lange sluitertijden

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

lange sluitertijden

Berichtdoor Roy IJpelaar » zo nov 20 2016 1:30 pm

Hallo beste collega's

Ik heb een vraag al best een tijdje lig ik er wakker van. ik Lees er enorm veel over kijk filmpjes alleen ik kom er zelf niet uit weet niet wat ik verkeerd doe, misschien is het beetje simpel wat ik dan niet goed doe.

Maar goed ik ben als ik klaar ben met werken met fotografie bezig ik speur alles af.. maar kom er niet uit.

Ik wil namelijk foto's maken met lange sluitertijden en dan namelijk landschap foto's. en dan voornamelijk foto's waarbij de wolken mooi uitglijden en het water egaal is zodat je een mooi beeld krijgt.

Ik fotografeer Met een D7100 en een sigma 17-70 f/2.8 - f / 4 en een ND 8 filter moet je S 'morgens en S' avonds foto's maken om het voor elkaar te krijgen want ik heb het al een aantal keer geprobeerd op halverwege de dag rond 10 uur S'morgens maar mijn fotos zijn te licht op het beeld van me camera terwijl ik met afstandbediening op afstaand en een grijs filter ND 8 werk en tussen de f 8 en f 13 zit, toevallig vanmorgen zelfs of f 20 en dan 6 sec 8 sec 15 sec 30 sec iso 100 maar dan zijn ze nog te licht en zie geen structuur van de wolken en het water . wat doe ik verkeerd ??????

zouden jullie mijn willen helpen met mijn probleem?? wat zijn de beste tijden ik denk namelijk s' morgens en s 'avonds omdat er dan iets minder licht is. ik speur alles af kijk naar andere foto's waar de settings bij staan die schrijf ik op en gebruik ik in het veld maar ze blijven te licht, ik weet het gewoon niet meer..


MVG Roy Ijpelaar

Nikon D7100 - Sigma 100-300mm f/4 - sigma 50-150 f 2.8 APO HSM EX DG OS DC - sigma 17-70 2.8 4.0 - nikkor 55-200 3.5 3 poot statief van Sirui.
Gebruikersavatar
Roy IJpelaar

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Loon op Zand
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor ATOR » zo nov 20 2016 1:47 pm

Als je foto's te licht zijn en je zit op je laagste ISO en gekozen diafragma voor je gewenste sluitertijd dan moet je minder licht binnen laten komen en dus een sterker ND filter gebruiken of er meerdere combineren.

Het is een rekensommetje: Kijk naar welke sluitertijd je nodig hebt om overdag bij je gewenste diafragma en ISO een goed belichte foto te maken. Dan heb je een stop ND nodig voor elke verdubbeling van je sluitertijd.

Stel het is 1/1000s en je wilt naar 16 seconden dan heb je 14 stops ND nodig.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Matthijs » zo nov 20 2016 1:50 pm

Je doet opzich niet veel verkeerd, maar ik denk dat je een filter moet aanschaffen die minder licht doorgeeft. Bijvoorbeeld een big stopper (10 stops).
Het filter wat je nu hebt is van Cokin? Ik vind het altijd verwarrend, want een ND8 filter is bij hun maar 3 stops...
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Roy IJpelaar » zo nov 20 2016 3:28 pm

dag collega's bedankt al voor jullie reacties.

ik wist niet dat het hier zo snel al ging kwa antwoorden haha maar er staat ook nog eens super veel info hier op het forum..

Ja daar was ik al bang voor ik denk dat straks naar wat andere filters moet gaan ik heb er nu 1 omdat ik er echt nog niet bekend mee was en dat is de Hoya ND8 met nog een polaris filter erbij zo'n compleet setjes was dit en die geeft indd maar 3 stops dus ja beetje weinig denk...

Misschien dat ik er in de buurt kom van wat avond fotografie of zo tegen het blauwe uurtje of gewoon een mooie landschap foto met deze 3 Stops filter..

Ik ga gewoon even wat experimenteren dan weet wat ik met zo'n 3 stops filter kan.. ik denk dat de beste oplossing is..
Gebruikersavatar
Roy IJpelaar

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Loon op Zand
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Roy IJpelaar » zo nov 20 2016 3:28 pm

Matthijs schreef:Je doet opzich niet veel verkeerd, maar ik denk dat je een filter moet aanschaffen die minder licht doorgeeft. Bijvoorbeeld een big stopper (10 stops).
Het filter wat je nu hebt is van Cokin? Ik vind het altijd verwarrend, want een ND8 filter is bij hun maar 3 stops...



