Nieuw: Capture NX-D

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Nieuw: Capture NX-D

Bericht door JaapV » wo feb 26 2014 10:40 pm

Patrick schreef:Samenvattend dus goed nieuws voor mensen die Capture NX niet gebruiken; die krijgen een verbeterde versie van View NX gratis. Voor Capture NX gebruikers pech: geen updates meer vanaf de zomer...
Ik lees nergens dat ook VNX2 gaat verdwijnen, dus het is geen verbeterde versie. Dat klopt ook, want CNX-D heeft geen Transfer. En ik vermoed dat jij - evenmin als ik trouwens - het prettig zou vinden als dat verdwijnt. Te meer omdat je het niet meer als standalone applicatie kunt starten: de ViewNX map bevat tegenwoordig uitsluitend DLLs.

De heer Vermeulen van Nikon beaamt zelf dat CNX-D niet te vergelijken is met CNX2. Zelfs dat je er nóg een bewerkingsprog bij nodig hebt om bij benadering het zelfde niveau te halen.

Dat het "bij Adobe niet anders is": nee, nooit anders geweest. Maar je kunt dat niet met Nikon vergelijken. Nikon verkoopt camera's waarmee je NEF foto's kunt maken. NEF is "proprietory RAW", dat door Nikon zwaar beschermd wordt en dat slechts met CNX2 echt correct geïnterpreteerd kon worden. Sterker nog, wat we daar tot nu toe mee gedaan hebben kan nog steeds alleen maar met CNX2 bekeken en/of verder bewerkt worden.

En dat kan dan weer niet zomaar afgedaan worden met:
Patrick schreef:... Maar het blijft natuurlijk geen kernactiviteiten voor ze.
Ik kan alleen maar concluderen dat we erg lelijk in de kou zijn gezet. Terugkijken op een gelukkig verleden geeft mij nog steeds geen warm gevoeltje... :(
Laatst gewijzigd door JaapV op do feb 27 2014 2:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 26 2014 10:58 pm

Nee, maar gezien de functionaliteit die er nu in zit zou Nikon wel gek zijn om ViewNX2 niet af te voeren. Dit is bijna een clone met wat extra features. Transfer is feitelijk een losse applicatie die je erbij installeert via dezelfde installer, dat kan echt met NX-D erbij. Enige scenario dat ik kan voorzien waarin ViewNX2 blijft bestaan is wanneer ze geld zouden willen vragen voor NX-D. Maar zoals het nu is gaat niemand ervoor betalen.

Ik zou zeggen, mensen blijf feedback afleveren richting Nikon via de link die ik eerder postte...
Spul waarmee je foto's maakt...

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo feb 26 2014 11:42 pm

Ja! Tot nu toe al drie van mij.
[DonQuichoteMode] Alles wat maar gedaan kan worden om dit in zo goed mogelijke banen te leiden :( [/DonQuichoteMode]
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » do feb 27 2014 4:54 am

Wordt Capture NX niet verder ontwikkeld onder de vleugels vaan Google ? Waarom zouden ze het dan gekocht hebben...
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 27 2014 6:26 am

Door Google gekocht om in de groeiende markt van kleine mobiele apparaten, als uitgever van het Android OS systeem voor tablets en smartphones met de app "Snapseed" een goede tegenhanger te hebben voor de beeldbewerkings apps van Apple onder het Apple iOS. Daarmee hopende dat het marktaandeel van het Android OS zou groeien of in ieder geval hun positie als uitgever van dat OS zou verstevigen in die tablets en smartphones markt.
https://play.google.com/store/apps/deta ... seed&hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelfs onder het Apple iOS zelf: https://itunes.apple.com/nl/app/snapsee ... 38619?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;

