Uit het Nikon-persbericht:
- De Nikon Film and Photo Contest is een internationale wedstrijd die fotografen en filmmakers – zowel professionals als amateurs – van over de hele wereld samenbrengt. Sinds de oprichting in 1969 is de wedstrijd uitgegroeid tot een van ’s werelds meest gerespecteerde en prestigieuze internationale fotowedstrijden. Vorig jaar telde de wedstrijd meer dan 35.000 deelnemers uit 180 landen en werden er meer dan 70.000 indrukwekkende foto’s en films ingestuurd.
Omdat er steeds meer focus ligt op zowel fotografie als film, is voor de 40e editie de officiële naam van de wedstrijd gewijzigd naar de ‘Nikon Film and Photo Contest’. Ook is het logo opnieuw ontworpen, dat nu het centrale concept van de wedstrijd symboliseert: een plek waar werken vanuit verschillende perspectieven samenkomen.
Inzendingen worden beoordeeld door een panel van experts uit de industrie, met Sarah Leen, de eerste vrouwelijke directeur fotografie voor National Geographic Magazine en National Geographic Partners, opnieuw als hoofdjurylid. De volledige jury voor de Nikon Film and Photo Contest 2024-2025 wordt bekendgemaakt op de officiële website zodra alle leden zijn aangewezen.
Hoofdjurylid Sarah Leen: “Ik ben verheugd om terug te keren als hoofdjurylid voor de Nikon Film and Photo Contest 2024-2025. In mijn eerdere rol was ik enorm onder de indruk van de hoogwaardige kwaliteit van de ingezonden foto’s en films. Voor deze editie hopen we foto’s en films te zien die inspireren en verbinden door middel van krachtige visuele storytelling.
Ik moedig alle fotografen en filmmakers aan om hun werk in te zenden, niet alleen omdat er bijzondere prijzen te winnen zijn, maar ook om hun creaties te laten zien aan het publiek en leden van onze visuele gemeenschap. Het kan een omwenteling betekenen in je carrière, voor jezelf en je creatieve werk.”
Nikon’s prestigieuze wedstrijd verwelkomt zowel professionele als amateurfotografen en -filmmakers van over de hele wereld, ongeacht leeftijd, geslacht of nationaliteit. De wedstrijd is open voor inzendingen vanaf 30 oktober om 06:00 CET en sluit 16 februari 2025.1 De winnaars worden bekendgemaakt in september 2025. Ga voor meer informatie of om deel te nemen naar: https://www.nikon-photocontest.com/en/
Ton