Hoya ND8 3stops indd
Gebruikersavatar
Roy IJpelaar

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Loon op Zand
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Roy IJpelaar » zo nov 20 2016 3:45 pm

En bij landschap of avond fotografie is het dan verstandig om op Live Vieuw te fotograferen dat je het beeld achter op je scherm ziet en natuurlijk met een afstandsbediening of gewoon door de zoeker en afdrukken I.V.M trillingen of dergelijke en dan heb je ook nog spiegel omhoog etc.???
Gebruikersavatar
Roy IJpelaar

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Loon op Zand
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor pveenstra » zo nov 20 2016 5:22 pm

De naamgeving ND8 is wat verwarrend, maar toch ook weer logisch ; de sluitertijd wordt 8x zo lang en dat is idd 3 stops.
Voor een mooi lange sluitertijd effect heb je overdag idd meer nodig.
Bij echt lange sluitertijden maakt een seconde trillen van de spiegel niet veel uit. Maar in ieder geval helpt liveview helemaal niets, want in dat geval gaat de spiegel toch eerst weer naar beneden om vervolgens voor de opname weer omhoog te gaan. Let maar eens op het geluid....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor John Jansen » zo nov 20 2016 5:49 pm

dek je je oculair wel af ? is erg belangrijk en heeft nl ook veel invloed ivm invallend licht. verder voor landschap echt niet hoger gaan dan F14 is echt aan de max (ik zit eerder op de F8 en F 11, iso 100 of nog lager en veel proberen. Alles handmatig instellen ook het scherpstellen. Er zijn mooie apps voor de dof( en hyperfocal distance) ook de ND calculator is handig om sluitertijden te berekenen, verder is goed belichten van belang (voorgrond, lucht... en daar in middelen) bekijk ook eens filmpjes van Joe Cornisch hij werkt met Lee filters .
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Roy IJpelaar » zo nov 20 2016 9:41 pm

John Jansen schreef:dek je je oculair wel af ? is erg belangrijk en heeft nl ook veel invloed ivm invallend licht. verder voor landschap echt niet hoger gaan dan F14 is echt aan de max (ik zit eerder op de F8 en F 11, iso 100 of nog lager en veel proberen. Alles handmatig instellen ook het scherpstellen. Er zijn mooie apps voor de dof( en hyperfocal distance) ook de ND calculator is handig om sluitertijden te berekenen, verder is goed belichten van belang (voorgrond, lucht... en daar in middelen) bekijk ook eens filmpjes van Joe Cornisch hij werkt met Lee filters .


Super bedankt voor de reacties weer wat geleerd vandaag en natuurlijk wijzer geworden
Gebruikersavatar
Roy IJpelaar

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Loon op Zand
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor weimaraner » zo nov 20 2016 10:59 pm

Het meeste is al gezegd - 3 stops is inderdaad te licht voor overdag maar wel bruikbaar om bijvoorbeeld watervallen mee te fotograferen.
Je polarisatiefilter komt ook goed van pas bij het fotograferen van watervallen - je hebt dan minder schitteringen en de kleuren van bijvoorbeeld natte vegetatie worden verzadigder.
Voor overdag is inderdaad 10 stops aan te raden, bijvoorbeeld de Big Stopper van Lee of de B+W ND110.
Om je een idee te geven, voor een enigszins vlakke zee moet je al gauw naar minimaal 30 seconden sluitertijd, liefst meer. Het zelfde geldt voor mooi uitgesmeerde wolken.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Gerard de Zwaan » ma nov 21 2016 9:21 am

Als je een extra filter bij neemt kun je een ND4 filter erbij nemen. Je kan altijd 2 of 3 grijs filters op elkaar schroeven. Ik schroef zelf ook wel eens een ND4 en een ND8 op de lens en gaat overdag net.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Rob Smit » ma nov 21 2016 5:05 pm

Je bent hier nog steeds welkom Roy.
Scheelt typgriep met tikken.
En, koffie hebben we ook altijd staan...
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Stijn Smits » ma nov 21 2016 10:14 pm

meerdere filters combineren levert vaak wel kleurzwemen op.
Het beste kun je een zogenaamde bigstopper gebruiken voor dit soort fotografie.

groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di nov 22 2016 8:48 am

Ik heb nog geen last gehad van een kleurzweem op de foto's bij gebruik van 2 grijsfilters(ND 4 en ND8) @Stijn Smits. Ik beperk het trouwens ook tot max. 2 filters.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lange sluitertijden

Berichtdoor laceygeraedts » di nov 22 2016 9:28 pm

Beste Roy,

Je camera krijgt nog te veel licht binnen, zie hier de uitleg op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Ylone8ulF3A

Dit is ook ideaal om bijvoorbeeld toeristen uit je foto te wissen. (wel zorgen dat je filter goed schoon is) in het filmpje zit er een vlek op (zonde). Succes!
laceygeraedts

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten