Nodal point en rotatie aantal objectieven

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » wo jun 18 2008 7:33 pm

Pasemi schreef:We drukken alles uit in een nauwkeurigheid van millimeters, niet zonder reden. En hier zouden we het dan ineens niet zou nauw nemen. Dit aspect zou ik daarom niet negeren.

Uitgaande van een camera op portraitstand en een rotatie op de panokop om het schroefpunt (aan de elbow (L) bracket! van m'n 303Plus), zal het een cotangens functie zijn,
vanwege het draaien van het sensorvlak om het schroefpunt.
De relatieve afstand van (het centrum van) het sensorvlak t.o.v. de slede verandert daardoor: de horizontale rotatiecirkel t.ov. het sensorvlak wordt kleiner: de camera moet meer naar achteren.
Beter zou het zijn als ook het draaipunt bij het bracket verlegd kan worden naar het sensorvlak. Dan hebben we ook het gereken voor deze externe variabele niet nodig.

Wie kan dit nog volgen?
Ikke ...... :D :D :D !!!

Ik ga het van het weekend gewoon proberen ...... ik heb de Really Right Stuff set met twee koppen ....... ik kan dus heel eenvoudig de neigingshoek aflezen en dan op het rekenmachientje de compensatie uitrekenen en vervolgens instellen.

Myriad

Bericht door Myriad » wo jun 18 2008 10:38 pm

Ik heb even ingewikkeld zitten doen (en wat Goniometrie van tig jaar geleden opgehaald).
Waar een - in eerste instantie simpel vastgesteld - lijstje allemaal niet toe kan leiden ...
Korrigeer me als ik het verkeerd berekend heb.

Formules:
Benodigde correctie = (A = horizontale afstand tussen voorkant sensorvlak en centrum schroef) * (1 - cosinus(hellinghoek camera))
Horizon: (sinus(90 graden - hellinghoek camera) - 0,5) * 100%

Hellinghoek voorover t.o.v. verticale as (camera in portraitstand).

Op m'n D70s: A=10,5 mm

Enkele voorbeelden

Hellinghoek camera ; Benodigde correctie ; Horizon op % (van boven)
Bij 0 graden: 0 mm ; 50%
Bij 30 graden: 1,4 mm ; 36,6%
Bij 33,5 graden: 1,7 mm ; 33 1/3%
Bij 45 graden: 3,1 mm ; 20,7%
Bij 60 graden: 5,25 mm ; 0% (tegen bovenkant foto)
Bij 90 graden: 10,5 mm ; -

M.i. significante correcties!
Volgens mij moet op mijn slede a.g.v. de kanteling dan over die afstand de camera verder naar achteren worden geplaatst.

Deze waarden gelden bij normale omstandigheden (voetjes op de vlakke Hollandse bodem).

Voor de horizon verder naar beneden gelden dezelfde waarden; het is nu uiteraard de hellinghoek achterover.

Myriad

Bericht door Myriad » ma jun 23 2008 5:11 pm

Ik ga het van het weekend gewoon proberen
Harrie; wat zijn je ervaringen?
Ik heb de afgelopen dagen wat anders aan mijn hoofd gehad.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » ma jun 23 2008 6:56 pm

Pasemi schreef:
Ik ga het van het weekend gewoon proberen
Harrie; wat zijn je ervaringen?
Ik heb de afgelopen dagen wat anders aan mijn hoofd gehad.
Hallo Pasemi,

Ik heb een hele reeks foto's gemaakt dit weekend ..... echter op het moment heb ik het erg druk met mijn werk dus het kan nog wel een aantal dagen duren voordat ik e.e.a. op het forum plaats.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nodal point en rotatie aantal objectieven

Bericht door Gino » vr jul 30 2010 3:22 pm

Hallo,

Ik heb in mijn zoektocht op internet en na het lezen van dit draadje vanmiddag een paar uur in de weer geweest met een manfrotto 303 panokop + levelling base en met mijn camera (D3s + 14-24mm) om het nodal punt te vinden maar heb alles maar terug in de kast gelegd.
Ik kom er niet uit en begrijp er helemaal niets van.
Als het om weidse panorama's gaat lukt het allemaal wel maar met name foto's waar onderwerpen in de voorgrond staan, daar gaat het fout.
Is er iemand in Zeeland of Brabant die deze materie wel begrijpt en waar ik eens op les kan komen om de nodal points van mijn objectieven te vinden???
Alvast bedankt.

