D90

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Rita
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D90

Bericht door Rita » za aug 18 2012 10:04 am

Oké uitgesneden, maar niet scherp.
Heb je dan ook een tip hoe ik zoiets wel scherp krijg en dan uitsnij?
Moet ik dan een ander punt nemen om scherp te stellen?

Afbeelding

Ik dacht namelijk dat de afstand te groot was en daardoor niet scherp kon stellen?
Groetjes Rita
D90

Niels Hintzen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Niels Hintzen » za aug 18 2012 10:14 am

Hallo Rita,

Dé tip van een natuurfotograaf is natuurlijk altijd: probeer dichterbij te komen. Op de afstand waarop je nu deze foto hebt willen maken is het heel moeilijk om de reetjes goed scherp in beeld te krijgen. Je scherpstelpunten zijn moeilijk in staat om precies op zo'n klein object scherp te stellen, en uiteindelijk hou je weinig pixels over om het reetje mooi af te beelden.

Als het niet lukt om dichterbij te komen, kan je denken aan -of een lens nemen die verder in kan zoomen, -of handmatig scherp te stellen. In dat laatste geval kijk je door je lens en stel je zelf scherp en druk je dan af. Je vertrouwt dan dus niet meer op de auto-focus van je camera, maar op je eigen ogen. Jammer genoeg zullen de reetjes dan nog niet echt heel groot en goed in beeld komen.

Hopelijk heb je er wat aan, en vooral veel erop uittrekken!

Groet, Niels

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » za aug 18 2012 10:55 am

Niels Hintzen schreef:Hallo Rita,

Dé tip van een natuurfotograaf is natuurlijk altijd: probeer dichterbij te komen. Op de afstand waarop je nu deze foto hebt willen maken is het heel moeilijk om de reetjes goed scherp in beeld te krijgen. Je scherpstelpunten zijn moeilijk in staat om precies op zo'n klein object scherp te stellen, en uiteindelijk hou je weinig pixels over om het reetje mooi af te beelden.

Als het niet lukt om dichterbij te komen, kan je denken aan -of een lens nemen die verder in kan zoomen, -of handmatig scherp te stellen. In dat laatste geval kijk je door je lens en stel je zelf scherp en druk je dan af. Je vertrouwt dan dus niet meer op de auto-focus van je camera, maar op je eigen ogen. Jammer genoeg zullen de reetjes dan nog niet echt heel groot en goed in beeld komen.

Hopelijk heb je er wat aan, en vooral veel erop uittrekken!

Groet, Niels
Hoi Niels,

Ik heb vertrouwd op mijn eigen ogen. helaas kan ik niet ver genoeg zoomen.
Ik heb deze camera en lens pas sinds afgelopen dinsdagmiddag.

Ik kon helaas ook net dichterbij komen, want er zat een groot hek voor, bovendien is het priv;e terrein en had ik één van mijn honden bij mij.

Ja een lens met meer zoommogelijkheden staat op mijn verlanglijstje, maar eerst zo de camera en lens onder de knie zien te krijgen en dan misschien komend voorjaar eens rond kijken naar een andere lens.
Dat wordt ook een giga zoektocht, heb al eens rond gekeken en ook daarin kan je volledig verdwalen.
Groetjes Rita
D90

Kroontje

Bericht door Kroontje » za aug 18 2012 11:12 am

De mooiste foto maak je soms ook met toeval ;) Met geduld gaat het zeker lukken.
Lukt het vandaag niet zal het de volgende keer wel lukken.
Betreft een objectief had hier inderdaad beter geweest ;) En betreft de keuze ..er staat hier op het forum genoeg.
Maar inderdaad is wel goed om eerst de body goed te leren kennen.

Kroontje

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » za aug 18 2012 12:00 pm

Kroontje schreef:De mooiste foto maak je soms ook met toeval ;) Met geduld gaat het zeker lukken.
Lukt het vandaag niet zal het de volgende keer wel lukken.
Betreft een objectief had hier inderdaad beter geweest ;) En betreft de keuze ..er staat hier op het forum genoeg.
Maar inderdaad is wel goed om eerst de body goed te leren kennen.

