Afdruk formaat
- Niels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Afdruk formaat
Vraag betreft afdrukformaten,
Ik heb voor een opdracht een serie foto's van mensen gemaakt. Daaruit hebben ze 8 foto's geselecteerd welke we door een lijstenmaker laten inlijsten.
Nu zijn het; 2 rijen foto's, van 3 staande en een liggende foto.
Ze willen graag dat het formaat van de lijst zo rond de 1 meter breed is.
De passepartout laat wat ruimte tussen de foto's, zeg 4 cm, links en rechts aan de zijkanten is dit dan 8 cm.
Nu is mijn vraag, hoe om te gaan met de liggende foto's?
Stel ik gebruik voor de staande foto's A5 formaat, en de liggende foto A4 formaat, dan is alles keurig uitgelijnd, maar is de liggende foto natuurlijk groter. De liggende foto's op de onderste rij, en de staande op de bovenste rij is ook niet echt wenselijk.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen!
Bedank alvast...
Ik heb voor een opdracht een serie foto's van mensen gemaakt. Daaruit hebben ze 8 foto's geselecteerd welke we door een lijstenmaker laten inlijsten.
Ze willen graag dat het formaat van de lijst zo rond de 1 meter breed is.
De passepartout laat wat ruimte tussen de foto's, zeg 4 cm, links en rechts aan de zijkanten is dit dan 8 cm.
Nu is mijn vraag, hoe om te gaan met de liggende foto's?
Stel ik gebruik voor de staande foto's A5 formaat, en de liggende foto A4 formaat, dan is alles keurig uitgelijnd, maar is de liggende foto natuurlijk groter. De liggende foto's op de onderste rij, en de staande op de bovenste rij is ook niet echt wenselijk.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen!
Bedank alvast...
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Afdruk formaat
2x3 = 6 en een liggende tel ik totaal slechts 7 foto'sNiels schreef:......Daaruit hebben ze 8 foto's geselecteerd welke we door een lijstenmaker laten inlijsten.
......
Vriendelijke groet, Léon Obers
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wel offtopic, maar 3x staand en 1x liggend = 4 foto's per rij en dan 2 rijen maakt 8 foto's...
Toch niet voor niets Wiskunde B gehad!

Buy film, not megapixels...
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
Zo maar even snel liggende lijst. 4x2 staand. Onder de eerste 2 rijen staand een liggende. De 2e rij staand naar onder zodat daarboven weer een liggende past? Zo is het geheel symmetrisch te houden.
Groet Bert.
Groet Bert.
Groet Bert
- Niels
- Forumlid
Het zijn 8 foto's:
1e rij staand, staand, staand, liggend
2e rij liggend, staand, staand, staand
, i.i.g. zijn dan de formaten wel allemaal even groot niet?
1e rij staand, staand, staand, liggend
2e rij liggend, staand, staand, staand
Hmm, dat moet ik maar eens uittekenenBvD schreef:Zo maar even snel liggende lijst. 4x2 staand. Onder de eerste 2 rijen staand een liggende. De 2e rij staand naar onder zodat daarboven weer een liggende past? Zo is het geheel symmetrisch te houden.

Flickr
Flickr
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Je kan toch zo in Photoshop (of als je dat niet hebt Picasa) een opzetje maken? Dan kan je zien hoe het gaat worden.
Belangrijker is denk ik nog; wat wil je klant? Stuur hem eens twee of drie opzetjes.
Belangrijker is denk ik nog; wat wil je klant? Stuur hem eens twee of drie opzetjes.
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
Ik was inderdaad te snel. 6 staand en 2 liggend. Inderdaad uittekenen (via Photoshop) en goede tip. Mijn tip zou nu worden: 3 rijen met 2 staande foto's en daaronder de liggende in het midden. Maar of dat zo fraai is? Succes.
Groet Bert.
Groet Bert.
Groet Bert
- Léon Obers
- Forumlid
Ik was kennelijk niet echt goed wakker vannacht.MartijnM schreef:Wel offtopic, maar 3x staand en 1x liggend = 4 foto's per rij en dan 2 rijen maakt 8 foto's...Léon Obers schreef: 2x3 = 6 en een liggende tel ik totaal slechts 7 foto's
Ik las (begreep) 2 rijen foto's, van 3 staande................... en (los ervan) een liggende foto.

Wiskunde was vroeger echt mijn vak. Heb wel eens ooit een 10 op het rapport gehad

- Léon Obers
- Forumlid

Wel saai.
Afhankelijk van de opnamen kun je er mogelijk een meer speels hedendaagse verdeling van maken door de foto's als collage te verdelen, deels overlappend over andere beelden heen, en met "schaduwrandjes" waar het ene beeld meer "naar voren" over een ander heen zit. De ondergrond in een bepaalde kleurstelling.
- Niels
- Forumlid
Bedankt voor de moeite en de voorbeelden Léon.
Ik denk dag het beste wellicht nog of jou optie 1 is, en dan wellicht de liggende foto's in het midden.
Of 3 x a5 staand naast elkaar en dan een liggende A4 die dan wel groter is.
Ga van de week de voorbeelden voorleggen, ben benieuwd wat ze uiteindelijk kiezen.
Ik denk dag het beste wellicht nog of jou optie 1 is, en dan wellicht de liggende foto's in het midden.
Of 3 x a5 staand naast elkaar en dan een liggende A4 die dan wel groter is.
Ga van de week de voorbeelden voorleggen, ben benieuwd wat ze uiteindelijk kiezen.
Flickr
Flickr
- Léon Obers
- Forumlid
De volgorde of je bijv. de twee liggende in het midden doet, is sterk afhankelijk van wat er op de foto's staat.
Een verdeling als A5 of A4 zijn wel iets afwijkende verhoudingen met het 2:3 formaat van je opnamen.
Liggende A4 opnamen naast een staande A5 is wel een behoorlijk grootte verschil.
En wat dacht je van de optie van een foto-collage? Dat maakt het als geheel meer één ding
Een verdeling "strak" zoals in de voorbeelden zou je ook kunnen maken als aparte kleinere fotolijstjes aan de muur.
Een verdeling als A5 of A4 zijn wel iets afwijkende verhoudingen met het 2:3 formaat van je opnamen.
Liggende A4 opnamen naast een staande A5 is wel een behoorlijk grootte verschil.
En wat dacht je van de optie van een foto-collage? Dat maakt het als geheel meer één ding
Een verdeling "strak" zoals in de voorbeelden zou je ook kunnen maken als aparte kleinere fotolijstjes aan de muur.
- Niels
- Forumlid
Wat ik net ook nog heb geprobeerd is 2 rijen foto's waarvan:
in de eerste rij 2 liggende en een staande in het midden.
De 2e rij 5 staande foto's naast elkaar, met een fractie meer ruimte er tussen.
Dit voorbeeld ook maar aangedragen aan de klant.
Losse lijsten is wellicht ook een idee Leon, ook die optie neem ik mee, maar dan mag iemand anders ze ophangen

in de eerste rij 2 liggende en een staande in het midden.
De 2e rij 5 staande foto's naast elkaar, met een fractie meer ruimte er tussen.
Dit voorbeeld ook maar aangedragen aan de klant.
Losse lijsten is wellicht ook een idee Leon, ook die optie neem ik mee, maar dan mag iemand anders ze ophangen

Flickr
Flickr