Groeten, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Robert53
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Robert53 » vr jul 30 2010 7:00 pm

Hoi Gino, kijk eens naar http://www.niekbroekhuis.nl/panorama/ht ... point.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien helpt je dat.

Robert53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert53 » vr jul 30 2010 7:11 pm

Ik vraag me eigenlijk af of Harry Gerrits de 24-70/2.8 resultaten al heeft voor de bepaling van het nodale punt.
Ook ik kreeg geen informatie, en na lang aandringen alleen dat het dicht bij de gouden ring zou liggen, maar verder niets.
Ik heb tot nu toe alles uit de hand gemaakt, maar dat gaat wel voor landschappen, (http://www.panoramio.com/user/robert53" onclick="window.open(this.href);return false; om je een idee te geven),
maar voor stadsgezichten wordt dat moeilijker.
Ik ben dan ook van plan een Manfrotto303SDH te kopen, de NN5 of toch de MPR-CL II voor single row van RRS.
Ik zou dus erg geintersseerd zijn in de gevegevsn bij diverse standen.
Heeft trouwens iemand een idee, of het volstaat twee uitersten te meten, omdat het verloop wellicht linear is?
Groet, robert

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr jul 30 2010 7:24 pm

Robert, bedankt voor je reactie.
Voor landschapspanorama's doe ik het ook altijd uit de hand of vanaf statief en dat gaat altijd wel goed maar wil nu een stapje verder en ook stadspanorama's gaan maken.
En dan moet ik toch iets precieser aan het werk.

De site die jij hier neerzet had ik al gevonden maar kom er ook niet verder mee.
Met name het bepalen waar in de lengte richting van het objectief nu precies het kruispunt van lichtbanen ligt wordt ik niet wijzer van.
En natuurlijk is dat bij elke brandpuntsafstand bij een zoom objectief weer anders.
Maar goed, als je éénmaal weet hoe je het voor één brandpunt kan bepalen is het voor al die andere dezelfde procedure.

Nu heb ik echter van Arthur een documentje ontvangen waarin één en ander uitgelegd wordt met behulp van een tafel en vier stiften.
Daar ga ik eens mee aan de slag en hoop hier verder mee te komen.
We komen er wel uit.

Wat Harrie Gerrits betreft, ik weet niet of die hier nog mee door gegaan is want zover ik begrepen heb heeft die al zijn Nikon spullen verkocht en is op een ander merk over gegaan.

Groeten en fijn weekend, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

GdP

Bericht door GdP » vr jul 30 2010 9:53 pm

Voor het bepalen van het Nodal Point gebruik ik deze methode:

http://archive.bigben.id.au/tutorials/3 ... nodal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En gebruik bv. de demo versie van Nikon Camera Control Pro 2 om direct de resultaten te beoordelen.
Laatst gewijzigd door GdP op za jul 31 2010 12:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » za jul 31 2010 12:28 pm

Hallo Gino

Zoek eens op het internet naar het “non paralax punt” , dat is eigenlijk de juiste naam voor het draaipunt.

Alhoewel er nog veel gesproken wordt over nodal punt is dat eigenlijk niet correct, zie bv

http://www.vanwalree.com/optics/misconceptions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Trouwens een hele goede site over lenzen en optica.

