Gezien de crops kijk ik duidelijk anders dan jij.
Op die full res opname loopt de scherpte in grote lijn duidelijk van linksonder naar rechtsboven, maar beter kijkend met een gebogen beeldvlak, waarbij
in het centrum van de opname het middendeel van het bruine gebouw scherp is, met name de horizontale reling van een "balkon" van die verdieping net boven de zinken schoorsteentjes van het grijs/blauwe gebouw ervoor.
Dat donker grijs/blauwe gebouw zelf is ook nog scherp, tezamen met die zinken schoorsteentjes en een airco (?) links op dat gebouwtje, en de verdieping van het bruine gebouw
op die hoogte. Verder bijna helemaal rechts dat ornamentje op de dakkapel van dat huisje.
Maar die verdieping van het bruine gebouw boven die reling die ik net noemde en nog meer de bovenste verdieping met die roosters is al niet meer scherp. Die verdiepingen lijken me telkens wat meer te wijken ten opzichte van de verdiepingen eronder en daarmee net iets meer uit de scherpte te lopen. Behalve dan helemaal uiterst rechts van de bovenste verdieping de verticale "sleuven" nog rechts van het rooster, die ook scherp zijn in het schuine verloop van het scherptevlak.
De crops die je me dan geeft zijn voor mij althans dan meer verwarrend dan dat ze duidelijkheid scheppen.
flitslicht schreef:
D80:
Hier heb ik een andere opname gebruikt, namelijk de originele foto gemaakt met de normale AF. De camera heeft een beetje backfocus waardoor je in dit geval het probleem beter ziet:
.....plaatje van 4 crops.....
volledig beeld: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_6585.jpg
Beter zou ik juist niet zeggen door die back-focus. Wat ik wel opmerk is dat het scherpteverloop hier heel anders loopt dan wat je me eerder hebt aangegeven dat van alle "foute" camera's het scherpteverloop in dezelfde richting zou lopen. In dit geval eerder het tegenovergestelde.
Het scherptevlak lijkt te lopen van het uiterst rechter deel van de opname in het bruine gebouw net achter dat ornamentje van die dakkapel, met name de reling van het gebouw en een horizontaal fijne streepjes rooster uiterst rechts net boven de boom, dan naar links
dieper achter het gebouw (dus dat zie je niet), naar de bouwkraan die erachter staat en dan nog vrij redelijk scherp de gebouwen in de verte links waar je nog verder weg dat kerktorentje ziet (die is buiten het scherptegebied).
Ook hier zijn de crops die je me dan geeft voor mij althans meer verwarrend dan dat ze duidelijkheid scheppen.
Met de afwijkende richting in scherpte hier ten opzichte van je D300 komt mij steeds meer naar voren dat je onbewust (en ongewild) je camera's met lenzen op een of andere manier ontzet misschien in het gebruik in je cameratas en de wijze hoe je het vervoerd ???