nog een keer de Tokina 11-16

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » di jun 17 2008 2:07 pm

Vind ze niet scherp. Ik zou toch terug gaan voor een andere lens.
Ik hoor je al te lang mopperen. Dat doe je ook niet zomaar.
Het verhaal van Leon snijdt wel hout.
Aan jou de keuze door te blijven tobben.
Gek, je foto´s van Rotterdam vond ik zo gek nog niet.
Maar ja, ben ook maar een beginneling.
Gr.
Mieke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jun 17 2008 3:09 pm

Antoinette schreef:Weet je, eigenlijk ben ik er wel uit. Ik heb het gewoon gehad met deze lens.....
.....Ik ga gewoon lekker voor de sigma, Nikon is me net even te prijzig.
Da's ook een optie.
De Sigma 10-20 mm kan ik je in ieder geval van harte aanbevelen.
Succes. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo jun 18 2008 1:04 pm

Heb contact gehad met de service afdeling van Tokina en ga hem insturen voor controle. Heb een lijstje gemaakt van alles wat ik niet in orde vind en dat zullen ze dan wel nakijken. Ben wel benieuwd. Valt me op dat de reacties over de grens vooral positief zijn en het lijkt wel of de modellen voor de nederlandse markt allemaal prut zijn :?
Say what you like
Do what you feel

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » wo jun 18 2008 8:35 pm

En ik maar wachten op dit objectief......daar wordt je niet vrolijk van...
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo jun 18 2008 8:43 pm

Snadaa schreef:En ik maar wachten op dit objectief......daar wordt je niet vrolijk van...
Daar kon je achteraf gezien misschien nog wel eens mazzel mee hebben :wink: Die eerste reeks is misschien wel net even te snel op de markt geplempt.
Say what you like
Do what you feel

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » wo jun 18 2008 11:05 pm

Antoinette schreef:
Snadaa schreef:En ik maar wachten op dit objectief......daar wordt je niet vrolijk van...
Daar kon je achteraf gezien misschien nog wel eens mazzel mee hebben :wink: Die eerste reeks is misschien wel net even te snel op de markt geplempt.
Ja dat denk ik ook, maar ja de vakantie komt er aan en dan wil ik er eigenlijk wel mee gaan spelen.... en hoe weet ik nu of de volgende reeks wel goed is. Overigens vind ik het erg vreemd dat hij werkelijk nergens meer te krijgen is??? Dan toch maar voor de 12-24 gaan :?:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 18 2008 11:58 pm

selcuk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door selcuk » do jun 19 2008 9:02 am

Hier nog een probleempje van deze lens,

http://shashinki.com/blog/2008/03/16/a- ... 16mm-lens/

Een coating probleem waarbij ik denk dat deze niet zo vaak voorkomt.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do jun 19 2008 9:38 am

Snadaa schreef:
Antoinette schreef:
Ja dat denk ik ook, maar ja de vakantie komt er aan en dan wil ik er eigenlijk wel mee gaan spelen.... en hoe weet ik nu of de volgende reeks wel goed is. Overigens vind ik het erg vreemd dat hij werkelijk nergens meer te krijgen is??? Dan toch maar voor de 12-24 gaan :?:
Tja, lastig. Ik geef eerlijk toe dat ik mezelf enorm blind heb gestaard op dat 2.8. Ik was erg bang dat ik spijt zou krijgen als ik daar nu niet voor ging, met alle positieve beoordelingen van de lens vond ik het ook geen probleem. Nu zou ik hem nooit meer gekocht hebben: puur omdat je 2.8 in de praktijk toch bijna nooit gebruikt (ik niet tenminste) en ik dan toch liever voor betrouwbaar was gegaan.
Say what you like
Do what you feel

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do jun 19 2008 9:43 am

wat is dan wel betrouwbaar dan ? de 12-24 Tokina ?
daar zijn toch ook zat problemen mee geweest.
zo blijft het...je hebt pech....fingers crossed voor een beter exemplaar of goede reparatie.

Arend

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » do jun 19 2008 12:20 pm

Arend-ho schreef:wat is dan wel betrouwbaar dan ? de 12-24 Tokina ?
daar zijn toch ook zat problemen mee geweest.
zo blijft het...je hebt pech....fingers crossed voor een beter exemplaar of goede reparatie.

Arend
Inderdaad, alleen mag je toch denk ik van de 12-24 verwachten dat de kinderziektes er nu uit zijn. Ik vraag me alleen of of ik die ene mm ga missen.... Lichtgevoeligheid vind ik minder belangrijk.