Wil je nog dieper er op ingaan dan deze site

http://www.janrik.net/PanoPostings/NoPa ... xPoint.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierin staat bv een voorbeeld van een Takumar 200/f4 lens waarbij het nodalpunt en het non parallax punt ca. 350 mm uit elkaar liggen.

Het heeft dus weinig zin om bij Nikon het (voorste/achterste) nodalpunt op te vragen daar dit niet het non parallax punt hoeft te zijn.

Beste methode is om via life view in een testopstelling zelf het punt te bepalen. Er zijn veel sites die dat beschrijven, bv

http://www.outline.be/quicktime/tuto/TheGrid.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder probeer met testen voor jezelf uit te vinden of het exact draaien om het non parallax punt wel zo belangrijk voor je is.

De nieuwere software gaat steeds beter met de eventuele ghost beelden om, zie bv de B versie van de pas uitgekomen AutoPanpPro engine 2.5, deze bezit een free nodalpunt abillaty instelling, die naar ze zeggen , een 90% verbetering moet geven

Ik heb wel wat getest echter nog niet kunnen vaststellen hoeveel verbetering het geeft.

Ik ben nu zelf bezig met lineaire panorama's waarbij het hele non parallax punt niet meer speelt daar je de de camera in zijn geheel verplaatst en dus veel parallax introduceert.

Als je belangstelling hebt, ik heb enige tijd geleden een workshop geschreven over panorama fotografie waarin dit allemaal (eenvoudig) aan de orde komt. Verder gaat hij over pano's van bewegende onderwerpen, HDR en pano”s en lineaire pano's. Een aantal forum leden heeft er al eens naar gevraagd dus als je belangstelling hebt stuur een PB

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Robert53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert53 » za jul 31 2010 6:09 pm

Hoi RVK,

Ik las je reactie aan Gino en je workshop.
Ik heb me tot nu toe bezig gehouden met de eenvoudigste vorm, het landschap, maar na wat redelijk geslaagde pogingen met verticale panorama's in New York maar minstens zoveel mislukte, wil ik een panohead gaan kopen.Voor het uitzoeken van de positie van de entrance pupil (binnenkort) van mij 24-70 bij diverse zoominstellingen zou je workshop wel eens een grote hulp kunnen zijn.
Geldt je aanbod aan Gino ook voor mij? mijn emailadres stuur ik via je PB

Weet jij trouwens of het verloop van plaats van het EP linear is tussen de uiterste zoom instellingen, of toch een kromme, waardoor ik een hele serie moet maken van vele kleine stapjes.
Moet ik voor verticale pano's ook een hoekgerelateerde curve maken, omdat bij veranderende hoek ook de plaatsing van de camera moet worden aangepast?
Daar draait immers bij omhoog en omlaag gaan de lens uit het draaipunt.

Mocht je wat van mijn simpele pano's willen zien: http://www.panoramio.com/user/robert53" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lastigste was nog om een goede passing van de golven te krijgen.

Heb jij een website waar ik wat van je werk kan zien, want jij bent duidelijk veel verder dan ik.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » ma aug 02 2010 9:34 am

Ik heb je pano's bekeken en moet zeggen dat ze er helemaal niet verkeerd uitzien, ben vooral jaloers op het onderwerp. Ik ga zelf volgend jaar naar Spitsbergen en hopelijk krijg ik vergelijkbare onderwerpen te zien.

Kabbelend water is natuurlijk moeilijk maar sommige programma's doen het beter dan andere.
Welk programma gebruik je en hoe zijn de opnamen gemaakt ? ( waarschijnlijk vanaf een boot, uit de hand, dus niet echt standaard)

Ook bij verticale pano's kun je parallax krijgen als je niet om het non parallax punt draait, er is geen verschil met horizontaal.

Of bij zoomen het NP punt volgens een curve verloopt weet ik niet maar ik denk haast wel dat dit zo is, ik zou gewoon de lens ijken op een 3-5 tal punten de rest vergeten, zoveel zal het niet afwijken. De nieuwe software kan steeds beter met de optredende ghost beelden omgaan.

