Bericht
door Léon Obers » vr jun 29 2012 5:41 am
In zijn algemeenheid:
Hoe minder dat er op een foto staat hoe kritischer de plaatsing van elementen in een compositie moet plaatsvinden, qua verhoudingen, leegtes, ruimten, lijnenspel, licht- en schaduwwerking. Elke misplaatsing, scheefheid, tegenstrijdigheid in dat beeld in die eenvoud wordt al gauw als storend, of niet kloppend ervaren. Probeer de zaken bij opname dan al zo goed mogelijk te "componeren" en te arrangeren, zoals een goed uitgewogen standpunt, een goede uitkadering. Daar waar een beeld dan nog "rammelt" kan in bewerking achteraf mogelijk het beeld nog worden gecorrigeerd, door een juiste aansnijding, rechtzetten, en bijv. correctie van optische vertekening van lenzen (erg belangrijk !).
Het getoonde voorbeeld zit netjes in elkaar, maar er zitten nog net wat "oneffenheden" in het beeld wat afbreuk doet aan de compositie, waardoor het nog net "rammelt". Dat kan echter nog wel gecorrigeerd worden.
De zwarte horizontale lijn in de blauwe ondergrond loopt net wat scheef, is niet exact horizontaal. Daarmee waarschijnlijk ook de horizontale kanten van de geldautomaten (maar dat valt hierbij niet op). Gebruik in Photoshop wat blauwe hulplijntjes die je bij ingeschakelde liniaal vanuit de rand in de foto kunt trekken. Dan heb je handige referenties om een beeld helemaal strak uit te richten. Het volledige beeld selecteren en met "transform" het beeld net wat "in het lood" trekken, samenlopend met die exact horizontale en verticale hulplijntjes.
De ruimte links van dat dichte luikje had voor mij net wat ruimer gemogen (misschien staat dat nog op de foto), zoals rechts de ruimte bij de rechter geldautomaat. In dit geval die ruimte links en rechts dus gelijk houden. De foto mag ook wat meer verscherpt worden, zodat het lijnenspel strakker wordt geaccentueerd.
Dat is zo'n beetje de basiscorrectie aan dit beeld.
Afhankelijk van persoonlijke smaak en inzicht zou je nog kunnen kijken of met een softwarematig filter of bewerking nog een extra sfeer in de foto gebracht kan worden die de strakke compositie wat versterkt of interessanter maakt. Bijv. door toevoeging van ruis, een andere tonemapping, minimalisering van kleurtinten of juist versterking van kleurtinten, e.d. Maar dat is zoals gezegd heel persoonlijk.
Vriendelijke groet, Léon Obers