Kroontje

Daar heb jij helemaal gelijk in, toeval en geluk moeten ook meewerken.
Geduld heb ik zeker en opgeven komt niet voor in mijn woordenboek.
Wat het objektief betreft, ja dat vermoeden had ik al, maar eerst de body onder de knie krijgen, met wat erbij zit.
Ja er is voldoende te lezen over objektieven, maar ook daarin heb ik geen idee wat te kiezen en wat bij mij zal gaan passen, maar ook dat muntje gaat vast in de toekomst nog wel vallen.
Groetjes Rita
D90

Kroontje

Bericht door Kroontje » za aug 18 2012 12:06 pm

Dat muntje gaat zeker een keer vallen ;) Als je weet wat je te kort komt.

Kroontje

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za aug 18 2012 12:40 pm

Rita schreef:Ja een lens met meer zoommogelijkheden staat op mijn verlanglijstje, maar eerst zo de camera en lens onder de knie zien te krijgen en dan misschien komend voorjaar eens rond kijken naar een andere lens.
Je hebt groot gelijk. Met een standaardzoom kan je de meeste foto's maken. Je kan er in ieder geval mee leren fotograferen en erachterkomen waar je tekort komt. Bots je vaak tegen de onderkant aan (18mm), dan is een objectief met een bereik daaronder wellicht wat voor je. Bots je vaak tegen de telestand aan, dan is een 70-300 of iets dergelijks wellicht wat voor je. Kan je niet dichtbij genoeg scherpstellen? Dan kan je een macro-objectief overwegen. Etc.

Veel mensen denken dat veel objectieven hebben betere foto's oplevert. Dat is wel zo, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent.

Ga veel foto's maken en veel proberen en blijf jezelf vooral afvragen waarom de resultaten wellicht niet zijn wat je hoopt. Dat is heel leerzaam. Tip: probeer een fotomaatje te vinden! Samen naar elkaars foto's kijken en commentaar erop geven is extreem leerzaam.

Veel plezier met je nieuwe aankoop!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » za aug 18 2012 2:55 pm

Patrick schreef:
Rita schreef:Ja een lens met meer zoommogelijkheden staat op mijn verlanglijstje, maar eerst zo de camera en lens onder de knie zien te krijgen en dan misschien komend voorjaar eens rond kijken naar een andere lens.
Je hebt groot gelijk. Met een standaardzoom kan je de meeste foto's maken. Je kan er in ieder geval mee leren fotograferen en erachterkomen waar je tekort komt. Bots je vaak tegen de onderkant aan (18mm), dan is een objectief met een bereik daaronder wellicht wat voor je. Bots je vaak tegen de telestand aan, dan is een 70-300 of iets dergelijks wellicht wat voor je. Kan je niet dichtbij genoeg scherpstellen? Dan kan je een macro-objectief overwegen. Etc.

Veel mensen denken dat veel objectieven hebben betere foto's oplevert. Dat is wel zo, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent.

Ga veel foto's maken en veel proberen en blijf jezelf vooral afvragen waarom de resultaten wellicht niet zijn wat je hoopt. Dat is heel leerzaam. Tip: probeer een fotomaatje te vinden! Samen naar elkaars foto's kijken en commentaar erop geven is extreem leerzaam.

Veel plezier met je nieuwe aankoop!
Ik bots inderdaad tegen de telestand an.
De honden rennen vaak een eind weg en juist dan krijg je mooie plaatjes, dus op afstand.
Zoals ook de reeën te ver weg stonden, had ik over het geklommen (wat ik niet zie zitten) dan waren de diertjes al gevlogen geweest.
Ik houd jou lens/objectief advies zeker in mijn achterhoofd voor over misschien een paar maandjes :D
Groetjes Rita
D90

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » zo aug 19 2012 9:41 am

Dit is ook wel een goede link om een keer te bekijken. Well in het engels maar moet wel lukken toch :wink2:

http://www.nikondigitutor.com/eng/d90/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Rita
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rita » zo aug 19 2012 11:25 am

Daan schreef:Dit is ook wel een goede link om een keer te bekijken. Well in het engels maar moet wel lukken toch :wink2:

http://www.nikondigitutor.com/eng/d90/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Wauw, dat is een mooie link en zeer duidelijke uitleg :D
Dank je wel :D
Groetjes Rita
D90

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”