Imagination is far more important than knowledge"