Beste,
De volgende vrij specifieke situatie viel mij op tijdens gebruik van manuele focus lenzen, hoewel het ook optreedt bij AF lenzen;
(@ settings: M of A mode // auto-ISO // manuele focus >> subject = mensen detectie tbv ogen staat aan // voorvertoning uiteindelijke fotobeeld staat aan)
- compositie wordt bepaald, bv een portret, grove focus bereikt met focus peaking
- om exacte focus te controleren, druk ik ok "OK" knop om 100% zoom op focus punt te controleren
- (!) indien nu het licht zou veranderen (bijv. wolk voor zon / ik verschuif manueel focus punt van een licht naar donker deel) dan veranderd de belichtingsinstelling, in dit geval de auto-iso NIET
- pas na "OK" / uitzoomen van 100% modus veranderd de belichtingsinstelling.
Het probleem; ik neem vaak de foto op het moment dat ik in 100% modus zit, want op dat moment weet ik zeker dat ik de focus correct heb. Maar indien lichtomstandigheden zijn veranderd in deze (korte) tijd, dan is die eerste foto over- of onderbelicht. Pas de daaropvolgende foto's zijn correct (want ook dan automatisch uit de 100% zoom modus).
Ik weet dat dit kan klinken als een niche vraagstuk, maar ik loop hier verrassend vaak tegenaan. Zowel bij hoge snelheidsfotografie (zoals kleine kinderen) maar ook bij het fotograferen vanaf statief. Het klinkt als een firmware optie om "live" / direct de EV correct neer te zetten, onafhankelijk van het zoomniveau - althans, dat zou je zeggen. Hebben jullie een idee of ik een setting over het hoofd zie?
Na 100% zoom geen directe EV compensatie - Zf
- jelteskelter
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Na 100% zoom geen directe EV compensatie - Zf
Designer for living - photography for fun
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Na 100% zoom geen directe EV compensatie - Zf
Nooit geprobeerd eerlijk gezegd. Maar heb je met rennende kinderen niet meer kans met automatische focus? Anders blijf je volgens mij aan de ring draaien. De autofocus van de Zf is heel goed!
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Werk je misschien met 100% een soort spotmeting in de hand?
Ik herken dit fenomeen als ik sieraden close-up fotografeer. Bij 3 foto's direct achter elkaar wisselt de belichting ook herhaaldelijk.
Ik herken dit fenomeen als ik sieraden close-up fotografeer. Bij 3 foto's direct achter elkaar wisselt de belichting ook herhaaldelijk.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Patrick schreef:Nooit geprobeerd eerlijk gezegd. Maar heb je met rennende kinderen niet meer kans met automatische focus? Anders blijf je volgens mij aan de ring draaien. De autofocus van de Zf is heel goed!
TS schrijft dat het gaat om een MF lens ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Maar wat voor belichtingsmeetmethode gebruik je dan? En fotografeer je wel in raw? Want ik kan me niet voorstellen dat de verschillen heel groot zijn en dan kun je altijd nog aanpassen.
Ik kan het fenomeen wel reproduceren. Ik denk dat het ook handig kan zijn bij herkaderen en zo.
Ik kan het fenomeen wel reproduceren. Ik denk dat het ook handig kan zijn bij herkaderen en zo.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- jelteskelter
- Forumlid
- Contacteer:
Dank voor de antwoorden zover.
@ Patrick >> zeker, mijn 40mm f2 kan het uitstekend bijhouden, maar ik heb ook andere lenzen met een ander beeld (28mm AIS, 105mm AIS etc, de klassiekers)
@ Nikkormaat >> dat is inderdaad mijn vermoeden, spotmeting + exposure lock.
@ Henkk >> meestal gebruik ik de standaard matrix meting, soms de hogelichtenbescherming modus. Ik fotografeer inderdaad in raw.
Conclusie tot nu toe blijft; het is alsof de Zf de camera instelling bevriest (Exposure lock) en zich gaat toeleggen op de focus. En vergeet dat er nog andere zaken kunnen wijzigen in de tussentijd…
@ Patrick >> zeker, mijn 40mm f2 kan het uitstekend bijhouden, maar ik heb ook andere lenzen met een ander beeld (28mm AIS, 105mm AIS etc, de klassiekers)
@ Nikkormaat >> dat is inderdaad mijn vermoeden, spotmeting + exposure lock.
@ Henkk >> meestal gebruik ik de standaard matrix meting, soms de hogelichtenbescherming modus. Ik fotografeer inderdaad in raw.
Conclusie tot nu toe blijft; het is alsof de Zf de camera instelling bevriest (Exposure lock) en zich gaat toeleggen op de focus. En vergeet dat er nog andere zaken kunnen wijzigen in de tussentijd…
- jelteskelter
- Forumlid
- Contacteer: