Macro [verzamel]
Re: Macro (verzamel)
Wat bedoel je met niveau op te trekken?
Ik krijg echt lelijke foto's eruit...
Deze is orgineel ook gewoon erg mooi!
- Schoonderbeek
- Forumlid
In Photoshop: Afbeelding, aanpassingen, niveaus. Dan kun je het lichtniveau regelen.Kika schreef:Wat bedoel je met niveau op te trekken?
Ik heb werkelijk geen idee hoe je dat moet doen bij een ander programma. Wat gebruik jezelf ?
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
- Schoonderbeek
- Forumlid
Schoonderbeek schreef:In Photoshop: Afbeelding, aanpassingen, niveaus. Dan kun je het lichtniveau regelen.Kika schreef:Wat bedoel je met niveau op te trekken?
Ik heb werkelijk geen idee hoe je dat moet doen bij een ander programma. Wat gebruik jezelf ?

Dam moet je het donkere en het witte pijltje tegen de zwarte golven plaatsen. Dan heb je de optimale belichting.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk
Ik gebruik viewnx 2.
Maar de eerste foto komt toch zo direct uit de camera?
Bewerken lukt me prima, het rechtstreeks ok op de camera krijgen daar heb ik problemen mee.
Overigens niet met mijn 35mm 1.8 lens hoor en mijn kitlens ook niet.
Heb het echt bij mijn Tamron 90mm
Maar de eerste foto komt toch zo direct uit de camera?
Bewerken lukt me prima, het rechtstreeks ok op de camera krijgen daar heb ik problemen mee.
Overigens niet met mijn 35mm 1.8 lens hoor en mijn kitlens ook niet.
Heb het echt bij mijn Tamron 90mm

- NIKON-187
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat ook kan om beestjes van voor tot achter er scherp op te zetten is het stapelen van foto's.(foto-stacking)
Met statief en instel-slede. Nog nooit gedaan dus weet niet hoe het precies moet maar is een tip die ik een keer kreeg.
greetz Sander
Met statief en instel-slede. Nog nooit gedaan dus weet niet hoe het precies moet maar is een tip die ik een keer kreeg.
greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
- Mijndert
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
@ Schoonderbeek,
Als je je niveau's gaat aanpassen, let dan op dat je niet teveel trekt.
Clippen in de hoge lichten is zo gebeurt.
Bij Capture NX2 kun je met Shift-H de hoge lichten (wit) zien die verdwijnen en met Shift-S de lage lichten (zwart).
In PS weet ik het niet.
In View NX2 is alleen S en H gebruiken, als de foto is geselecteerd.
Verder, gebruik eens een flitser off-camera om onder een hoek licht te geven en een wat snellere sluiterstijd.
Zoals ik gedaan heb in Luttelgeest is wat sterk, maar dan isoleer je je onderwerp geheel van de achtergrond.
In de M stand en dan 1 of 2 stops sneller dan de lichtmeter aangeeft gaat goed. FF proberen dus.
En dan word uit de hand schieten met macro ook makkelijker.
Zie onderstaande foto, met de D300 en de 200 macro, dat is dus 300mm.

Als je je niveau's gaat aanpassen, let dan op dat je niet teveel trekt.
Clippen in de hoge lichten is zo gebeurt.
Bij Capture NX2 kun je met Shift-H de hoge lichten (wit) zien die verdwijnen en met Shift-S de lage lichten (zwart).
In PS weet ik het niet.
In View NX2 is alleen S en H gebruiken, als de foto is geselecteerd.
Verder, gebruik eens een flitser off-camera om onder een hoek licht te geven en een wat snellere sluiterstijd.
Zoals ik gedaan heb in Luttelgeest is wat sterk, maar dan isoleer je je onderwerp geheel van de achtergrond.
In de M stand en dan 1 of 2 stops sneller dan de lichtmeter aangeeft gaat goed. FF proberen dus.
En dan word uit de hand schieten met macro ook makkelijker.
Zie onderstaande foto, met de D300 en de 200 macro, dat is dus 300mm.

http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Contacteer:
Een foto die origineel al heel goed is hoef je weinig aan te doen en dat is heel veel oefenen.Kika schreef:Ben zo benieuwd hoe de foto's van iedereen in het echt zijn.
In het bewerken kom ik ook altijd wel ver, maar baal altijd zo van mijn originelen.
Ik doe ook altijd verscherpen, contrast vaak wat, belichting en kleuren mooier maken.
Ik gebruik eigenlijk nooit mijn statief, foto´s maken doe ik vaak uit de hand omdat beestjes redelijk bewegelijk zijn. Ik maak gebruik van het natuurlijk licht maar ook met de ringflitser vind ik leuk om te doen.
Bewerken doe ik met CaptureNX , Belichtingscorrectie, croppen,daarna heb ik een batch gemaakt waarmee ik mijn foto's altijd op de zelfde manier bewerk.
Verscherpen doe ik in 2 stappen. Normaal en Lichter.
Origineel

Eindresultaat

met vriendelijke groet, Marco
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Top dat je dat laat zien Marco!
Maar ook deze ziet er al goed uit orgineel!
Welke lens schiet jij dan, zit daar ook vr op?
- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Contacteer:
Ik oefende eerst met de 55-200VR met voorzetlens de raynox 150, dat is een vergrotingslens. Ideaal om mee te beginnen. Honderden foto's mee geschoten. Daarna overgestapt op de nikkor 105 VRII mm. Maar de VR hoeft niet altijd aan hoor, met de ringflitser zet ik hem ook uit. Het ligt echt aan de situatie. Als je in een moeilijk standje staatKika schreef:Top dat je dat laat zien Marco!

met vriendelijke groet, Marco
D90 + Grip | 16-85 VR | 105 VRII macro | 50 F/1.8 | DCR-150 macro | SB600 + accessoires | Ringflitser | Manfrotto statief | Lowepro Fastpack 200 |
Het staat in zijn onderschrift.

Ik keek in zijn onderschrift, maar terwijl ik een bericht typte en terug scrollde, schijnbaar zie je hem dan nietTuihanti schreef:D90 + Grip | 16-85 VR | 105 VRII macro | 50 F/1.8 | DCR-150 macro | SB600 + accessoires | Ringflitser | Manfrotto statief | Lowepro Fastpack 200 |

Nu zie ik het zelf ook .
Klopt. Dat was mij ook al opgevallen.
In het reactie veld is er geen onderschrift meer te zien.
In het reactie veld is er geen onderschrift meer te zien.
Vanochtend ondanks de wind wel een paar mooie foto's kunnen maken.

Deze foto is het resultaat van 2 foto's die ik samengevoegd heb (focus stacking). Ik had een foto gemaakt met de kop scherp en daarna eentje met het uiteinde scherp.

Deze foto is het resultaat van 2 foto's die ik samengevoegd heb (focus stacking). Ik had een foto gemaakt met de kop scherp en daarna eentje met het uiteinde scherp.