Godox X2T in combinatie met Nikon SB-700
- Hans de Ruiter
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Godox X2T in combinatie met Nikon SB-700
Ik denk dat ik het inmiddels snap, maar toch even voor de zekerheid: om de SB-700 off-camera te gebruiken heb ik naast de Godox X2T ook de Godox X1R nodig? Of kan de X2T rechstreeks de SB-700 aansturen?
Met vriendelijke groet, Hans
Met vriendelijke groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-120 f/4 S, Tamron 150-500 f/5-6.7, Tamron 90 f/2.8 Macro, SB-700, SB-500
- Thymen
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Godox X2T in combinatie met Nikon SB-700
Volgens mij werkt de X2T alleen direct met Godox flitsers, niet met die van Nikon. Ikzelf heb de X2T-N + V1-N, dat werkt prima. Je zult volgens mij inderdaad naast de Transmitter (X2T-N) ook de Receiver (X1R-N) nodig hebben.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
Hoi Hans,
Ik heb de X1 set, en dat werkt prima met mijn SB 700. Dus ik schat dat de X2T dat ook wel zal doen.
Groet.....Willem
Ik heb de X1 set, en dat werkt prima met mijn SB 700. Dus ik schat dat de X2T dat ook wel zal doen.
Groet.....Willem

Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk
- Hans de Ruiter
- Clublid
Hoi Willem,
Dus zonder receiver aan de flitser? Het wordt mij niet duidelijk hoe ik dat met elkaar verbind, vond op YT alleen een Russisch filmpje maar daar kon ik geen chocola van maken. En die Godox handleidingen zijn wel erg summier en zeggen niks over andere merken. Dus als iemand mij op weg kan helpen, heel gaag!
Groet, Hans
Dus zonder receiver aan de flitser? Het wordt mij niet duidelijk hoe ik dat met elkaar verbind, vond op YT alleen een Russisch filmpje maar daar kon ik geen chocola van maken. En die Godox handleidingen zijn wel erg summier en zeggen niks over andere merken. Dus als iemand mij op weg kan helpen, heel gaag!
Groet, Hans
Nikon Z6II, Nikkor 40 f/2, Nikkor 24-120 f/4 S, Tamron 150-500 f/5-6.7, Tamron 90 f/2.8 Macro, SB-700, SB-500
- Thymen
- Clublid
Ik kan in ieder geval mijn Nikon SB800 niet direct door de X2T-N aansturen...
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk
- Hans de Ruiter
- Clublid
Met die Godox kan ik helemaal niks (iemand belangstelling?)... Gelukkig heeft Nikon CLS en daarmee kan ik eenvoudig meerdere flitsers af laten gaan. SB-500 op de camera als Commander en 2 SB-700's om lekker te laten flashen.
Groet, Hans
Groet, Hans
Godox kan veel meer dan dat Nikon CLS. En makkelijker.
Hier al jaren Godox zonder problemen. Stuur genoeg flitsers aan.
Voorheen zaten daar ook de SB600 en de 700 bij.
Succes verder.
Hier al jaren Godox zonder problemen. Stuur genoeg flitsers aan.
Voorheen zaten daar ook de SB600 en de 700 bij.
Succes verder.
- Hans de Ruiter
- Clublid
Dat het kan geloof ik wel, alleen krijg ik het niet voor elkaar. Ik kan echt nergens een (voor mij) enigzins te volgen instructie vinden hoe dat zou moeten. Ook vaak onduidelijk of je nou wel of niet een ontvanger nodig hebt bij deze combinatie. Maar ik hou me aanbevolen voor een goede uitleg, de Godox ligt hier nog op mijn bureau.
Voor nu is voor mij het Nikon CLS prima, kan ik voorlopig mee vooruit.
Groet, Hans
Voor nu is voor mij het Nikon CLS prima, kan ik voorlopig mee vooruit.
Groet, Hans
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Hans,
Ik kan jouw combinatie niet testen, toch maar enkele observaties.
-het Nikon CLS werkt met infra rood gefilterd flitslicht
-een trigger-systeem als jouw Godox werkt radiografisch, en voor de slimmere functies is eea. gebaseerd op reverse engineering, dat is een risicofactor.
-iedere Nikon flitser met slave-functie (afgezien van de 5000) is voorzien van een ir-sensor, en luistert niet naar radio-golven.
-ik heb een trigger set van een ander merk, die werkt radiografisch en niet perfect.
Conclusie: zonder Godox ontvanger gaat jouw 700 niet luisteren naar de Godox zender.
Conclusie 2: het Nikon cls is ook niet perfect, maar wel ingebouwd en zonder extra kosten.
Groeten, Gijs
Ik kan jouw combinatie niet testen, toch maar enkele observaties.
-het Nikon CLS werkt met infra rood gefilterd flitslicht
-een trigger-systeem als jouw Godox werkt radiografisch, en voor de slimmere functies is eea. gebaseerd op reverse engineering, dat is een risicofactor.
-iedere Nikon flitser met slave-functie (afgezien van de 5000) is voorzien van een ir-sensor, en luistert niet naar radio-golven.
-ik heb een trigger set van een ander merk, die werkt radiografisch en niet perfect.
Conclusie: zonder Godox ontvanger gaat jouw 700 niet luisteren naar de Godox zender.
Conclusie 2: het Nikon cls is ook niet perfect, maar wel ingebouwd en zonder extra kosten.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma feb 10 2025 11:26 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Clublid
Hoi Hans
Voor de SB700 heb je natuurlijk wel een ontvanger nodig, en een zender op je camera. Bij Godox zit de ontvanger ingebouwd in de flitser.
Groet……Willem.
Voor de SB700 heb je natuurlijk wel een ontvanger nodig, en een zender op je camera. Bij Godox zit de ontvanger ingebouwd in de flitser.
Groet……Willem.

- Hans de Ruiter
- Clublid
Volgens de meneer in de winkel die er bij keek of hij verstand van had was er geen ontvanger nodig... Als dat wel zo is kan ik natuurlijk lang prutsen zonder resultaat
Nou ja, eerst maar eens wat proberen met het CLS van Nikon zelf.
Groet, Hans

Nou ja, eerst maar eens wat proberen met het CLS van Nikon zelf.
Groet, Hans
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: keek...verstand
Beste Hans,
Ik ken die winkelier waarschijnlijk niet, maar ik betwijfel of er een persoon is die alle combinaties van merk/kamera/trigger/flitser kent en getest heeft, grin.
Niet voor niets hebben de Nikon handboeken vaak veeele paginas nodig om alle mogelijkheden te beschrijven, en dat is nog alleen voor de betreffende Nikon hardware.
Groeten, Gijs
Ik ken die winkelier waarschijnlijk niet, maar ik betwijfel of er een persoon is die alle combinaties van merk/kamera/trigger/flitser kent en getest heeft, grin.
Niet voor niets hebben de Nikon handboeken vaak veeele paginas nodig om alle mogelijkheden te beschrijven, en dat is nog alleen voor de betreffende Nikon hardware.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Redactie NCN Magazine
- Contacteer:
De kans acht ik erg groot dat het is zoals Willem Focus al heeft aangegeven.
Zo'n soort systeem heb ik van Yongnuo; 2 flitsers met ingebouwde ontvanger en een Nikon SB 700. Wil ik die alle 3 off-camera laten flitsen dan heb ik daar een Yongnuo zender voor op de camera nodig en 1 Yongnuo ontvanger (receiver) onder de SB 700. Zo kan de camera communiceren met ontvanger die onder de SB700 zit en de in de Yongnuo flitsers ingebouwde ontvangers.
Ik vermoed dat het met Godox net zo werkt. Alles moet dan wel op hetzelfde kanaal ingesteld zijn.
Zo'n soort systeem heb ik van Yongnuo; 2 flitsers met ingebouwde ontvanger en een Nikon SB 700. Wil ik die alle 3 off-camera laten flitsen dan heb ik daar een Yongnuo zender voor op de camera nodig en 1 Yongnuo ontvanger (receiver) onder de SB 700. Zo kan de camera communiceren met ontvanger die onder de SB700 zit en de in de Yongnuo flitsers ingebouwde ontvangers.
Ik vermoed dat het met Godox net zo werkt. Alles moet dan wel op hetzelfde kanaal ingesteld zijn.
En dit is het enige waarom het wel gaat werken met een ontvanger.Conclusie: zonder Godox ontvanger gaat jouw 700 niet luisteren naar de Godox zender.
Trigger op de camera (aanzetten), ontvanger onder de SB700 (aanzetten).
Dan de camera aanzetten en knallen. Juiste groep. Juiste kanaal.
Ben wel benieuwd welke winkel…?
Hier in Utrecht ook een jonge knaap, die “denk” dat ie het weet.
Al twee keer heb ik hem moeten herstellen en uitleggen..
-
- Clublid
Bovendien is zo'n setje niet de hoofdprijs. Ik heb 2 Godox X1 sets, waarvan 1 via marktplaats voor echt een paar centen gekocht. Werkt top!
Groet....Willem
Groet....Willem