Irisfoto

Plaats reactie
Geezzzke
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Irisfoto

Bericht door Geezzzke » wo dec 18 2024 7:49 pm

Net vakantie hebben en het NCN boekje thuis krijgen. Leuke inspiratie met het beeldende artikel over irisfotografie. Wat leuk en mooi. Nooit bij stilgestaan dat het bestaat. Ik heb geen cursus gevolgd, maar zoiets vraagt gewoon om een eigen experiment. Dat heb ik vandaag geprobeerd. Gewoon even lekker priegelen.

Conclusie: Ik snap nu dat een cursus best wel handig kan zijn voor het maken van de iris foto's. Scherpe basisfoto's van een iris nemen vond ik persoonlijk veel minder gemakkelijk dan ik vooraf verwachtte. Het is natuurlijk een macro-foto, niet iets waar ik van nature mee bekend mee ben als studiofotograaf. Vandaag heb ik mijn pas aangeschafte Laowa macro lensje gelijk goed leren kennen. Ik heb ook geleerd dat handmatig 'on the fly' scherpstellen best lastig is op een iris die nooit helemaal voor de volle 100% stilstaat. Ik ontdekte dat je voor het scherpstellen in kunt zoomen om op die manier tot op het allerkleinste detail scherp te kunnen stellen. (Nog nooit nodig gehad :)) Mijn trouwe flitser (Nikon sb-910) is vandaag weer eens intensief gebruikt, een goede flitser blijft onmisbaar. Omgevingslicht en irissen bleken ook best een uitdaging te zijn als er meerdere ramen zijn. De bewerking in Photoshop was verder heel logisch, erg leuk en was qua de basis snel klaar, dat viel me 100% mee.

Dit is mijn eerste probeersel. Misschien maak ik nog eens een andere, ik heb het gevoel dat ik het maken van de iris-foto's bij de laatste foto eigenlijk pas echt helemaal goed in de vingers had. Het kan nog beter. Maar voor vandaag is het goed genoeg en is het gewoon hartstikke leuk dat er iets staat. De kleuren van deze twee irissen zijn beide natuurgetrouw; de meerkleurigheid is natuurlijk.

Mijn vragen:
1. De irissen zijn niet helemaal rond/egaal en even groot. Ook van nature niet. Valt het op / is het erg?
2. Pupillen zijn nooit helemaal gelijk; ze hebben van nature geen harde, strakke omlijning en ze zijn ook niet altijd precies even groot of rond. Bij veel foto's op het internet die ik zie zijn sommige pupillen wel 100% rond, effen zwart en precies even groot gemaakt en met harde, strakke randen (door het gebruik van een zwart ingekleurde ronde vorm). Lijkt me zo onnatuurlijk. Maar het is aan de andere kant wel heel symmetrisch. Anderen zijn meer naturel, zoals deze.
Wat is beter? Ik denk dat het antwoord in het midden ligt: De volgende keer licht bijwerken zodat het ronder wordt en nog steeds natuurlijk blijft.

AfbeeldingIrisbotsing by Geeske R., on Flickr

1/100 sec
F: onbekend
Iso 200
1/100 sec
F: F11
Nieuwsgierig naar mijn foto's? Op Flickr vind je een selectie.

RGS
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Irisfoto

Bericht door RGS » wo dec 18 2024 8:04 pm

Ik vind het een knappe eerste poging. Chapeau !
Nikon Z9, Z6_III en alleen Z lenzen. Mijn foto’s vind je op Flickr.

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten
Ervaringsniveau: ***

Bericht door josti » do dec 19 2024 9:56 am

Knap werk Geesje! Ik was een van de deelnemers op bij de workshop van Alco. Met praktisch geen photoshop-ervaring waren de bewerkingen nog lang niet logisch voor mij. Thuis al een poging gedaan om de irissen van de kleinkinderen te fotograferen. Maar de vele reflecties leverden nog geen goede basisfoto’s op. Ga ik zeker nog eens overdoen mede omdat ze best zo’n foto van hun eigen irissen aan de muur willen hebben.
Dan jouw vragen: dat ze niet rond zijn zou ik niet erg vinden. Ben je erg perfectionistisch (of heb je een voorliefde om alles symmetrisch te maken), dan kan je daar met jouw (waarschijnlijk prima) photoshoptool vast wel wat aan doen. Wat mooier is, is wat mij betreft een kwestie van smaak en wat de irisbezitter zelf wil denk ik. Persoonlijk vind ik symmetrie in foto’s vaak mooi, maar bij dit soort beelden stoort me het helemaal niet dat het niet is toegepast.
Hier vind je nog een paar resultaten van de deelnemers aan de workshop van Alco
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Geezzzke
Clublid
Clublid

Bericht door Geezzzke » do dec 19 2024 1:20 pm

Thanks RGS!

Dank je wel voor de mooi reactie Josti. Wat leuk dat je kleinkinderen zo'n mooie foto willen! Mijn partner had veel geduld met me om met zijn Iris te oefenen. Net als jij ook hier soms vage reflecties op de iris, duurde soms even voor ik de bron (soms indirect licht via gezichtshuid) kon achterhalen.

Ik denk dat je gelijk hebt dat symmetrie hier minder belangrijk is. Ook bedankt trouwens voor de link naar het andere topic. Ik had het toevallig al eerder gevonden, mooie resultaten die laten zien dat je irissen op veel meer plekken kunt gebruiken. Ben ook benieuwd naar jouw volgende poging. :)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do dec 19 2024 3:36 pm

Ik heb de workshop niet gevolgd, maar wel de lezing van Alco op de NCN clubdag. Ik meen me te herinneren dat Alco daar vertelde dat Irissen en pupillen van nature nooit helemaal rond (en dus symmetrisch) zijn, maar dat je (of hij) dit indien gewenst kan oplossen door de iris (dus niet de pupil) rond af te snijden in Photoshop. voor je de bewerking vervolgt. Dat kan natuurlijk op mooie en minder mooie manieren (denk aan harde randen).

Daarentegen (dit zeg ik op eigen titel) kun je met een vervorming de pupil ook nog wel 'rond' maken met één van de Transform opties, of wellicht Liquify. Dat zal het binnenste gedeelte van de Iris ook wel mee vervormen, maar dat valt waarschijnlijk niet op.

Overigens vind ik het niet helemaal symmetrisch zijn van de pupil niet echt storend. In dit geval draagt het zelfs wellicht nog iets bij, het 'botst' en dan kan er wel eens wat vervormen. Dat maakt het eerder wat dynamisch. Het geeft mij het beeld dat het rood/oranje oog botst tegen het blauwgrijze oog, dat blijkbaar beter tegen een stootje kan. :lol:

Bij mij staat dit nog op de bucket list om te doen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Geezzzke
Clublid
Clublid

Bericht door Geezzzke » do dec 19 2024 5:36 pm

Thanks Reneg. Dank voor je feedback, fijn om te weten hoe je het beeld ervaart. Fijn dat je het niet symmetrisch zijn als niet storend ervaart.

Je hebt gelijk, de liquid tool is inderdaad een handige suggestie om de ronde uitsnede te vullen voor irissen zonder randen! :) Praktisch gezien zal er niet snel voor kiezen ( ik vermoed trouwens dat je het ook niet zo bedoelde) Het komt verder van het origineel en de persoon van wie de iris is te staan. Wel een goeie tip voor wie het wel wil.

Ben ook benieuwd naar jouw resultaten in de toekomst / wanneer je eraan toe bent. Ik vond het leuk om te doen.

Plaats reactie

Terug naar “Macro en close-up”