Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Geen haarscherpe foto's. Wat is daar de oorzaak van?

Berichtdoor Léon Obers » wo aug 12 2015 8:41 am

bjornc schreef:Zou niet weten waarom je niet het beste mag verwachten. Het is niet alsof je materiaal het niet toelaat..

Maar je moet wel realistisch zijn met de eigen mogelijkheden van jezelf als je opnamen maakt van bewegende onderwerpen, die je ook nog meetrekt met een relatief erg trage sluitertijd tegenover de brandpunt die je gebruikt.

Als je alle mogelijkheden van scherpte wilt bestuderen (en alle fouten die er kunnen voorkomen), kan ik eenieder zeer uitgebreide lectuur aanbevelen, die werkelijk alle bestaande scenario's beschrijft die er te bedenken zijn waar je überhaupt ooit mee te maken kan hebben. (Honderden issues).

Het is niet gratis, je moet je er op abonneren (een website met informatie). Maar het geeft je die informatie waarvan jezelf nooit had gedacht dat zoiets ook nog effect had op "scherpte".

Wel in het Engels, van de Amerikaanse cameratechniek "goeroe" Diglloyd Chambers.
Zie de lijst aan honderden onderwerpen die besproken worden:
http://makingsharpimages.com/contents.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor Vincent » wo aug 12 2015 8:43 am

Pannen is echt niet makkelijk en Blijft hier maar met panning foto's als voorbeeld komen... Je kunt echt iet verwachten dat je 80:90% haarscherp krijgt. Dat lukt de ervaren pro's ook niet.

Ik zie genoeg 'net niet' scherpe panning foto's lang komen altijd. Dat moet je accepteren (zoals velen doen), of je accepteert een veel lager percentage platen dat je niet hoeft weg te gooien...

Je legt de lat nu zo hoog met een van de moeilijkste fotografische technieken dat je vanzelf gek wordt van je eigen materiaal. Onterecht als je het mij vraagt!
Vincent

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor evelakes » wo aug 12 2015 9:20 am

Geeft je op het thuisfront wel weer een goede reden om in jezelf te investeren (shoppen) :D
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
evelakes

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Debby » do aug 13 2015 7:18 pm

Zeer interessant, Léon! Helaas is mijn engels te slecht om het goed begrijpend te kunnen lezen.

djunclesam, dat klinkt wel als mij, om op het uiterste van kunnen materiaal (en mijzelf) te gaan zitten, en dan toch hoogste kwaliteit willen verwachten.
Verder ben ik best wel aardig hoor ;) hahaha

Heb overigens gezocht naar andere voorbeeldfoto (’s) maar kom tot de conclusie dat ik best veel ‘bewegende’ onderwerpen fotografeer, met vaak het grootste diafragma of dat ik (eigenwijs) uit de hand blijf schieten bij iets te lange sluitertijden. Ondanks dat ik wil en vind, dat ik dat soort foto’s gewoon haarscherp moet kunnen maken, heeft het geen zin om die foto’s te plaatsen, aangezien er kans bestaat op een discussie over (elke vorm van) beweging.

Dacht daarom de kranttest uit te voeren, maar ben nog zoekende naar een krant en mij nog aan het afvragen op welke afstand dit te doen…

Hahaha, evelakes. Gelukkig hoef ik daar geen verantwoording aan af te leggen! Ben al naarstig aan het bedenken waar ik die sok ook al weer gelaten had. :lol:
Debby

Regiocoördinator

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor willem1 » do aug 13 2015 8:16 pm

Debby.

Ik maakte veel foto's van motorrace waarvan de meeste van de TT van Assen ben er van 1968 tot 2013 naar toe geweest.
Mijn eerste foto's maakte ik met mijn practica en een 200mm telelens, ik nam dan een merkpunt op het de baan waarop ik scherpstelde en trok met de camera mee tot ik weer bij het merkpunt was en drukte af.

Daarna ben ik met de nikon aan de slag gegaan, nu gebruik ik de D700 met 70-200 vr II maar ik laat de vr uitstaan omdat de resultaten met de vr aan beroerd waren, ook gebruik ik de 300mm f4 die doet het zelfs beter dan de 70-200.

En troost je een prof die vroeger analoog schoot kwam soms met 1 goede foto terug van de 36 opname.

Je moet veel oefen en dat kan ook buiten op straat of op een rijdende trein.

willem1
willem1

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Brutus » do aug 13 2015 8:21 pm

Debby schreef:Dacht daarom de kranttest uit te voeren, maar ben nog zoekende naar een krant en mij nog aan het afvragen op welke afstand dit te doen…

Om het zelfvertrouwen een beetje op te poetsen raden wij De Telegraaf aan, op 1 meter afstand.
En dan vooral de koppen.

:D
Groet,
Bert
Brutus

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » do aug 13 2015 8:24 pm

Debby schreef:Dacht daarom de kranttest uit te voeren, maar ben nog zoekende naar een krant en mij nog aan het afvragen op welke afstand dit te doen…

Een kranttest ? wat moet ik mij daar nu bij voorstellen ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
a90

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor ATOR » do aug 13 2015 8:34 pm

Dat is dat je vanuit een rijdende trein foto's maakt van iemand die de krant leest in een auto die op de snelweg ernaast in de tegengestelde richting rijdt. Tegen de tijd dat je die krant haarscherp hebt moet het met de rest ook wel lukken :P
ATOR

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor John Hoenen » do aug 13 2015 8:38 pm

:thumbup:
John Hoenen

Forumlid

Contacteer:

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”