Natuurlijk hoe beter de input hoe meer kans op succes, maar dat wil niet zeggen dat het ook anders kan, en soms moet.

Onderstaand pano is gemaakt vanuit de auto op bonen zak met 300 mm lens (5x), uitstappen en statief opzetten was geen optie daar eer leeuwen in de buurt waren

Afbeelding

mvgr

RVK

PS. heb PB gestuurd. Op photo bucket staan wat voorbeelden en pano's

http://s61.photobucket.com/albums/h54/RVK_bucket/" onclick="window.open(this.href);return false;

Robert53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert53 » di aug 03 2010 11:02 am

prachtig die olifanten.
Ik heb mijn pano's op Antarctica gemaakt met een D700 meestal met de 24-70, maar sommigen dacht ik ook met de 70-300.
het stitchen heb ik achteraf gedaan met Photoshop CS4, een programma dat erg vergefelijk is voor parallaxfouten, hoewel die op grote afstanden nauwelijks zichtbaar zouden zijn.
Ze zijn dus allemaal uit de hand genomen en de meesten op een moment dat het schip voer. Een kwestie van alles instellen en snel werken, dus.
Ik ben zelf van plan dit najaar nog wat panorama's te maken als ik met de Hurtigruten langs de kust van Noorwegen vaar, maar Spitsbergen staat absoluut bovenaan mijn verlanglijst.
Met wie ga jij overigens...Ik heb goede ervaringen met Oceanwide expeditions uit Vlissingen, die in de winter Antarctica doet en in de zomer Spitsbergen en Groenland.
Boeken moet je dan overigens via Askja doen, stukken goedkoper. groet Robert

Robert53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert53 » di aug 03 2010 11:23 am

Heb je album even bekeken. Prachtige beelden, hoor. geweldig dat Alaska, maar ook de Griekse eilanden. Indrukwekkend.
In New York heb ik een paar verticale pano's gemaakt, zonder veel parallax problemen, maar met een te smalle basis om het verlies op te vangen, toen ik uiteindelijk het geheel weer in perspectief en rechtop wilde zetten. Mijn grootste probleem was in de wintergarden kijkend naar ground zero, omdat er zowel dichtbij als veraf verticale lijnen waren en PS onjuiste interpretaties deed bij het corrigeren.
http://zoom.nl/foto/full/1304267/archit ... -2009.html" onclick="window.open(this.href);return false; kijk maar naar de derde verticale lijn van rechts.
http://zoom.nl/foto/full/1308040/archit ... uare-.html" onclick="window.open(this.href);return false; en hier nog een stukje Times Square. Als je dan nu toch mijn zoom account ziet, daar staan er nog meer in zowel van Zuid-Afrika, New York als bij mij voor de deur en drie verschillende winterse weersomstandigheden: http://zoom.nl/foto/full/1358292/landsc ... dagen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het kabbelende water heb ik overigens zoveel mogelijk opgelost door twee keer zo veel foto's te maken als noodzakelijk en achteraf met wisselende selecties te stitchen, hetgeen meestal tot een goed resultaat leidde. Groet, Robert

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di aug 03 2010 11:27 am

Als je de opname's uit de hand maakt zou je eens moeten kijken naar de beta versie van AutoPanoGiga (direct te laden van hun site voor testen).
De instelmogelijkheid voor parallax correctie werk vrij aardig, heb testen gedaan met een pano geschoten uit de hand vanuit een schommelende skilift.

Ander goed en eenvoudig ( + gratis) programma is ICE, kijk maar op de CD bij de Workshop

Spitsbergen doen we via Askja ( reeds veel goede ervaring mee) met een nieuw schip, de Antiqua, dat in 16 dagen rond Spitsbergen vaart.
Probleem tot nu toe was dat de reizen of te kort waren (1 week) of onbetaalbaar, dit is een goede tussenoplossing

RVK

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”