Ook een NAS heeft backup nodig
Re: Ook een NAS heeft backup nodig
Mijn interpret verbinding loopt via een glasvezelkabel; die wordt niet warm(er) bij veel dataoverdracht... 

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dat is natuurlijk geen probleem, Ik heb dit draadje gestart om als eerste mijn ergenis te uiten maar vooral anderen erop te wijzen de backup strategie nog eens te overdenken. In principe heb ik nu zelf de cloudopslag geregeld maar dat kan natuurlijk ook via een externe partij, ben zeker benieuwd naar de ervaringen hiervan.D. Haaksma schreef: We gaan er m.b.t. het onderwerp van het draadje wel min of meer langs, maar ik ben ook stevig geïnteresseerd.
Nikon D70, Nikon D90, MB-D80, AF-S 35mm f/1.8G, AF-S 18-70mm f4.5/5.6 (kit), AF-S 18-105mm f4.5/5.6 (kit), Nikon 55-200mm VR AF-S f/4-5.6G ED, Sigma 10-20mm f/4-5.6, SB-400, SB-600
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het is niet relevant of je een upload van 10Mbit of 100M/bit per sec. hebt.Jos schreef:En je router vliegt denkelijk ook in de brand bij zoveel overdracht in een keer... Oververhitte kabels, nee hoor, niks voor mij
Je geeft gewoon de mappen aan die jij vanaf je lokale PC wilt synchroniseren met de online opslag.
De upload is begrenst op pakweg 2Mbit./s
Nu ben ik niet het grootste rekenwonder. Dus graag zelf even uitrekenen hoeveel tijd 1 TB kost

De vraag is echter of de tijdsfactor nu zo relevant is ? Terwijl de PC aanstaat verloopt synchronisatie automatisch.
De tijdsfactor is dus mede bepalend door het aantal uren dat de PC aanstaat
Mocht je per abuis data wissen, dan wist ook je online data
Echter, je kunt tot 7 backup's terug qua tijd. Ook wel makkelijk
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat ligt eraan. Met een glasvezel abonnement is de upload hetzelfde als de download.Peter schreef: De upload is begrenst op pakweg 2Mbit./s
De goedkoopste abonnementen hebben reeds een 50 / 50 Mbps snelheid. Praktisch opmeetbaar is het vaak net iets minder 48 / 48 Mbps. Maar hoger dan de afgesproken snelheid komt ook voor.
Maar vaak kiezen mensen met glasvezel ook abonnementen met 100 / 100 Mbps snelheid (en zelfs 200/200 of 500/500 Mbps).
Juist de hoge uploadsnelheden die bij glasvezel mogelijk zijn maakt een cloud back-up opslag elders interessant en zeer werkbaar.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Als je upload bij de cloud dienst die je afneemt begrenst is op 2Mbit/s dan heb je thuis aan een 50/50 verbinding niets, het blijft altijd 2Mbit/s 

- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Zelf ben ik ook wat aan het rondkijken. Crashplan ziet er tot nu toe voor mij het beste uit: onbeperkte opslagruimte, ook back-up van externe schijven en NAS, je kunt zelf instellen hoeveel versies je van een file wilt behouden en gedelete files blijven onbeperkt bewaard (als je dat wilt). Verder kun je behoorlijk uitgebreid instellen wat je hoe wilt back-uppen en hoeveel van je CPU en bandbreedte je wilt gebruiken.
Met hun programma kun je tegelijkertijd back-uppen naar een externe harde schijf, een offsite locatie en hun cloud, het zou voor mij een alles in één oplossing zijn. Je kunt je files ook benaderen via een app op je mobiel of via een web interface, is ook erg handig.
Het enige wat er nog mist is dat je files kunt syncen.
Wat me tegenhoudt (los van dat het mijn 4de back-up zou worden) is de werkelijke snelheid van de verbinding. Ik weet hoe snel mijn aansluiting kan, maar de snelheid die ik haal bij het downloaden en uploaden van/naar de cloud dat is een ander verhaal. Het heeft weinig zin om je files in de cloud op te slaan als het downloaden een maand duurt.
Met hun programma kun je tegelijkertijd back-uppen naar een externe harde schijf, een offsite locatie en hun cloud, het zou voor mij een alles in één oplossing zijn. Je kunt je files ook benaderen via een app op je mobiel of via een web interface, is ook erg handig.
Het enige wat er nog mist is dat je files kunt syncen.
Wat me tegenhoudt (los van dat het mijn 4de back-up zou worden) is de werkelijke snelheid van de verbinding. Ik weet hoe snel mijn aansluiting kan, maar de snelheid die ik haal bij het downloaden en uploaden van/naar de cloud dat is een ander verhaal. Het heeft weinig zin om je files in de cloud op te slaan als het downloaden een maand duurt.
-
- Forumlid
Dat gaat een anderhalve maand (48,5 dagen) duren voordat je alle data overgepompt hebt. Maar daarna is het enkel het aanvullen van de data wat veel minder tijd kost.Peter schreef:Jos schreef:De upload is begrenst op pakweg 2Mbit./s
Nu ben ik niet het grootste rekenwonder. Dus graag zelf even uitrekenen hoeveel tijd 1 TB kost
Nikon D70, Nikon D90, MB-D80, AF-S 35mm f/1.8G, AF-S 18-70mm f4.5/5.6 (kit), AF-S 18-105mm f4.5/5.6 (kit), Nikon 55-200mm VR AF-S f/4-5.6G ED, Sigma 10-20mm f/4-5.6, SB-400, SB-600
- jantom
- Clublid
dat wordt dan een jarenplan voor mij... 15TB 

- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Leon
Upload extern is begrenst op 2M/bit door de dienst die ik afneem. Mijn eigen snelheden zijn dus niet relevant.
Meerdere aanbieders hanteren een upload begrenzing.
Eens met Roy
Upload extern is begrenst op 2M/bit door de dienst die ik afneem. Mijn eigen snelheden zijn dus niet relevant.
Meerdere aanbieders hanteren een upload begrenzing.
Eens met Roy
-
OnlineRichard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Als ik opnieuw moet beginnen, dan is dit mijn eerste keuze, hoewel on-line ook interessant is.mdijkerman schreef:Afgelopen week heb ik op hardhandige wijze ontdekt dat enkel het hebben van een NAS niet voldoende is als backup. Gelukkig had ik dat zelf al wel door en had ik bij mijn ouders al een 2e NAS geïnstalleerd die de belangrijke documenten (voornamelijk dus foto's) elke nacht synchroniseert van de ene NAS naar de andere NAS en omgekeerd.
Alles kan kapot, dit is een van de vele manierenHet probleem was een overleden harde schijf, ik vermoed door blikseminslag in de buurt. Dit gebeurde tijdens mijn vakantie. Op dit moment ben ik dus druk bezig om de NAS weer in de lucht te krijgen met een nieuwe harde schijf en het terugzetten van de backup.

Bij de werkgever werd een jonge 400 GB tape drive vervangen door een grotere, ik zei "dank je wel". Daarmee kan ik mijn 100 GB tapedrive vervangen.Ik ben in elk geval blij dat ik de backup op deze manier geregeld heb, ik hoop dat jullie ook allemaal denken aan het maken van een regelmatige backup op een andere locatie.
Backup draait een keer in de week en tussentijds staan foto's en films nog op de camera. Het is en blijft een hobby.
Daarvan ligt er altijd een bij mijn ouders. Plus oudere foto's en films wat niet op een tape past, een thuis en een bij mijn ouders. Op een nieuwe eenmaal gebruikte tape geeft HP 30 jaar garantie.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- jantom
- Clublid
Ik las iets over garantie ... en schrok.
Ik had een zoomlens van Nikon met garantie... wat stelt garantie voor.... Dat verhaal ga ik hier niet vertellen maar ik ben van de lens af.
Maar als HP garantie op de tape geeft wat houdt dat dan in... hooguit een nieuwe tape als vervanging en daar staat geen data op.
Advies: strooi als het ware met je backups: bij je thuis en bij familie en misschien is er ook nog wel een datakluis. Risico spreiden is vaak risico vermijden.
Ik had een zoomlens van Nikon met garantie... wat stelt garantie voor.... Dat verhaal ga ik hier niet vertellen maar ik ben van de lens af.
Maar als HP garantie op de tape geeft wat houdt dat dan in... hooguit een nieuwe tape als vervanging en daar staat geen data op.
Advies: strooi als het ware met je backups: bij je thuis en bij familie en misschien is er ook nog wel een datakluis. Risico spreiden is vaak risico vermijden.

-
OnlineRichard
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Goeie uitspraak
Weet je een datakluis? Banken doen daar tegenwoordig niet veel meer aan.
De wekelijkse backup rouleert over 6 tapes, redelijk gespreid lijkt me.
Onderlaatst dacht ik dat ik aan de beurt was voor wat anders. Was er een veertje van het klepje waar de tape door heen gaat in de driver geraakt. Veertje eruit en drive is weer 99 % in HP's LTT.
Veertje...:

Weet je een datakluis? Banken doen daar tegenwoordig niet veel meer aan.
De wekelijkse backup rouleert over 6 tapes, redelijk gespreid lijkt me.
Onderlaatst dacht ik dat ik aan de beurt was voor wat anders. Was er een veertje van het klepje waar de tape door heen gaat in de driver geraakt. Veertje eruit en drive is weer 99 % in HP's LTT.
Veertje...:

Laatst gewijzigd door Richard op ma mei 11 2015 4:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Richard
Richard
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
In een ideale wereld zou dat waar zijn, in wat testen die ik las van cloud opslagdiensten, zelfs van die met een ongelimiteerde up- en downloadsnelheid, is dat helaas niet het geval. Ik vond ook geen enkele dienst die een minimum snelheid garandeert.Reno55 schreef: Als jij upload naar de cloud, dan is alleen de vraag hoe hoog sta voor jou daar de downloadsnelheid.
Is de downloadsnelheid daar voor jou onbeperkt, dan lig het bij jou hoe hoog jouw uploadsnelheid is.
Ik heb eens vanaf een server binnen 15 minuten 4 GB gedownload.
De vraag voor mij is niet hoe snel het ideaal kan gaan, maar hoe langzaam als de omstandigheden slecht zijn.
- Highlander
- Forumbeheerder
Weer heel wat geleerd, met als de hele straat op bed ligt 7.5 Mbit/s download en 0.67 Mbit/s upload gaat een cloud server niet worden begrijp ik 

- jantom
- Clublid
@richhanz
Een datakluis is een kluisje dat ook beschermt tegen hitte. Dan blijven de tapes en de electronica van harde schijven (opgeborgen in de kluis) intact. Zijn te koop bij de betere kantoorwinkels.
Ik heb het dus niet over bankkluizen....
En zo'n veertje zou ook weleens het einde kunnen betekenen van de tape waar je mee werkt. Alles kan stuk gaan en soms maak ik mee dat de stelling opgaat
Een datakluis is een kluisje dat ook beschermt tegen hitte. Dan blijven de tapes en de electronica van harde schijven (opgeborgen in de kluis) intact. Zijn te koop bij de betere kantoorwinkels.
Ik heb het dus niet over bankkluizen....
En zo'n veertje zou ook weleens het einde kunnen betekenen van de tape waar je mee werkt. Alles kan stuk gaan en soms maak ik mee dat de stelling opgaat