Bericht
door ReneG » vr sep 26 2014 10:20 am
Het punt is dat dat soort malware ook steeds vaker meekomt via malvertising. Al dan niet omdat je op legitiem lijkende reclame klikt op een legitieme site die je naar een dubieuze, doch ook weer legitiem lijkende site brengt, of door directe injectie via lekken in je systeem (het eerder gequote bash lek trof bijvoorbeeld zowel linux als mac systemen). Naar mate meer gebruikers een OS gaan gebruiken zal het steeds vaker een doelwit worden. En houdt er ook rekening mee dat cross-platform browsers vaak een common codebase hebben, een lek op één platform kan mogelijk ook betekenen dat het lek invloed kan hebben op andere platformen. (Zeker tussen Linux en MacOS geldt dat omdat er commonalities inzitten).
De enige goede oplossing is wat mij betreft een integrale oplossing. Dan heb je het over de integrale 'security suites' die de grote anti-virusmakers uitbrengen. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat er een goedkopere of freeware virusscanner wordt gebruikt, die veelal mail- en bestandsgeörienteerd werkt en het geheugen monitort. Dat is al heel veel beter dan niets, maar er zijn andere kwetsbaarheden waar niet tegen wordt beschermd, zoals een firewall. Veel mensen installeren daarnaast dan ook nog een software firewall of vertrouwen op de firewall in hun router, maar dat is ook niet sluitend. Die producten praten niet met elkaar en een router firewall kan vaak alleen op het niveau van verbindingen en poorten opereren. Software firewalls kunnen ook op basis van applicaties opereren en dat is in beginsel veel veiliger.
In mijn ogen is de enige juiste oplossing dan ook een compleet geïntegreerde oplossing die mede op basis van gebruikte applicaties werkt, eventueel aangevuld met andere maatregelen zoals een router firewall. En natuurlijk regelmatig je systeem en virus-database updaten. Ik kom nog wel eens mensen tegen die ondanks een up-to-date virusscanner een virus oplopen, maar mensen die een volledige suite hebben (geïntegreerde virusscanner, malware/spyware scanner, intrusion detection, firewall, application control etc) zijn gewooon veel minder kwetsbaar. En dat alles dus in één pakket zodat het met elkaar communiceert, in plaats van afzonderlijke applicaties. Want daar vallen altijd 'gaten' tussen.
Spul waarmee je
foto's maakt...