Heb je dan ook een tip hoe ik zoiets wel scherp krijg en dan uitsnij?
Moet ik dan een ander punt nemen om scherp te stellen?

Ik dacht namelijk dat de afstand te groot was en daardoor niet scherp kon stellen?
Hoi Niels,Niels Hintzen schreef:Hallo Rita,
Dé tip van een natuurfotograaf is natuurlijk altijd: probeer dichterbij te komen. Op de afstand waarop je nu deze foto hebt willen maken is het heel moeilijk om de reetjes goed scherp in beeld te krijgen. Je scherpstelpunten zijn moeilijk in staat om precies op zo'n klein object scherp te stellen, en uiteindelijk hou je weinig pixels over om het reetje mooi af te beelden.
Als het niet lukt om dichterbij te komen, kan je denken aan -of een lens nemen die verder in kan zoomen, -of handmatig scherp te stellen. In dat laatste geval kijk je door je lens en stel je zelf scherp en druk je dan af. Je vertrouwt dan dus niet meer op de auto-focus van je camera, maar op je eigen ogen. Jammer genoeg zullen de reetjes dan nog niet echt heel groot en goed in beeld komen.
Hopelijk heb je er wat aan, en vooral veel erop uittrekken!
Groet, Niels
Kroontje schreef:De mooiste foto maak je soms ook met toevalMet geduld gaat het zeker lukken.
Lukt het vandaag niet zal het de volgende keer wel lukken.
Betreft een objectief had hier inderdaad beter geweestEn betreft de keuze ..er staat hier op het forum genoeg.
Maar inderdaad is wel goed om eerst de body goed te leren kennen.
Kroontje
Je hebt groot gelijk. Met een standaardzoom kan je de meeste foto's maken. Je kan er in ieder geval mee leren fotograferen en erachterkomen waar je tekort komt. Bots je vaak tegen de onderkant aan (18mm), dan is een objectief met een bereik daaronder wellicht wat voor je. Bots je vaak tegen de telestand aan, dan is een 70-300 of iets dergelijks wellicht wat voor je. Kan je niet dichtbij genoeg scherpstellen? Dan kan je een macro-objectief overwegen. Etc.Rita schreef:Ja een lens met meer zoommogelijkheden staat op mijn verlanglijstje, maar eerst zo de camera en lens onder de knie zien te krijgen en dan misschien komend voorjaar eens rond kijken naar een andere lens.
Ik bots inderdaad tegen de telestand an.Patrick schreef:Je hebt groot gelijk. Met een standaardzoom kan je de meeste foto's maken. Je kan er in ieder geval mee leren fotograferen en erachterkomen waar je tekort komt. Bots je vaak tegen de onderkant aan (18mm), dan is een objectief met een bereik daaronder wellicht wat voor je. Bots je vaak tegen de telestand aan, dan is een 70-300 of iets dergelijks wellicht wat voor je. Kan je niet dichtbij genoeg scherpstellen? Dan kan je een macro-objectief overwegen. Etc.Rita schreef:Ja een lens met meer zoommogelijkheden staat op mijn verlanglijstje, maar eerst zo de camera en lens onder de knie zien te krijgen en dan misschien komend voorjaar eens rond kijken naar een andere lens.
Veel mensen denken dat veel objectieven hebben betere foto's oplevert. Dat is wel zo, maar alleen als je weet waar je mee bezig bent.
Ga veel foto's maken en veel proberen en blijf jezelf vooral afvragen waarom de resultaten wellicht niet zijn wat je hoopt. Dat is heel leerzaam. Tip: probeer een fotomaatje te vinden! Samen naar elkaars foto's kijken en commentaar erop geven is extreem leerzaam.
Veel plezier met je nieuwe aankoop!
Wauw, dat is een mooie link en zeer duidelijke uitlegDaan schreef:Dit is ook wel een goede link om een keer te bekijken. Well in het engels maar moet wel lukken toch![]()
http://www.nikondigitutor.com/eng/d90/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;