De rest van de Nik collectie of het potentieel ervan naar de toekomst is dan mooi meegenomen:
http://www.google.com/nikcollection/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker als je bedenkt dat de komende jaren de belangrijkheid van het werken op mobiele apparaten alleen maar toeneemt en met de verdere ontwikkeling meer en steeds zwaardere beeldapplicaties hun intrede gaan doen, ook op die mobiele apparaten.
Makkelijke en intuïtieve beeldbewerking is een belangrijk en logisch vervolg om in te zetten voor de miljoenen foto's die met het ingebouwde cameraatje van een smartphone of tablet gemaakt worden. (Denk aan het eerder aangehaalde "Snapseed"). Daarmee zou het zelfs een tegenhanger van Adobe kunnen worden < met nu nog een matig werkende app "Photoshop Express">.
Vriendelijke groet, Léon Obers

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do feb 27 2014 8:13 am

Snapseed is een heerlijk programma om mee te werken op mijn Tablet (Galaxy Note 10.1).

Maar Adobe heeft ook een betaalde versie van Photoshop voor Android, maar die heb ik nog niet durven aaschaffen: https://play.google.com/store/apps/deta ... be.pstouch" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » do feb 27 2014 12:08 pm

JaapV schreef:Ik had gisteren al geschreven dat ik een berichtje naar Nikon NL had gestuurd, dus ter completering volgt hier het antwoord dat ik vandaag ontving.
Geachte heer Verbeek,

Bedankt voor uw email.

Op dit moment is alleen nog maar de Beta versie van Capture NX-D beschikbaar en wordt de definitieve versie in de zomer verwacht. Dan zal ook Capture NX 2 niet verder beschikbaar zijn.
De belangrijkste overweging voor het stoppen met Capture NX2 is de verkoop van Nik Software aan Google en daarmee ook de rechten van de zogenaamde U Point technologie.

In de praktijk betekend het dat u nog wel Capture NX2 software kunt gebruiken, maar dat bijvoorbeeld nieuw camera's niet meer worden ge update in de software.

Capture NX-D is niet te vergelijken met Capture NX2, mede ook doordat Capture NX-D gratis zal blijven en Capture NX2 een betaalde versie is.
De achterliggende gedacht van Capture NX-D is dan ook om na Capture NX-D nog andere bewerkingsoftware te gebruiken,

Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn,

Met vriendelijke groeten,

Robert Vermeulen
Adviseur
Nikon-klantenondersteuning
Dat is slecht nieuws
Moeten we toch op termijn andere software zoeken en op termijn loop je kans dat opnamen van de eerste camera's niet eens meer geopend kunnen worden als ze al een keer bewerkt zijn in nx
Oeps
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » do feb 27 2014 12:11 pm

Cyrus schreef:Nou, de horde met opstarten is genomen; Capture NX-D start nu probleemloos op (Mac OS X 10.9.2). Eerste indruk: lijkt mij een soort extended version van ViewNX, een RAW-converter met de essentiële tools om onderweg even snel een foto of wat mee te bewerken. Voor zover ik kon zien, zijn alle basisvoorzieningen aanwezig. Er ontbreekt een importmodule, waarmee je makkelijk de kaart kunt legen en de foto's kunt hernoemen. Maar daar kan ik dan nog wel de importer van Adobe Bridge voor inzetten.

De komende tijd ga ik eens kijken wat deze tool allemaal kan en hoe dat in de praktijk bevalt.

Ik snap overigens de hele discussie niet over waarom Nikon een wanprestatie zou leveren door de steker uit Capture NX te trekken. Wees blij dat je jarenlang verwend bent geweest met een dergelijke uitgebreide suite! Als je ziet met wat voor bedroevende software de camera's van "de concurrent" doorgaans worden geleverd, dan hebben wij bij Nikon niet veel om over te klagen.

