Nikon D3x en D90 in juni???

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Teun

Bericht door Teun » ma aug 18 2008 3:10 am

Als een foto goed scherp is kun je een 12MP foto zo even interpoleren (met bijv. photoshop een aantal keer 105% vergroten) naar bijv 24MP zonder dat daarbij de kwaliteit van de foto heel veel te lijden heeft.

Zelfs een keer voor de gein een 12MP foto naar 50MP geinterpoleerd, niks aan het handje gewoon nog steeds zeer scherp op 100%.

Vandaar dat ik minder nut zie in 24MP t.o.v. 12MP, met crops ben je waarschijnlijk wel beter uit en mega posters zullen ook wat scherper zijn...

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma aug 18 2008 9:17 am

Volgens mij gaat het drukken op zulke afmetingen met een resolutie van 1 punt per mm. Met 6 miljoen pixels moet je eigenlijk wel genoeg hebben, ook voor grote prints.

Als je meer megapixels wilt zijn er altijd nog middenformaat- en technische camera's :P

en een naar 24mp geresizede plaat bevat net zoveel info als een 12mp. dus ik snap het nut niet. Als je dat voorzichtig omhoog brengt snijd je alleen voorzichtig de pixels in kleinere. Best nutteloos, door op minder dpi te drukken verkrijg je een beter resultaat, want informatie verlies is er als de je resolutie omhoog brengt.
Laatst gewijzigd door Woudschim op ma aug 18 2008 9:37 am, 3 keer totaal gewijzigd.

50 mm

Bericht door 50 mm » ma aug 18 2008 9:35 am

Goed geantwoord Leon...

Men haalt hier vanalles door elkaar en denkt dat het 1 met het ander te maken heeft.

Op vakantie ook altijd vaste prik. Bij het kampvuur praten over wie de meeste Megapixels heeft.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma aug 18 2008 10:04 am

Léon Obers schreef:
remoss schreef:
mikemix schreef:Kreeg net een klus.......3m hoog bij 4m breed......... :?
3m x 4m.

Voor een knappe afdruk heb je 200 PPI nodig.
Op die afmeting 200 dpi ? Forget it !
Net hagelslag als je dichtbij gaat kijken. Eerder iets van 25 dpi of zo als het al niet minder is.
Dan worden het zelf chocolade vlokken van dichtbij :)

Ik zei later ook al, als je er maar ver genoeg vanaf staat...

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”