Eerste wat in me opkwam bij het zien van de foto was: een BOMMEL

Maar gezien de beharing zou ik zeggen een hommel.
Geert,geerttt schreef:Pacha, is deze foto van jou een erge crop of niet?
Als je insecten wilt fotograferen zou ik die niet als eerste op mijn lijstje zetten. Met mij 105mm moet ik al 30cm afstand hebben om een leuke foto te maken van een juffer. Bij 60mm zit je dan helemaal boven op het insect. Volgens mij vinden ze dat niet zo leuk...martijn1 schreef:zit namelijk te denken aan deze..
Jawel Martijn,martijn1 schreef:dat verklaard het beeld, de crop is veels te groot..
met nikkon 60mm macro en 36mm tussenring moet je toch veel meer beeldvulling krijgen dan de ongecropte versie?
Inderdaad Martijn,mek schreef:Als je insecten wilt fotograferen zou ik die niet als eerste op mijn lijstje zetten. Met mij 105mm moet ik al 30cm afstand hebben om een leuke foto te maken van een juffer. Bij 60mm zit je dan helemaal boven op het insect. Volgens mij vinden ze dat niet zo leuk...martijn1 schreef:zit namelijk te denken aan deze..
Volgens mij kun je dan beter een Tamron 90mm kopen, die schijnen ook erg goed te zijn.
Kijk ook eens naar een Sigma 105mm. Ik heb hem tweedehands gekocht er heb er veel plezier van.pacha schreef:Inderdaad Martijn,mek schreef:Als je insecten wilt fotograferen zou ik die niet als eerste op mijn lijstje zetten. Met mij 105mm moet ik al 30cm afstand hebben om een leuke foto te maken van een juffer. Bij 60mm zit je dan helemaal boven op het insect. Volgens mij vinden ze dat niet zo leuk...martijn1 schreef:zit namelijk te denken aan deze..
Volgens mij kun je dan beter een Tamron 90mm kopen, die schijnen ook erg goed te zijn.
1- hoe langer de brandpunt afstand, hoe verder je van het insect vandaan kan blijven om 1:1 te halen.
'k zou zelfs voor 105mm. of meer gaan, als ik enkel insecten zou fotograferen, en de prijs van de lens geen enkele rol speelt.
2- Juffers vinden het helemaal niet leuk, wanneer je met mijn 60mm. nikkor tot op 215 mm. nader om 1: 1 te halen.
Vliegen, bijtjes, hommels e. a, vinden dit geen probleem.
3- Het meeste wat ik hier zie, aan macro, is echter bijlange geen 1:1.
Een juffer bijvoorbeeld van normale afmeting krijg je nooit op 1:1 op je sensor, een libel zeker niet.
tja, 't is keuzes maken, als je insecten gaat fotograferen.