Prachtige laatste foto. Het is in zoverre niet off topic dat het er om ging of de scherptediepte dan wel de camera te kort schiet.Grojan schreef:Op zich kan je objectieven prima onder dit soort omstandigheden gebruiken, wordt de scherptediepte groter als je een kleinere opening gebruikt, ja natuurlijk en ook de scherpte neemt toe bij gebruik van een kleinere opening, maar dat ze niet bruikbaar zijn bij volle opening zoals ik hier en daar lees is onzin.henkk schreef:Maar nou even reëel: wat voor foto's maak je dat op het scherptevlak maar een halve centimeter plus of min kan zijn? Dat is toch irreëel? Net zoiets als met een 50/1.4 of 1.8 op volle lensopening iemand willen fotograferen op een afstand van 1 m? Kunnen we terug naar reële foto-situaties? Voor mijn part beren in de Bijenkorf. Goed fotograferen is naast de kunst van goed kijken kunnen omgaan met de beperkingen van je materieel. Die beperkingen zullen er altijd blijven, ongeacht het bedrag dat je er aan uitgeeft.
Een paar voorbeeldjes op f1.4 en afstand minder dan een meter.
Voorbeeld van de 85mm 1.4 afd op f2 op D700
Groeten Jan
De foto's van de honden(ogen) vind ik minder. Hun neuzen steken uit en zijn niet scherp. Een kat is dan al gemakkelijker fotograferen.

Maar de laatste foto: volgens DOFmaster heb je met een D700 en een 85 mm op 2.0 (dus niet 1.4) twee millimeter scherptediepte.Met 1.4 zelfs maar 1 mm (bij een instelafstand van 1 m). Je hebt het scherpstelvlak dus wel erg precies weten te leggen. Ik schreef eerder dat het er om gaat goed met de beperkingen van je spullen te kunnen omgaan. De laatste foto van Jan geeft aan hoe goed hij dat kan.
Overigens zal ik ook nooit zeggen dat je geen vol open 1.8 of 1.4 kunt gebruiken; ik heb niet voor niets inmiddels drie 50/1.4 nikkors van 30, 20 en 2 jaar oud.