Kras op sensor D200
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zelf laat ik m'n camera alleen schoonmaken in Beverwijk, kost iets van 25 euro, je kunt er op wachten en het is de enige plek waar ze ook garantie geven. Tijdens een NCN clubbezoek is wel eens uitgelegd hoe dat werkt.
Papier is familie van schuurpapier. Er is geen papier waarmee je krasvrij kunt werken. Ik gebruik papier wel om de elektrische contacten van flitser, objectief en contacten in de objectiefmond schoon te maken.
Het filter is vanaf de fabriek één geheel met de sensor. De sensor is het duurste onderdeel van de camera.
Het vervangen van een sensor bij een d40 - d300 is veel werk. Het vervangen van een sensor op een d1 - d3 is veel minder werk.
Papier is familie van schuurpapier. Er is geen papier waarmee je krasvrij kunt werken. Ik gebruik papier wel om de elektrische contacten van flitser, objectief en contacten in de objectiefmond schoon te maken.
Het filter is vanaf de fabriek één geheel met de sensor. De sensor is het duurste onderdeel van de camera.
Het vervangen van een sensor bij een d40 - d300 is veel werk. Het vervangen van een sensor op een d1 - d3 is veel minder werk.
http://astrosurf.com/buil/d70/ircut.htm
denk dat je dat filtertje beschadigt hebt zoals al eerder werd gezegt zijn die 95 dollar en kun je het zelf proberen als je er geen 600 euro voor wilt betalen (wat ik ook niet zou doen)
denk dat je dat filtertje beschadigt hebt zoals al eerder werd gezegt zijn die 95 dollar en kun je het zelf proberen als je er geen 600 euro voor wilt betalen (wat ik ook niet zou doen)
- Christiaan
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik zou ook zeker nog een keer met een goed natte swap proberen of je niet gewoon wat olie van de rand gesmeerd hebt.
Daar ben ik ook al eens flink van geschrokken ...
De strepen komen beide van de rand, de kan is heeeel groot dat je hier olie hebt gepakt.
En ... met de auto levels zie je ook nog stofjes, schoon maken kan geen kwaad <eh>
Daar ben ik ook al eens flink van geschrokken ...
De strepen komen beide van de rand, de kan is heeeel groot dat je hier olie hebt gepakt.
En ... met de auto levels zie je ook nog stofjes, schoon maken kan geen kwaad <eh>
Laatst gewijzigd door Christiaan op ma jun 30 2008 12:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Met Christiaan eens.
Als ik die vlek op het beeld zie, denk ik niet direct aan een kras. Lijkt inderdaad meer op smeermiddel.
Als ik die vlek op het beeld zie, denk ik niet direct aan een kras. Lijkt inderdaad meer op smeermiddel.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Forumlid
Zojuist mijn sensor laten schoonmaken in Beverwijk.Hans Braakhuis schreef:Zelf laat ik m'n camera alleen schoonmaken in Beverwijk, kost iets van 25 euro, je kunt er op wachten en het is de enige plek waar ze ook garantie geven. ....
Ziet er weer fris uit.
Kosten: € 29,75. incl BTW
Hoe is het met die "kras" van Micha (ML) afgelopen, of is hij nog steeds op vakantie?
Miacha, Ik heb iets dergelijks gehad met m'n d70, daar zit ook zo'n moire filter voor. Het was een soort waslaag, vandaar dat die snel kraste. Maar, omdat het een wasachtige substantie is, verdween de kras ook weer vanzelf.
Bij mij was de beschadiging wel wat subtieler dan jouw remsporen, maar wie weet verminderen ze bij jou ook wel. Misschien kan het proces versneld worden door 'm een paar dagen op een (niet te) warme plek op z'n ruggetje leggen. Proberen waard.. slopen kan altijd nog.
Joe
Bij mij was de beschadiging wel wat subtieler dan jouw remsporen, maar wie weet verminderen ze bij jou ook wel. Misschien kan het proces versneld worden door 'm een paar dagen op een (niet te) warme plek op z'n ruggetje leggen. Proberen waard.. slopen kan altijd nog.
Joe
Zo als ik dit zie zijn het opdroog strepen van te veel vloeistof wat op de sensor is achter gebleven. Ik zou het nog gewoon een keer proberen met nat schoonmaken. Maar niet meer dan een klein druppeltje op de swab doen. Dan moet het goed komen volgens mij. Ik heb dit namelijk ook een keer gehad met het reiningen van de sensor. Gewoon weer opnieuw en toen was het goed. Ik ben benieuwd wat het geworden is.ML schreef:
en met auto-levels:
groet JM