Nieuwe D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe D700

Bericht door Frank Roelofs » ma jul 15 2013 6:54 pm

Peter020 schreef:Dit is mijn eerste bericht als lid van de Nikon Club Nederland. Ik heb een hele tijd gefotografeerd met een Nikon D70. Daarvoor met een Nikon FE spiegelreflex. Als je een camera van Nikon in je handen hebt voelt dat op de een of andere manier gewoon goed. Ook wel andere merken vastgehouden, maar mijn handen kunnen daar niet aan wennen. Blijkbaar een soort allergie :D . Ik was echter niet meer tevreden met de Nikon D70 en ging op zoek naar een opvolger. Het moest gelijk een sprong voorwaarts worden. Ik was na lang studeren er over uit dat het een FX moest worden. Ik fotografeer veel op vakanties en we doen dan steden aan. Je loopt dan een kerk in en je wilt foto's maken. Met flitser mag dat niet. En dan moet je toch je ISO behoorlijk opschroeven om nog enigszins een goed resultaat te krijgen. De Nikon D70 was wat dat betreft een ' ruisbak'. Mijn oog viel op de Nikon D700. Echter, toen ik hem wilde aanschaffen was hij uit de handel genomen. Ja, toen werd het dubben. Wachten op de Nikon D800? Die kwam, maar die vond ik echt veel te duur. Er kwam nog een opvolger de Nikon D600. Die kwam qua prijs meer mijn richting op. Het is uiteindelijk toch een Nikon D700 geworden. Tweedehands met maar iets meer dan 3000 clicks. De camera ziet er spiksplinternieuw uit en heeft geen gebruikssporen. Kreeg ook nog eens 3 maanden garantie. En de prijs was zeer aantrekkelijk. Waarom de D700 en niet de D600? Voor mij hoeft ten eerste filmen niet. Dat zal ik nooit gebruiken. Ten tweede is de D700 geheel van magnesium. Uiteraard zullen de D800 en de D600 qua prestaties beter zijn, zeker als het gaat om het aantal megapixels, maar 12,1 MP is voor mij meer dan voldoende en vergeleken met de D70 zelfs een verdubbeling :lol: . En wat ligt de D700 heerlijk in je handen, zeker met een MB-D10! De knoppen zitten op de goede plaats en de bediening is ook logisch. Eigenlijk vind ik het werken met de D700 al snel veel plezieriger dan met de D70. Ik heb er vervolgens een Nikkor 24-70 / 2.8 bijgekocht. Onlangs foto's gemaakt in Kopenhagen. En ja, het zijn mooie plaatjes geworden! Ik ben er zeer tevreden over. Ik kan weer jaren voort.
Mooi verhaal en kan het alleen maar bevestigen, ook ik ben een meer dan tevreden D700 gebruiker.
Ps, wat ga je met de D70 doen? Zie mijn vraag in Gevraagd en aangeboden.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Peter020

Bericht door Peter020 » ma jul 15 2013 9:47 pm

Mooi verhaal en kan het alleen maar bevestigen, ook ik ben een meer dan tevreden D700 gebruiker.
Ps, wat ga je met de D70 doen? Zie mijn vraag in Gevraagd en aangeboden.
Hoi Frank R, Ik heb de D70 al via Marktplaats verkocht. Ja, ik hoor eigenlijk alleen maar tevreden D700 bezitters. Ik heb trouwens via Lightroom een boek gemaakt via Blurb. Dat was ik vergeten te melden. Ben daar zeer tevreden over. Deed dat eerst via iPhoto. Ik fotografeerde toen ook in JPEG. Nu uiteraard in NEF. Lightroom vind ik een perfect fotobewerkingsprogramma. Ik kan iedereen aanraden om dan ook het boek van Scott Kelby over Lighroom 4 aan te schaffen. Het helpt je heel goed wegwijs te maken door Lightroom 4.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » ma jul 22 2013 12:08 am

En dan zeiden ze tegen mij: "wees maar blij dat je 'm niet gekocht heb...." ;)
De enige reden dat ik 'm niet kocht is dat KE 'm van de ene op de andere dag 100 euro duurder maakte.
Dat was tegen mijn principe (ook omdat zij niet terugbelde zoals beloofd) mijn laatste aankoop was Nu dan ook bij CameraNu.nl :)
in mijn DoKa zie ik niets...