Zolang Nikon - gratis - een adequate RAW-converter levert waarmee ik mijn NEFs kan ontwikkelen en omzetten naar een algemeen gebruikt bestandsformaat (TIFF, JPEG, PNG, PSD) en daarnaast essentiële bewerkingstools biedt voor onderweg, ben ik tevreden. En Capture NX-D lijkt die rol prima aan te kunnen.
Wat mij stoort is dat investeringen die ik doe zoals een plug-ins van collorefects for nx ineens waardeloos gaan worden
Dat dit zo maar kan en mag verbaast me het is gewoon piraterij
Beter wissen dan missen

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » do feb 27 2014 12:15 pm

Jur schreef:
Cyrus schreef: Ik snap overigens de hele discussie niet over waarom Nikon een wanprestatie zou leveren door de steker uit Capture NX te trekken. Wees blij dat je jarenlang verwend bent geweest met een dergelijke uitgebreide suite! Als je ziet met wat voor bedroevende software de camera's van "de concurrent" doorgaans worden geleverd, dan hebben wij bij Nikon niet veel om over te klagen.
Dit lijkt mij een beetje kort door de bocht. Ik heb, sinds mijn intrede in het digitale tijdperk, toch wel de nodige euro's besteed aan respectievelijk Capture 4, Capture NX en NX2. Daar mag je toch best wel wat continuïteit voor verlangen, temeer daar ik best bereid zou zijn om voor een major update weer te betalen.
Precies
En als Nikon nu toch deze wanprestatie wil goed maken laten ze dan zorgen dat hun algoritmes bekend worden bij oa Adobe
zodat mijn foto's in lightroom en CS Raw converter er bij het openen meteen zo uit zien als in Capture NX
Beter wissen dan missen

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do feb 27 2014 12:20 pm

?

Lekker betrouwbaar merk.
Het was een fijn programma NX2.
We krijgen er als handreiking een prul voor terug.
Mogelijk nog wel goed te gebruiken als Raw converter.
Maar evengoed een desillusie t.a.v. NX2
Toch blij dat ik LR5 ook nog heb.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do feb 27 2014 12:33 pm

Ik wacht nog even met oordelen tot ik de definitieve versie zie (het zal niet de eerste beta zijn met volledig gestripte functionaliteit), maar ik ben voor de zekerheid (doch met enige tegenzin) een overgang naar LR5 aan het voorbereiden...
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 27 2014 12:36 pm

Tom van Hell schreef: En als Nikon nu toch deze wanprestatie wil goed maken laten ze dan zorgen dat hun algoritmes bekend worden bij oa Adobe
zodat mijn foto's in lightroom en CS Raw converter er bij het openen meteen zo uit zien als in Capture NX
De SDK (Software Developer Kit) met betrekking tot de achterliggende Nikon algoritmen en hun software wordt gratis door Nikon ter beschikking gesteld aan softwarehuizen reeds zolang Nikon software heeft uitgebracht. Daar zit het probleem niet.
Alleen andere partijen zoals Adobe hebben hun eigen algoritmen en ideeën, hoe de RAW-conversie te doen. Willen zich niet vastleggen aan de methoden van Nikon. Die hebben algemene algoritmen die moeten voldoen voor diverse merken camera's (Canon, Sony, etc.). Hebben derhalve nooit iets met de SDK van Nikon gedaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do feb 27 2014 12:59 pm

Dat van die algemene algorimen is gedeeltelijk waar Léon. De Picture Control profielen voor Nikon van Adobe komen heel aardig in de buurt van hetgeen CNX2 met de Picture Control profielen met RAW-conversie doet.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do feb 27 2014 1:06 pm

Al lezende vraag ik mijn af: Is er niemand die de software van DxO Labs gebruikt?

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do feb 27 2014 3:29 pm

Daar ben ik ook wel benieuwd naar: ik lees er nooit iets over. Ga ik eens doen.

Intussen herhaal ik de oproep van RenéG aan alle Capture NX2 gebruikers: met zin of met tegenzin, probeer uitgebreid het NX-D ding en zet op DE NX-D WEBSITE alle wensen, aanmerkingen en suggesties. Denk niet "dat doet iemand anders wel", want het gaat ook om aantallen. Schiet je nóg iets te binnen? Wéér erop zetten.

Er is ook een aardige discussie op het DPReview forum.
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”