Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ervaring met de 24-70mm f/2.8G

Bericht door Marten » ma dec 15 2008 2:03 pm

De ongecorrigeerde foto is een stuk scherper.
Ben benieuwd hoe de volledige foto er uit ziet.
(ps, je weet dat je actieve d-lighting aan staat?)

jtimmer schreef:De front-focus kan ik corrigeren, de algehele scherpte van de lens niet. Als het met alleen een correctie op de frontfocus goed zou zijn dan houd ik de lens want volgend jaar komt er waarschijnlijk een D700 en daar schijnt het probleem bijna niet voor te komen. Jeroen
Als je aarzelt zou ik NU teruggaan, niet pas over een half jaar.

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » ma dec 15 2008 5:45 pm

Jongens een lens van bijna 1500 euries , die moet niet goed maar perfect zijn.
Het lijkt mij dat als nieuwe eigenaar je hier voor 100 procent tevreden over moet zijn, tenminste zo denk ik er over.
Als ik de foto,s zie is mij advies het zelfde als Mike, terug met dat ding!

Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » ma dec 15 2008 6:00 pm

Heb net een mailtje gestuurd naar de leverancier van de lens (Digital street) met de klacht dat de lens niet zo scherp is als hij zou moeten wezen en dat hij een front focus probleem heeft.

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Ferry72

Bericht door Ferry72 » ma dec 15 2008 6:35 pm

Mijn idee.
dick schreef:Jongens een lens van bijna 1500 euries , die moet niet goed maar perfect zijn.
Het lijkt mij dat als nieuwe eigenaar je hier voor 100 procent tevreden over moet zijn, tenminste zo denk ik er over.
Als ik de foto,s zie is mij advies het zelfde als Mike, terug met dat ding!

Dick

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma dec 15 2008 7:29 pm

Laat nou eens de volledige ongecorrigeerde en niet verscherpte foto van de boekenkast zien.
Kijken hoe dat er uit ziet.
Het zou me niets verbazen als het niet aan het objectief ligt.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » ma dec 15 2008 10:42 pm

Bij deze. Hij stond 1 streepje op soft. Als ik de foto's een beetje verscherp dan zijn ze superscherp. De lens is dus echt niet scherp....

Afbeelding

Marco

Bericht door Marco » ma dec 15 2008 11:00 pm

jtimmer schreef:Bij deze. Hij stond 1 streepje op soft. Als ik de foto's een beetje verscherp dan zijn ze superscherp. De lens is dus echt niet scherp....
Jeroen, wel scherp maar op het verkeerde punt, frontfocus zoals al eerder gezegd.
Op deze manier kan je dus niet eens een fatsoenlijk portretje schieten.

Terug naar de winkel en omruilen voor een andere, net zolang tot je een goede hebt.
Misschien handig om ter plekke te gaan testen en een laptop mee te nemen ?
Het lijkt misschien overdreven, maar is blijkbaar noodzakelijk bij de aanschaf van een 24-70.

groet,
Marco

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di dec 16 2008 8:43 am

jtimmer schreef:Hij stond 1 streepje op soft.
Als ik de foto's een beetje verscherp dan zijn ze superscherp. De lens is dus echt niet scherp....
Bedankt voor de foto. Het blijft mij toch bezighouden.
Hij is inderdaad niet superscherp.

Hij stond 1 streepje op soft
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Als je test moeten alle bewerkingsinstellingen in de camera op 0 staan. En ook niet nabewerken.

Als ik de foto's een beetje verscherp dan zijn ze superscherp. De lens is dus echt niet scherp....
????
Zonder verscherping moet je een scherp resultaat hebben. Heb je deze foto nou wel of niet verscherpt?
Waar heb je op scherpgesteld? Op de voorzijde van een plank of op de verder naar achter liggende boeken? Een screenshot van de foto in CNX met daarin je scherpstelpunt zou verhelderend kunnen werken.

Dit keer zitten er veel minder exif gegevens bij dan de vorige keer. Welk programma heb je nu weer gebruikt? Vorige keer gebruikte je CNX2.
Wisselen van programma maakt het beoordelen er ook niet makkelijker op.
In ViewNX zie ik bij vergroting tot 100% allemaal blokjes. De kwaliteit van het bestand wat je ons laat zien is zeer matig.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » di dec 16 2008 9:17 am

Marten,

Deze foto is niet verscherpt en de originele foto is meer dan 6 mb dus dat is geen optie om die hier te plaatsen.
Scherpte van de foto veranderd heus niet of ik nu NX of PS gebruik, toch ? De foto is gewoon op het centrum van de foto scherp gesteld.

