D7000 live view AF probleem

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
thrillseeker

D7000 live view AF probleem

Bericht door thrillseeker » zo sep 11 2011 3:23 pm

Heb sinds gisteren naast mijn D80 ook een D7000.
Prachtig toestel de D7000 en qua ruis vele malen beter dan de D80.

Alleen wanneer ik liveview gebruik met een Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD Nikon (DX) stelt de camera niet automatisch scherp en dit geld ook voor het filmen.
Manual Focus werkt wel gewoon. De man in de winkel die hem verkocht zei dat het toestel zelfs bij het filmen automatisch scherp stelt.
In het autofocus menu, is alleen a8 in te stellen.
Wanneer ik live view inschakel wil de zoomring in het begin nog wel eens draaien wanneer ik de ontspanknop licht indruk. Ik krijg ook een groen kader te zien. Maar bij doordrukken van de ontspanknop gebeurt er niets.

Ligt het aan mijn camera, objectief of instellingen?

Wie kan mij helpen?
Laatst gewijzigd door thrillseeker op zo sep 11 2011 5:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D7000 live view AF probleem

Bericht door a vgastel » zo sep 11 2011 3:41 pm

pak de handleiding er eens bij wordt ilve view niet door de cursor rood en aangezet
lees hier eens http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het opnemen van films op de D7000 is een eenvoudige aangelegenheid. Flick de schakelaar aan de achterzijde van de camera te krijgen in live view-modus, druk vervolgens op de rode knop om de film te starten en te stoppen met opnemen. Sluitertijd, diafragma en ISO zijn meestal automatisch ingesteld, maar als je de handmatige filminstellingen zetten in het opnamemenu hiermee kun je het diafragma voor de opname aan te passen en, als je in M-stand, de sluitertijd tijdens het opnemen. Zoals vermeld in de sectie 'live view', boven, kunt u niet aanpassen diafragma in live view mode of tijdens de opname. In de stand diafragmaprioriteit, diafragmawaarde reageert op de draaiknop input, maar eigenlijk niet stoppen met naar beneden. In de handmatige modus, is de diafragmawaarde volledig vast
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

thrillseeker

Bericht door thrillseeker » zo sep 11 2011 4:36 pm

@Bert

dank voor je reactie alleen wordt er niet veel wijzer van. De cursor word inderdaad rood. Ik heb nu voor dat ik in live view schakel autofocus op automatisch ingesteld met 39 autofocus punten en AF op AF-A . De zoom ring draait af en toe en probeert wel wat maar geen scherp beeld.

Maar heb zojuist ook een tamron 90mm 2.8 macro lens uitgeprobeert en die stelt wel wel scherp. Welliswaar traag maar het werkt wel.
Filmen met AF wil daarmee ook niet werken.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » zo sep 11 2011 7:21 pm

Je kunt bij live view kiezen uit twee AF standen. Deze stel je net als de normale AF standen in met het AF-keuze knopje en je achterste instelschijf.
Je hebt de keuze uit AF-S en AF-F, volgens mij is de tweede een continue functie.
Laatst gewijzigd door Giso op zo sep 11 2011 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo sep 11 2011 8:54 pm

henk
bekijk deze eens lees hem maar eens door denk dat je het dan wel weet
http://translate.googleusercontent.com/ ... fqNJpbwE7g" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan terug naar de winkel.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

thrillseeker

Bericht door thrillseeker » zo sep 11 2011 10:10 pm

Heb het probleem al gevonden. Het ligt dus aan de objectieven.
Ik heb de volgende op de D7000 getest.

Sigma 30mm 1.4 - werkt niet
Sigma 70-200mm 2.8 - werkt niet
Tamron 17-50mm 2.8 (non VC) - werkt niet

Tamron 90mm 2.8 macro - werkt WEL
Nikon 85mm 1.8 - werkt WEL

Van niet iedere lens werkt de AF bij live view. MF is geen probleem bij zowel filmen als foto.

Morgen de camera winkel maar eens bellen.

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » ma sep 12 2011 7:04 am

Met filmen weet ik niet maar met fotograferen werkt bij gebruik van de live vieuw de AF van het Sigma 150mm Macro objectief niet. De Nikon objectieven werken wel.

thrillseeker

Bericht door thrillseeker » wo sep 14 2011 8:56 am

@zwarte, thanks voor je reactie. Het is dus een objectief probleem.
Bij KE in capelle ad ijssel, willen ze mijn verhaal niet geloven en bieden geen oplossing. Tis de grootstr in NL maar niet de beste.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo sep 14 2011 10:47 am

Ook maar eens geprobeerd; heb nog een stokoude Sigma 28-70 3.5-4.5 staan.

Op een D700 gebeurt het volgende bij Liveview (handopname stand) met deze lens:
na indrukken van ontspanknop toont scherm beeld; scherpstelindicatie is rood. Na AF-on of ontspanknop indrukken stelt lens scherp maar het scherm wordt dan zwart. Foto kan vervolgens gemaakt worden en is scherp.

