Macro
Slakken zijn juist best lastig, te groot om scherp te houden ivm beperkte scherptediepte, en te glimmend voor flitsen. Ik zou beginnen met plattere dingen, zo'n juffer bv moet je met wat oefening helemaal scherp kunnen krijgen als je precies evenwijdig gaat zitten aan z'n lijf en dan handmatig scherpstellen op z'n oog en een diafragma kiezen van f8-f12 ofzo als je dat redt qua belichting.
Heb je de lens op full of limit staan? voor macro moet je hem op full hebben staan om goed dicht bij te kunnen fotograferen. Wanneer je b.v zo'n donkere vlinder fotografeert moet je een paar stops onderbelichten. Ik werk nooit met een statief, en daarom gebruik ik hogere iso's om een snellere sluitertijd te krijgen.
Om een idee te krijgen kan je hier een paar exifs vinden van een paar macro's die ik genomen heb met de Tamron 90mm
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2570364192/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2490741462/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2463404231/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2462788538/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2561801420/meta/
Om een idee te krijgen kan je hier een paar exifs vinden van een paar macro's die ik genomen heb met de Tamron 90mm
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2570364192/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2490741462/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2463404231/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2462788538/meta/
http://www.flickr.com/photos/roosjeh/2561801420/meta/
Ik gebruik bijna nooit statief. Vind het een beetje lastig om met het stafief achter de beesten aan te rennen. Ik stel handmatig scherp.
Dan kader ik de foto zoals ik hem hebben wil en stel ik scherp door ZELF van voor naar achter te bewegen, en niet aan de lens te draaien.
Werkt vaak goed.
Als je op de kop fotografeert is het lijf onscherp, maar dat vind ik zelf juist vaak mooi:
<a href="http://www.flickr.com/photos/renee59/502110709/" title="red damselfly - vuurjuffer by Renee59, on Flickr"><img src="http://farm1.static.flickr.com/216/502110709_0fc2325ea9.jpg" width="500" height="333" alt="red damselfly - vuurjuffer"></a>
Als ik het hele lijf scherp wil, dan zorg ik dat ik het beestje volledig overdwars neem, precies in de scherpstellijn die je hebt.
Dit voorbeeld is niet helemaal recht en ook niet helemaal eerlijk want van verder af genomen, maar om een idee te geven:
<a href="http://www.flickr.com/photos/renee59/2483501896/" title="Vuurjuffer / Red damselfly by Renee59, on Flickr"><img src="http://farm4.static.flickr.com/3083/2483501896_8653d20b2a.jpg" width="500" height="333" alt="Vuurjuffer / Red damselfly"></a>
Dus wat mij betreft zou jouw blauwe waterjuffer, overdwars op dat takje, scherp moeten kunnen zijn.
Tenzij het natuurlijk waaide, want dan ben je weg.
Ik geniet ervan om te zien hoe de beestjes je volgen. Kijk maar eens naar de stand van de pupil. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Het blijft trouwens een kwestie van veel oefenen en veel mislukte foto's weggooien.
Groet Renecita
Dan kader ik de foto zoals ik hem hebben wil en stel ik scherp door ZELF van voor naar achter te bewegen, en niet aan de lens te draaien.
Werkt vaak goed.
Als je op de kop fotografeert is het lijf onscherp, maar dat vind ik zelf juist vaak mooi:
<a href="http://www.flickr.com/photos/renee59/502110709/" title="red damselfly - vuurjuffer by Renee59, on Flickr"><img src="http://farm1.static.flickr.com/216/502110709_0fc2325ea9.jpg" width="500" height="333" alt="red damselfly - vuurjuffer"></a>
Als ik het hele lijf scherp wil, dan zorg ik dat ik het beestje volledig overdwars neem, precies in de scherpstellijn die je hebt.
Dit voorbeeld is niet helemaal recht en ook niet helemaal eerlijk want van verder af genomen, maar om een idee te geven:
<a href="http://www.flickr.com/photos/renee59/2483501896/" title="Vuurjuffer / Red damselfly by Renee59, on Flickr"><img src="http://farm4.static.flickr.com/3083/2483501896_8653d20b2a.jpg" width="500" height="333" alt="Vuurjuffer / Red damselfly"></a>
Dus wat mij betreft zou jouw blauwe waterjuffer, overdwars op dat takje, scherp moeten kunnen zijn.
Tenzij het natuurlijk waaide, want dan ben je weg.
Ik geniet ervan om te zien hoe de beestjes je volgen. Kijk maar eens naar de stand van de pupil. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Het blijft trouwens een kwestie van veel oefenen en veel mislukte foto's weggooien.

Groet Renecita
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hier even wat antwoorden.
Ik heb ook het idee dat hij wat licht kleurt.
Ik heb hem op P staan of diafragma- of sluitertijdvoorkeuze
Overigens gisteren een Zwitsers zakmes gekocht. Althans zo omschrijft men op internet dit opjectief.
Een 28-105 Nikor objectief met macrofunctie en ik moet zeggen dat ik er best enthousiast over ben.
Ik ga wel verder aan de slag met de Tonkina, want die wil ik ook goed krijgen.
Hier wat probeersels van de Tokina, heb het idee dat ze wat beter zijn.



Ik heb ook het idee dat hij wat licht kleurt.
Ik heb hem op P staan of diafragma- of sluitertijdvoorkeuze
Overigens gisteren een Zwitsers zakmes gekocht. Althans zo omschrijft men op internet dit opjectief.
Een 28-105 Nikor objectief met macrofunctie en ik moet zeggen dat ik er best enthousiast over ben.
Ik ga wel verder aan de slag met de Tonkina, want die wil ik ook goed krijgen.
Hier wat probeersels van de Tokina, heb het idee dat ze wat beter zijn.