De lens is gewoon niet zo scherp als je mag verwachten van een lens van dit calliber, hij gaat retour......

Jeroen

Ferry72

Bericht door Ferry72 » di dec 16 2008 9:20 am

Marten,

Hij heeft de scherpte in de D300 een streepje terug gezet dan gemiddeld denk ik.
Marten schreef:
jtimmer schreef:Hij stond 1 streepje op soft.
Bedankt voor de foto. Het blijft mij toch bezighouden.
Hij is inderdaad niet superscherp.

Hij stond 1 streepje op soft
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Als je test moeten alle bewerkingsinstellingen in de camera op 0 staan. En ook niet nabewerken.

????
Zonder verscherping moet je een scherp resultaat hebben. Heb je deze foto nou wel of niet verscherpt?
Waar heb je op scherpgesteld? Op de voorzijde van een plank of op de verder naar achter liggende boeken? Een screenshot van de foto in CNX met daarin je scherpstelpunt zou verhelderend kunnen werken.

Dit keer zitten er veel minder exif gegevens bij dan de vorige keer. Welk programma heb je nu weer gebruikt? Vorige keer gebruikte je CNX2.
Wisselen van programma maakt het beoordelen er ook niet makkelijker op.
In ViewNX zie ik bij vergroting tot 100% allemaal blokjes. De kwaliteit van het bestand wat je ons laat zien is zeer matig.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di dec 16 2008 9:34 am

Ferry72 schreef:Marten, Hij heeft de scherpte in de D300 een streepje terug gezet dan gemiddeld denk ik.
Kan zijn Ferry, maar dat is dan fout: ook de verscherping moet op 0 staan om een goede beoordeling te kunnen maken.
Ik begin steeds meer twijfels te krijgen over de testcondities die zijn gehanteerd.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » di dec 16 2008 9:44 am

Ik heb gister een paar portretfoto's gemaakt in de studio en die waren pas na verscherping scherp op 100% crop. De test foto's zijn misschien niet onder de ideale omstandigheden gemaakt maar ik weet wel hoe scherp een lens als deze hoort te zijn.Ik heb al een mail naar de leverancier gestuurd en wacht nu af wat hun er over te zeggen hebben.
Feit blijft dat de lens een frontfocus heeft en daarnaast is hij gewoon niet scherp en gaat daarom retour, dit is binnen 7 dagen dus dit kan eigenlijk zonder opgaaf van reden.

Jeroen

Ferry72

Bericht door Ferry72 » di dec 16 2008 9:48 am

Is zonder twijfel waar.
En met deze "testfoto`s" kan je niet testen. Te weinig gegevens en niet op de juiste wijze gestest.
Marten schreef:
Ferry72 schreef:Marten, Hij heeft de scherpte in de D300 een streepje terug gezet dan gemiddeld denk ik.
Kan zijn Ferry, maar dat is dan fout: ook de verscherping moet op 0 staan om een goede beoordeling te kunnen maken.
Ik begin steeds meer twijfels te krijgen over de testcondities die zijn gehanteerd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di dec 16 2008 9:49 am

Goeie beslissing.
Ik lees graag het vervolg.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » di dec 16 2008 10:08 am

jtimmer schreef:Ik heb gister een paar portretfoto's gemaakt in de studio en die waren pas na verscherping scherp op 100% crop. De test foto's zijn misschien niet onder de ideale omstandigheden gemaakt maar ik weet wel hoe scherp een lens als deze hoort te zijn.Ik heb al een mail naar de leverancier gestuurd en wacht nu af wat hun er over te zeggen hebben.
Feit blijft dat de lens een frontfocus heeft en daarnaast is hij gewoon niet scherp en gaat daarom retour, dit is binnen 7 dagen dus dit kan eigenlijk zonder opgaaf van reden.

Jeroen
Zou niet op antwoord van je mailtje wachten, soms krijg je geen antwoord, als ik jou was zou ik ze op bellen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”