Saturnus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Saturnus » wo aug 07 2013 2:24 pm

Marwo schreef:En dan zeiden ze tegen mij: "wees maar blij dat je 'm niet gekocht heb...." ;)
De enige reden dat ik 'm niet kocht is dat KE 'm van de ene op de andere dag 100 euro duurder maakte.
Dat was tegen mijn principe (ook omdat zij niet terugbelde zoals beloofd) mijn laatste aankoop was Nu dan ook bij CameraNu.nl :)
Dag Marwo;

Ik reageer wat laat, omdat ik dit draadje niet elke dag (kan) volgen

Het was een aanbieding bij KE voor zg "Vaderdag" die alléén tijdens de dat week-end geldig was.

IK kom weinig bij KE, dus heb er geen belang bij. Ik kom wat vaker bij KB in Den Ham en bij Cameranu.nl;
en ach, ik kocht vorig jaar een Sigma lens bij camera.nu voor € 1400 die nu nog de helft waard is, omdat er een opvolger aan zat te komen; pech gehad. Daar had ik ook m'n twijfels bij.

Elke zaak heeft wat, al hadden ze bij KE wel terug moeten bellen vind ik.

Maar dat terzijde; ik ben erg blij met deze D700; ondanks een ander lid van dit forum in dit draadje het degenererend "Oude meuk" noemde.... het zij zo...laat een ander toch in zijn waarde; het leven is toch al zo kort
"....Ik zag net 2 fototoestellen, die een enorme klik samen hadden;...
..... bleken cameraatjes van elkaar te zijn "

Met vriendelijke groet
Saturnus

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 07 2013 3:32 pm

Maar dat terzijde; ik ben erg blij met deze D700; ondanks een ander lid van dit forum in dit draadje het degenererend "Oude meuk" noemde.... het zij zo...laat een ander toch in zijn waarde; het leven is toch al zo kort
Jij bent er happy mee en daar draait het om.
Wat een ander er van vindt is totaal niet boeiend. :wink:

Ik fotografeer met nog oudere meuk en voorlopig blijft dat ook wel zo. :mrgreen:

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » wo aug 07 2013 4:30 pm

Ik heb sinds kort ook de D700 en ben hier erg blij mee. Al mijn glaswerk kan ik gebruiken, behalve de 17-55 mm. Ik aarzel nu tussen de 24-70 mm en de 24-120 mm. Met de hogere ISO waarden die je kunt gebruiken is die 2.8 toch geen must? Of zijn er andere argumenten?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 07 2013 4:50 pm

JBD schreef:Ik aarzel nu tussen de 24-70 mm en de 24-120 mm. Met de hogere ISO waarden die je kunt gebruiken is die 2.8 toch geen must? Of zijn er andere argumenten?
Natuurlijk. De keuze om met minder scherptediepte te werken. Het scheelt natuurlijk gewoon een hele stop!

De 24-70 is een 17-55 voor FX, maar wat mij betreft twee klassen beter.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo aug 07 2013 8:10 pm

JBD schreef:Met de hogere ISO waarden die je kunt gebruiken is die 2.8 toch geen must? Of zijn er andere argumenten?
Dat ligt er maar net aan hoe jij je objectieven gaat gebruiken. Als je low light sport gaat schieten dan is ieder beetje licht meegenomen. Iso naar zijn max sturen is in de basis geen goed idee (maar incidenteel een welkome uitkomst) en om een beetje snelle sluitertijden over te houden heb je dan alleen nog diafragma waarmee je licht kunt winnen.

Schiet je enkel statische objecten overdag bij goed weer vanaf statief dan is het minder een probleem. Alles daartussen moet je zelf inschatten of je het nodig hebt en/of de extra kosten waard vindt. Daarnaast win je bij VR lenzen ook nog een aantal stops aan minimale sluitertijden dus dat kan bij statische objecten ook nog winst opleveren.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”