- Marceld
- Forumlid
- Berichten: 826
- Lid geworden op: wo jan 23 2008 1:05 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Alleen de laatste is scherp.
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
- Marceld
- Forumlid
- Berichten: 826
- Lid geworden op: wo jan 23 2008 1:05 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Schitterende plaatjes Renecita!renecita schreef:Ik gebruik bijna nooit statief. Vind het een beetje lastig om met het stafief achter de beesten aan te rennen. Ik stel handmatig scherp.
Dan kader ik de foto zoals ik hem hebben wil en stel ik scherp door ZELF van voor naar achter te bewegen, en niet aan de lens te draaien.
Werkt vaak goed.
Als je op de kop fotografeert is het lijf onscherp, maar dat vind ik zelf juist vaak mooi:
<a href="http://www.flickr.com/photos/renee59/502110709/" title="red damselfly - vuurjuffer by Renee59, on Flickr"><img src="http://farm1.static.flickr.com/216/502110709_0fc2325ea9.jpg" width="500" height="333" alt="red damselfly - vuurjuffer"></a>
Als ik het hele lijf scherp wil, dan zorg ik dat ik het beestje volledig overdwars neem, precies in de scherpstellijn die je hebt.
Dit voorbeeld is niet helemaal recht en ook niet helemaal eerlijk want van verder af genomen, maar om een idee te geven:
<a href="http://www.flickr.com/photos/renee59/2483501896/" title="Vuurjuffer / Red damselfly by Renee59, on Flickr"><img src="http://farm4.static.flickr.com/3083/2483501896_8653d20b2a.jpg" width="500" height="333" alt="Vuurjuffer / Red damselfly"></a>
Dus wat mij betreft zou jouw blauwe waterjuffer, overdwars op dat takje, scherp moeten kunnen zijn.
Tenzij het natuurlijk waaide, want dan ben je weg.
Ik geniet ervan om te zien hoe de beestjes je volgen. Kijk maar eens naar de stand van de pupil. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Het blijft trouwens een kwestie van veel oefenen en veel mislukte foto's weggooien.![]()
Groet Renecita
groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
Urban exploring sinds 2008
Flickr[/size]
ISO op 200 of 400, diafragma op 11 of 16, tijd boven de 1/125 en niet alleen zelf stuilstaan maar ook zorgen dat je onderwerp niet heen en weer waait... Settings in je D80 staan neutraal, kleuren en ophalen doe je het makkelijkst in een fotobewerkingsprogramma.
Gouden tip: doe het rustig aan en begin simpel.
Met simpel bedoel ik dat je begint met een voorwerp te fotograferen wat zich evenwijdig aan je sensorvlak bevindt. Zo heb je de maximale speling in je beperkte scherptedieptegebied. Een foto van een mosje op een boomstam bijvoorbeeld. Niet spectaculair maar wel een goede oefening.
Als je dit goed beheerst ga je naar stap 2: hetzelfde mosje maar dan zo dat het zich wat van je senorvlak af beweegt. Nu kun je gaan spelen met je F waarden en zien wat dat voor de DOF doet.
Mosje gehad en helemaal zat? Koop een bosje bloemen en zet dat op tafel. Buiten natuurlijk. Niet in de volle zon want dan krijg je veel te harde schaduwen. Ondersteun camera en objectief en begin weer simpel, evenwijdig aan je sensorvlak. De bloemen hebben meer diepte dan je mosje dus je ziet vanzelf je DOF weer verlopen.
Na een tijdje gaat het vanzelf beter. Maar begin eenvoudigweg met statische onderwerpen. Daarna als je de instellingen goed beheerst pas naar de dynamische zaken gaan. Je voorkomt zo veel teleurstellingen is mijn eigen ervaring.
Vliegen laten zich wat vroeg in de ochtend of laat in de avond vrij eenvoudig benaderen. Zeker met een 100 mm. Gewoon een stuk appel neerleggen. Zonder appel schiet je vrij makkelijk dit :

Veel succes en laat hier je vorderingen maar zien hoor. Ook van de eenvoudige mosjes!!
Gouden tip: doe het rustig aan en begin simpel.
Met simpel bedoel ik dat je begint met een voorwerp te fotograferen wat zich evenwijdig aan je sensorvlak bevindt. Zo heb je de maximale speling in je beperkte scherptedieptegebied. Een foto van een mosje op een boomstam bijvoorbeeld. Niet spectaculair maar wel een goede oefening.
Als je dit goed beheerst ga je naar stap 2: hetzelfde mosje maar dan zo dat het zich wat van je senorvlak af beweegt. Nu kun je gaan spelen met je F waarden en zien wat dat voor de DOF doet.
Mosje gehad en helemaal zat? Koop een bosje bloemen en zet dat op tafel. Buiten natuurlijk. Niet in de volle zon want dan krijg je veel te harde schaduwen. Ondersteun camera en objectief en begin weer simpel, evenwijdig aan je sensorvlak. De bloemen hebben meer diepte dan je mosje dus je ziet vanzelf je DOF weer verlopen.
Na een tijdje gaat het vanzelf beter. Maar begin eenvoudigweg met statische onderwerpen. Daarna als je de instellingen goed beheerst pas naar de dynamische zaken gaan. Je voorkomt zo veel teleurstellingen is mijn eigen ervaring.
Vliegen laten zich wat vroeg in de ochtend of laat in de avond vrij eenvoudig benaderen. Zeker met een 100 mm. Gewoon een stuk appel neerleggen. Zonder appel schiet je vrij makkelijk dit :

Veel succes en laat hier je vorderingen maar zien hoor. Ook van de eenvoudige mosjes!!