Opmerkelijke procedure!

Vr. groet, Henk.

[edit: PS: ditzelfde gebeurt met een Nikkor lens in ideze instelling; dus ik doe iets fout of het hoort zo]
Laatst gewijzigd door henkk op wo sep 14 2011 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 14 2011 10:53 am

Ik vind het maar een uiterst vreemd verhaal.
LiveView is helemaal niet afhankelijk van het merk lenzen dat je erop zet. Ik gebruik vreemd merk lenzen op een D700 zonder problemen.
thrillseeker schreef: Wanneer ik live view inschakel wil de zoomring in het begin nog wel eens draaien wanneer ik de ontspanknop licht indruk.
Een zoomring heeft niets met de scherpstelling te maken. Die kan helemaal niet bewegen via functies van de scherpstelling.
Met betrekking tot de zoombeweging zit er niet eens een motortje in de lens.

Als ik de gebruiksaanwijzing lees van de D7000 zitten er specifieke functies met betrekking tot het scherpstellen.
Op blz. 50 lees ik juist dat scherpstelling vergrendeld wordt als je de ontspanknop half indrukt.

AF-F
Fulltime Servo-AF: Voor bewegende onderwerpen.
Camera stelt voortdurend scherp totdat de ontspanknop wordt ingedrukt. De scherpstelling wordt vergrendeld wanneer de ontspanknop half wordt ingedrukt.

Heb je de gebruiksaanwijzing erop nageslagen of je alles wel op de juiste wijze uitvoert met de juiste instellingen?

Voor Henk met zijn D700. Verstandig ook voor jouw om de gebruikershandleiding erop na te slaan, dan weet je waarom in jouw geval bij de door jouw gebruikte LiveView instelling het beeld zwart wordt. AF wordt in jouw geval gedaan door het fase detectie AF-systeem via de spiegel, niet via het contrast AF-systeem van LiveView.
Stel jouw camera in met LiveView "statief" instelling. Dan loopt de AF via LiveView en wordt je beeld niet zwart bij scherpstellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo sep 14 2011 11:12 am

In de stand Liveview/statief doet m'n Sigma het wel zoals verwacht. Het scherpstelveld wordt groen etc. en alles gaat goed (op de D700).

Het zwarte beeld tijdens scherpstellen in de handheld stand is volgens TFM normaal (blijf dat wel vreemd vinden want zo zie je nog niet wat je precies fotografeert).

thrillseeker

Bericht door thrillseeker » wo sep 14 2011 11:51 am

@Léon Obers
Tikfoutje bedoelde de focusring (mens kan zich vergissen)

Wanneer ik eerst met een Nikon 85mm 1.8 live view probeer, geen probleem! Daarna verwissel ik het objectief met bijv. de Tamron 17-50 2.8 en verander dus niets aan de instellingen, werkt het niet. Lijkt me dat het niet aan de camera ligt maar aan bepaalde objectieven.
Als ik de camera heb ingesteld op AF-F blijft hij idd scherpstellen, alleen hij blijft dat doen en krijg nooit scherp beeld met de Tamron. Lijkt wel of een bepaalde afwijking is in het objectief en er met zijn scherpstelling naast zit.

Vind het vreemd want via de viewfinder werkt de AF perfect.

@henkk
Goed om te horen dat je een oude Sigma het geprobeerd en deze nog werkt ook.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 14 2011 12:44 pm

thrillseeker schreef: Wanneer ik eerst met een Nikon 85mm 1.8 live view probeer, geen probleem! Daarna verwissel ik het objectief met bijv. de Tamron 17-50 2.8 en verander dus niets aan de instellingen, werkt het niet. Lijkt me dat het niet aan de camera ligt maar aan bepaalde objectieven.
Heb je het schakelaartje van de AF/M stand op de lens van de Tamron wel gewoon op AF staan?
Met de M-stand is die ontgrendeld om de lens manueel te gebruiken, AF zal dan niet werken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo sep 14 2011 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 14 2011 12:50 pm

henkk schreef: Het zwarte beeld tijdens scherpstellen in de handheld stand is volgens TFM normaal (blijf dat wel vreemd vinden want zo zie je nog niet wat je precies fotografeert).
Dat is niet vreemd, omdat je dan gebruik maakt van de fase-detectie AF, die via de spiegel en hulpspiegel loopt. Met opgeklapte spiegel werkt dat AF-systeem simpelweg niet, want dan komen er geen lichstralen bij de AF module die in de bodem van de camera zit.
Zoals eerder gesteld moet je dan de "statief" stand van LiveView gebruiken. Pas dan maak je gebruik van het AF-systeem van LiveView zelf.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo sep 14 2011 5:55 pm

Misschien is het niet vreemd omdat het technisch is uit te leggen hoe het komt maar ik vind het wel vreemd. Nl. dat een optie die is bedoeld om het scherm als zoekerbeeld te gebruiken, zwart wordt als je de foto maakt. Ik mag vinden wat ik vind.

Groet, Henk

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”