Staatsbosbeheer organiseert elk jaar een beperkt aantal expedities naar Rottumeroog. Een eiland waar je niet zo maar komt. Ca. 4 uur laveren door de geulen in de Waddenzee, een uur of vijf tot zes verblijf op het eiland, en weer terug. In totaal een activiteit waar je de hele dag mee bezig bent. Vorige week vertrokken wij tegen 8 uur, en kwamen rond 11 uur 's avond weer terug.
Te boeken voor groepen tot 28 personen.
Zie ook de site van SBB. Het eiland is een belangrijke plaats voor watervogels die bij laag tij foerageren op het wad. Omdat de trip zó is gepland dat de heenvaart bij afgaand tij plaatsvindt en de terugtocht bij opkomend tij, zijn tijdens het verblijf bij laagtij op het eiland niet heel veel vogels aanwezig, ook al omdat de expedities worden georganiseerd als het broedseizoen al min of meer voorbij is. Ga er dus niet heen als je op een hoge vogelconcentratie rekent. Althans, dat is mijn ervaring. Wel waren er veel bijzondere planten, mét uitleg gegeven door een enthousiaste gids. We hadden uitstekend weer, veel zon, niet teveel wind en behoorlijk warm. Ik heb er echt van genoten. Maar of het tot fotografische hoogtepunten heeft geleid? De felle zon in de strak blauwe lucht werkten niet mee, net als het reeds genoemde geringe aantal vogels. Maar toch een aanrader, al was het maar omdat het een unieke ervaring is. Hier wat sfeerbeelden, al komt het eiland zelf daar eigenlijk niet in voor (vanwege de eerder genoemde omstandigheden die niet optimaal waren voor foto's):
De avond ervoor was er een zonsondergang die kleurrijk genoemd mag worden en de leegte van het wad laat zien. Geschoten vanaf de haven bij Lauwersoog:
- 1 -
Colorful by
Ronald Mallant, on Flickr
- 2 -
Eemshaven over zee gezien, vanaf het water, iets minder kleurrijk:
Fossil vs renewable -1- by
- 3 -
Nogmaals Eemshaven, maar nu vanaf het drooggevallen wad, in Zw/W:
Fossil vs renewable -2- by
- 4 -
De zon scheen fel, het wad was uitgestrekt, de associatie met een nummer van Bruce Sprigsteen was sterk (Zw/W vind ik hier ook passend):
Should I fall behind - wait for me by
- 5 -
En mijn favoriet van de dag, al had die misschien overal langs de kust geschoten kunnen worden (vrijwel onbewerkt, dus geen omzetting naar monochrome):
Pattern in the sand by
Zoals altijd: de link onder de foto aanklikken voert je naar Flickr waar de volledige Exif te zien is (niet de foto zelf aanklikken).
Alleen bij de laatste foto werkt dit niet, die staat voorlopig nog op Private.