Eeuw schreef:Nu ik dacht het begrepen te hebben kwam ik bedrogen uit.
Waarom is de dof van een 75mm op een D3 niet gelijk aan een 50mm op een D200?
Factor 1.5.. dus ik dacht als volgt:
Het is iedereen bekend dat een tele een kleinere dof heeft dan een groothoek. Dus,... een 50mm heeft op een D200 meer een tele-werking dan op een D3, dus is het logisch dat er minder scherptediepte is met de zelfde lens (objectief ja) op die twee verschillende camera's, niets nieuws tot nu toe.
Wil ik dit natuurlijk bevestigen, dan vul ik zo'n dof-calculator in met;
D3 75mm f1.8 op 4 meter,
D200 50mm F1.8 op 4 meter.
dof op D3 is dan 0.3 meter,
dof op D200 is dan 0.45 meter.
Is er iemand uit dit titanen-gevecht die me wil vertellen waar het mis gaat?
Ik zal het proberen in gewone mensentaal uit te leggen.
Er zijn twee dingen die mensen door elkaar halen in deze discussie volgens mij. CoC en Beeldhoek. En het ene onderdeel is in het voordeel van DX (de beeldhoek) en het andere in het voordeel van FX (CoC). Het totaal van deze twee zorgt er echter voor dat een DX effectief gezien meer scherptediepte heeft. We gaan er hier vanuit dat hetzelfde onderwerp beeldvullend in beeld wordt gebracht. Dus bijvoorbeeld een lucifersdoosje beeldvullend in beeld. Zowel op FX als op DX.
Beeldhoek
Om hetzelfde perspectief te krijgen moet je zorgen voor een gelijke beeldhoek. Die gelijke beeldhoek krijg je door een ander brandpunt te gebruiken. Hier zit een factor anderhalf tussen. Een groothoek heeft meer scherptediepte en daardoor geeft DX in deze stap meer scherptediepte. De factor in het brandpunt mag dan anderhalf zijn, de factor scherptediepte is hier groter.
We hebben nu het lucifersdoosje beeldvullend in beeld bij zowel FX en DX en ook het perspectief is gelijk door de gelijke beeldhoek.
We zijn er echter nog niet...
CoC
Om de foto's als output gelijk te krijgen moet je de DX foto 1,5x vergroten om deze gelijk te krijgen in afmeting als die van de FX foto. Hierdoor worden de onscherpe delen uitvergroot op de DX foto.
Hoe zit dat nu met die CoC?
Als een punt dat je fotografeert scherp wordt gesteld vallen de lichtstralen precies op het beeldvlak (de sensor). Als een punt niet scherp is (achtergrond/voorgrond) dan vallen de lichtstralen daarvan samen voor of achter het beeldvlak en geven een cirkelvorm als resultaat. De grootte van die cirkel is te meten en men heeft algemeen gesteld dat 0.030 mm op 35mm filmformaat (FX) de grens is waarop je dat gaat zien bij een gemiddelde foto die je op een gemiddelde afstand ziet. (heel subjectief dus, want als je dichterbij gaat kijken vallen die cirkels eerder op...)
Als een sensor 1,5x kleiner is dan 35mm film (FX) dan is de CoC dus 1,5x kleiner omdat je later dit beeld moet vergroten met 1,5x. De CoC wordt dan 0.030/1,5= 0.020 mm voor DX. Zie hier een lijstje met CoC's :
http://www.dofmaster.com/digital_coc.html
CoC is dus in het nadeel van DX. De Beeldhoek is in het voordeel van DX. Uiteindelijk heeft de beeldhoek hier de grootste resultante en geeft uiteindelijk DX meer scherptediepte (1-stop). Als je echt het verschil wil snappen waarom de beeldhoek hier maatgevend is moet je de formules erbij gaan halen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scherptediepte
http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_confusion