Conclusie: Ik snap nu dat een cursus best wel handig kan zijn voor het maken van de iris foto's. Scherpe basisfoto's van een iris nemen vond ik persoonlijk veel minder gemakkelijk dan ik vooraf verwachtte. Het is natuurlijk een macro-foto, niet iets waar ik van nature mee bekend mee ben als studiofotograaf. Vandaag heb ik mijn pas aangeschafte Laowa macro lensje gelijk goed leren kennen. Ik heb ook geleerd dat handmatig 'on the fly' scherpstellen best lastig is op een iris die nooit helemaal voor de volle 100% stilstaat. Ik ontdekte dat je voor het scherpstellen in kunt zoomen om op die manier tot op het allerkleinste detail scherp te kunnen stellen. (Nog nooit nodig gehad

Dit is mijn eerste probeersel. Misschien maak ik nog eens een andere, ik heb het gevoel dat ik het maken van de iris-foto's bij de laatste foto eigenlijk pas echt helemaal goed in de vingers had. Het kan nog beter. Maar voor vandaag is het goed genoeg en is het gewoon hartstikke leuk dat er iets staat. De kleuren van deze twee irissen zijn beide natuurgetrouw; de meerkleurigheid is natuurlijk.
Mijn vragen:
1. De irissen zijn niet helemaal rond/egaal en even groot. Ook van nature niet. Valt het op / is het erg?
2. Pupillen zijn nooit helemaal gelijk; ze hebben van nature geen harde, strakke omlijning en ze zijn ook niet altijd precies even groot of rond. Bij veel foto's op het internet die ik zie zijn sommige pupillen wel 100% rond, effen zwart en precies even groot gemaakt en met harde, strakke randen (door het gebruik van een zwart ingekleurde ronde vorm). Lijkt me zo onnatuurlijk. Maar het is aan de andere kant wel heel symmetrisch. Anderen zijn meer naturel, zoals deze.
Wat is beter? Ik denk dat het antwoord in het midden ligt: De volgende keer licht bijwerken zodat het ronder wordt en nog steeds natuurlijk blijft.

1/100 sec
F: onbekend
Iso 200
1/100 sec
F: F11