Objectief 50mm f1.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
rene

Bericht door rene » wo mei 28 2008 11:03 am

Oke dus die zou dan overbodig zijn, ik zag dat hij er niet bijzat, vind het ook wel prettig voor bescherming, van de lins zelf, maar als ik hem niet nodig heb kan ikhem altijd nog verkopen.... kan niet wachten, kreeg net bericht dat hij vandaag verzonden wordt dus moet hij morgen binnen zijn :) :)

Esveldt

Bericht door Esveldt » wo mei 28 2008 11:17 am

Bescherming?

Kan je er dan niet beter een sky filter plaatsen ter bescherming?

Als er een kras op komt dan liever op het filter dan op de lens.

rene

Bericht door rene » wo mei 28 2008 11:20 am

Ja die moet ik nog halen maar die haal ik hier in de stad, die was ik vergeten mee te bestellen. Op mijn andere lensen heb ik die ook zitten.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo mei 28 2008 11:23 am

Gewoon een Nikon NC filter erop!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Marceld
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marceld » wo mei 28 2008 11:35 am

kosz schreef:Ik ben heel benieuwd, de mijne ligt nu op het postkantoor, besteld in China voor 80eu inc verzending :)
Waar heb je die dan gekocht (website)?
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr[/size]

Esveldt

Bericht door Esveldt » wo mei 28 2008 11:38 am

Marceld schreef:Waar heb je die dan gekocht (website)?
+1

:D

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo mei 28 2008 12:22 pm

Heeft het zin een filter te kopen voor een lens van € 100 ?
Lijkt me niet in verhouding te staan. Komt er een keer een kras op, dan een nieuwe kopen.

Tammo

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo mei 28 2008 12:41 pm

Filter kost 7,99 + verzending.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo mei 28 2008 1:07 pm

Ik zou geen filter op zo'n 50mm zetten. Het glas zit vrij diep in het objectief. Krassen zullen er daarom niet snel inkomen. Je koopt zo'n lens voor de uitmuntende optische kwaliteit. Als je er dan een filter voorzet, doe je het effect weer teniet.

dodo

Bericht door dodo » wo mei 28 2008 1:11 pm

Da's eigenlijk wel weer een goed punt ja. Ik heb er ook een op de 50 mm 1.8, maar ik denk dat die er weer af gaat. Inmiddels heb ik een aantal keer gezien dat er een hinderlijke reflectie optrad die ik zonder filter waarschijnlijk niet had gehad. Volgens mij heeft dat juist te maken met de afstand tussen lens en filter.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo mei 28 2008 1:16 pm

dodo schreef:Da's eigenlijk wel weer een goed punt ja. Ik heb er ook een op de 50 mm 1.8, maar ik denk dat die er weer af gaat. Inmiddels heb ik een aantal keer gezien dat er een hinderlijke reflectie optrad die ik zonder filter waarschijnlijk niet had gehad. Volgens mij heeft dat juist te maken met de afstand tussen lens en filter.
Ja ik had in het begin er ook een filter dervoor. Tot ik mij begon te ergeren aan de reflecties.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo mei 28 2008 1:19 pm

Ik heb mijn 50 1.8 al bijna 20 jaar en intensief gebruikt! Geen enkele kras tot nu toe en nooit een filter gebruikt. Pruimpit heeft 100% gelijk vind ik.
Op mijn 12-24 heb ik er wél eentje :roll: b&w multicoat
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

GdP

Bericht door GdP » wo mei 28 2008 1:30 pm

Het zal niet meevallen om een kras op de frontlens te krijgen bij een Nikon 50mm f/1.8 objectief, want de frontlens ligt z’n anderhalve centimeter naar binnen.
Een goedkoop filter zal de kwaliteit van het objectief sterk doen verminderen.
Wil je er toch een filter op, koop dan een Nikon L37c filter. Deze zijn tweedehands wel te koop in veel fotozaken.

rene

Bericht door rene » wo mei 28 2008 1:52 pm

Oke ik ben overtuigt we gaan niet op stap voor een filter, zal mijn vrouwtje blij mee zijn haha...

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo mei 28 2008 5:22 pm

gebruik zelf net als patrick een rubber zonnekap , heb voor rubber gekozen omdat ik deze ook tegen het glas kan zetten met bv. aquariums enz..

en wat filters betreft ter berscherming vind ik onzin een kap bied voldoende bescherming.
op mij duurste objectief kan niet eens een filter op de voorkant en dient de kap automatisch als bescherming.

gr. ruud

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”