Rozemarijn

Bericht door Rozemarijn » do jun 19 2008 1:04 pm

Ik geloof nog steeds dat de 11-16mm een prachtige lens is. Vorig jaar heb ik de Tamron 28-75mm f2/8 gekocht, ook bekend dat er minder goede exemplaren tussen zitten, maar toch heb ik de gok gewaagd met het idee dat je hem altijd kan opsturen om te laten calibreren, ik vind het een heerlijke lens. De volgende lens na de 11-16mm wordt de Sigma 30mm f/1.4 die ook bekend staat voor de vele slechte exemplaren die ertussen zitten. Maar als je een goede hebt of laat calibreren dan heb je echt een top lens.

Een lichtsterke wijdhoek kan zeer handig zijn met een binnen gebeuren. Fred, mijn echtgenoot, heeft de Nikkor 12-24mm en ik merk dat hij toch af en toe met de wijdhoek binnen fotografeert (b.v evenement en feestjes) en dat een snellere lens dan wel erg prettig zou zijn.

Ik blijf zelf rustig afwachten totdat de 11-16mm er is :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 19 2008 2:52 pm

Antoinette schreef: Ik geef eerlijk toe dat ik mezelf enorm blind heb gestaard op dat 2.8. Ik was erg bang dat ik spijt zou krijgen als ik daar nu niet voor ging, met alle positieve beoordelingen van de lens vond ik het ook geen probleem. Nu zou ik hem nooit meer gekocht hebben: puur omdat je 2.8 in de praktijk toch bijna nooit gebruikt (ik niet tenminste) en ik dan toch liever voor betrouwbaar was gegaan.
Betrouwbaar en een volle opening van 2.8 zijn twee zaken die geen verband met elkaar hebben.
Je kunt het altijd treffen dat een lens (of "batch" uit een productie) niet goed voldoet. Zelfs bij Nikon. En ik zou zeggen eigenlijk juist tegenwoordig. Concurrentie is zodanig scherp, dat fabrieken zich nauwelijks de tijd gunnen hun zaakjes goed te controleren.
Ik vind de spreiding van kwaliteit dan ook vrij groot. Bij de aanschaf van lenzen ben ikzelf geneigd direct 2 exemplaren te bestellen, ze te testen en de slechtste te retourneren.

Spreiding zie je vooral terug in de hoekscherpte, die niet uniform hetzelfde verdeeld is over de 4 hoeken, chromatische abberatie, en niet 100% juist gecentreerde lensdelen (onscherpe "vegen" langs één kant van een contour). Maar ook verschillen in de oneindig instelling van manuele lenzen. Soms is de afstelling zodanig dat de lens "optisch" niet tot oneindig kan worden ingesteld (ondanks dat het oneindig tekentje boven het scherptelpunt staat). Minder erg is dat je de lens verder dan oneindig kunt draaien (wat overigens standaard is bij autofocus-lenzen, om een heen- en weer tracking of "vastlopen" van de scherpstelling te vermijden).

Lee

Mijn 11-16

Bericht door Lee » wo jun 25 2008 11:19 pm

Ik heb ook sinds kort de 11-16 in mijn bezit en ben er erg tevreden over. Een goede vriend heeft de Nikkor 14-24 f/2.8 die we natuurlijk vergeleken hebben. Zijn exemplaar is in de hoeken wat scherper maar echt veel beter vind ik 'm niet. Bij zo'n super groothoek gaat het natuurlijk om de algehele impact van de foto. Croppen hoort er niet bij en ik denk dat de foto van Antoinette scherp genoeg is voor een afdruk op A3. Kwa kleur vindt ik de Tokina mooier dan Sigma en Tamron. Hier een linkje van een foto van m'n favorite brug in Rotterdam. (5.5Mb). Rechtstreeks uit de kamera zonder nabewerkingen (JPEG)
Al met al ben ik uitermate tevreden met deze lens en zal 'm heel vaak gaan gebruiken

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr jul 11 2008 5:32 pm

Vandaag is m'n lens precies 3 weken bij Tokina, omdat ik zelfs nog geen ontvangstbevestiging had gehad ze maar eens gemaild. Kreeg vlot antwoord: m'n lens kan niet gemaakt worden :shock: Hij wordt wel opgestuurd naar Japan (al ontgaat mij de reden waarom) maar ik krijg gewoon een nieuw exemplaar...zodra ze die zelf hebben :cry: Dat ging nog zeker een maand duren want de productie ligt erg laag voor deze lens. Nu maar hopen dat het volgende exemplaar wél aan m'n verwachtingen voldoet. Ergens ben ik ook wel weer opgelucht: mijn exemplaar was dus gewoon écht niet goed.
Say what you like
Do what you feel

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”