bcvthul schreef:Leuk om dit te zien! Bij de eerste foto’s (camera aan uiteinde vd vleugel) lijkt de vleugel enorm lang.
Dat klopt ook, de Super Dimona HK36TC is een motorzwever, dat is een tweepersoons vliegtuig met een 100 pk motor en een vleugelspanwijdte van 16,6 meter. Dankzij deze grote spanwijdte kan het vliegtuig zonder motor blijven zweven met een glijhoek van 1:27 ongeveer. Dat betekent dat vanaf 100m hoogte in een rechte lijn het vliegtuig 2,7 km kan afleggen voor de grond geraakt wordt.
De echte zweefvliegtuigen zonder motor glijden nog beter, een top prestatie zweefvliegtuig voor wedstrijden kan vanaf 100m hoogte bijna 5 km afleggen in rechte lijn voordat de grond geraakt wordt. Een gelijkhoekig van bijna 1:50 dus.
De motorzwever, of in goed Nederlands de TMG (Touring Motor Glider), wordt voornamelijk gebruikt om gericht ergens heen te vliegen, bijvoorbeeld van Seppe naar Texel, of Teuge (bij Apeldoorn). Bij tweezijdig radiocontact is het dan mogelijk om onderweg de motor uit te zetten en een stuk te zweven. Het toestel wordt ook gebruikt om zweefvliegers te trainen in thermiek vliegen, of navigatie, en ook om zweefvliegtuigen op te slepen naar een bepaalde hoogte op een gunstige plaats, zodat het zweefvliegtuig gemakkelijk met thermiek verder kan vliegen.
Met een LAPL(A)TMG (Light Aircraft Pilot License, fixed wing, Touring Motor Glider) en een geldige medische verklaring ben je bevoegd om in geheel Europa en een aantal landen daarbuiten te vliegen op dit soort vliegtuigen met een maximum startgewicht van 2000kg en met maximaal 3 niet betalende passagiers. Dus geen commerciële vluchten maar gezamenlijk kosten delen mag wel.