Ik heb het vaak geprobeerd, maar de "souplesse" van herlings is niet vast te leggen, het is meer pure kracht en rijders techniek. (meeste zullen het hier niet mee eens zijn).
Maar ook domweg de gashendel vol open houden, het maakt je als liefhebber en van zeer nabij toeschouwer bijna nederig.
Dit kan geen mens volhouden, en dat blijkt ook steeds weer door zware blessures bij trainingen.
Joel smets zegt ook, jefferys grootste tegenstander is jeffery zelf.
Maar het is een uitdaging, om dat vast te leggen, meeste plaatjes die ik van heb willen maken is me inmiddels wel gelukt, op 1 na.
Ik hoop die met de 200-400 lens vast te kunnen leggen, daarin zit het uitkomen van een bocht, de snelheid en hij moet recht op me af komen. (nu nog vooraf de juiste bocht vinden.)
Maar ik wil wel wat afstand kunnen houden, want hij geeft er geen ene ruk om waar je zit, ligt of staat
beetje dit idee.
Jeffrey Herlings Glenn Coldenhoff sportplaatje.nl by
sportplaatje.nl, on Flickr
Met de 200-400, kan ik tegen de rand van baan zitten, en heb dan ook dat reclamebord niet in de foto.
Trouwens, als je er op let, herlings kijkt altijd naar de volgende bocht, coldenhoff naar het meest vervelende obstakel, en neemt die met souplesse, herlings knalt er gewoon over of doorheen.
Tip.
Aan zijn houding kan je vooraf zie hoe die een bocht gaat nemen.
Meeste typiche wat ik zie is.
Voordat die de bocht induikt, maakt hij de achterkant lichter, en zodra die weer het volle gewicht in de zandheuvel zet, gaat het gas vol open, het geeft een kattepult effect. (bij zandbanen, harde banen andere techniek)
Houd hij zijn voet aan de binnenkant van de bocht op de voetsteun, dan blijft hij de hele bocht bovenin.
Onderstaande foto kan je dan maken, om vervolgens snel je camera van de baan af te wenden, want je krijgt een kruiwagen zand je kant op.
118828 14-06-2017- http://www.sportplaatje.nl Motopark Nieuw Zevenbergen SRMV copy by
sportplaatje.nl, on Flickr
Typich herlings plaatje, snelle bocht, met beide wielen los, let op zijn houding, armen en schouder vrij gespannen.
Wat herlings doet is, het is meestal niet te zien, of het valt niet op.
Maar in bochten wil hij voor een knip de motor nogal eens in de veren drukken, en zodra die tegen de knip aankomt de motor eruit tillen, het zorgt ervoor dat hij zo schijnbaar moeiteloos over die zware stukken heen vliegt, maar het kost echt veel kracht, dit doet hij rondje na rondje, in god weet hoeveel bochten.. en ik heb dan ook nog eens over trainingen.
17-08-2016-35- Motopark Nieuw zeven bergen foto http://www.sportplaatje.nl-1 by
sportplaatje.nl, on Flickr
Hier een foto van cairioli, hij moest buitenom een andere rijder, en kwam uit zijn lijn.
In Plaats van tegen de zandwal de bocht te nemen, ging hij er overheen met hoge snelheid, en daar stand ik met de D7100 met 90mm macro.
Elke andere rijder had me waarschijnlijk geraakt
17-08-2016-16- Motopark Nieuw zeven bergen foto http://www.sportplaatje.nl-1 by
sportplaatje.nl, on Flickr
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *