polerisatiefilter
Wat wel weer waar is, is dat die lcd-schermpjes met allerlei informatie bovenop iets wat onoverzichtelijk zijn. Een dieptepunt was de F70. Beter is gewoon een sluitertijden draaiknop. Werkt eigenlijk veel lekkerder.
De makers realiseerden zich dat nog bij het ontwerp van de F4. Alleen directe bediening als een echte Nikon. Daarna was het aanhaken bij Canon
Ook opvallend was dat Pentax mid jaren 90 terug greep op de sluitertijden draaiknop. En deze camera's waren direct veel succesvoller
De makers realiseerden zich dat nog bij het ontwerp van de F4. Alleen directe bediening als een echte Nikon. Daarna was het aanhaken bij Canon

Ook opvallend was dat Pentax mid jaren 90 terug greep op de sluitertijden draaiknop. En deze camera's waren direct veel succesvoller

MRC is multi-coated, dit geeft minder snel reflecties. Zou ik altijd doen.Timotheus schreef:Maar ik zie dat je die Circulaire B&W filters ook hebt in de varianten MRC, Slim en Slim MRC. Wat betekent dat precies?
"Slim" betekent dat het filter veel dunnere randen heeft, zodat je met groothoeklenzen minder snel lichtafval in de hoeken krijgt (je kijkt dan als het ware tegen de rand aan). Bij ultra-groothoek-lenzen kun je hier alsnog last van hebben, bijv. bij 10mm.
Nadeel van deze dunne filters is dat ze duurder zijn en ze hebben geen schroefdraad aan de voorzijde, zodat je er geen andere filters op kunt schroeven (dat zou ik overigens zowiezo afraden).
Ik gebruik zelf 67mm B+W MRC polarisatie en UV filters, maar niet de "slim" versie.
Dit is de standaard versie, zonder MRC multicoating. Kan prima werken hoor, ligt er gewoon aan welke eisen je stelt en wat de omstandigheden zijn.miss-lukkeling schreef:ik heb de F-pro is die wel goed?
Zelf heb ik liever de MRC versie, maar er zijn bijvoorbeeld ook nog Kaesemann versies, nog beter maar ook nog duurder. Vond ik zelf niet nodig.
Zoek je meer info, kijk dan op:
http://www.schneideroptics.com/filters/bw.htm
Wat ik me nou steeds afvraag is of jullie zo een pollarisatie filter veel gebruiken. Ik heb er nog ene van mijne analoge tijd en die kwam alleen uit de tas als hij echt nodig was om bv spiegeling op glas weg te werken.
Het lijkt me toch niet logis dat jullie dat voor alles gebruiken.
Ik zal een voorbeeldje geven: als jullie een riviertje fotograferen zal er spiegeling op het water zijn zo zie je het zelf trouwens ook. Als je dan een polfilter gebruikt zijn de foto's eigenlijk niet meer natuurlijk.
Ik zou het polfilter dan weer wel gebruiken om de vissen die in het water zitten zichtbaar te maken, daar dient volgens mij een polfilter voor.
Het lijkt me toch niet logis dat jullie dat voor alles gebruiken.
Ik zal een voorbeeldje geven: als jullie een riviertje fotograferen zal er spiegeling op het water zijn zo zie je het zelf trouwens ook. Als je dan een polfilter gebruikt zijn de foto's eigenlijk niet meer natuurlijk.
Ik zou het polfilter dan weer wel gebruiken om de vissen die in het water zitten zichtbaar te maken, daar dient volgens mij een polfilter voor.
Het is een mooi filter natuurlijk maar ik krijg dikwijls de indruk dat er mensen zijn die denken dat je zonder een polfilter geen foto's kan maken.
Zoals ik al zei ik gebruikte hem alleen als ik er echt iets mee wilde ontspiegelen zoals bv een raam.
Ik denk dat een hoog percentage dat filter bezit maar het ook te pas en te onpas gebruikt.
Zoals ik al zei ik gebruikte hem alleen als ik er echt iets mee wilde ontspiegelen zoals bv een raam.
Ik denk dat een hoog percentage dat filter bezit maar het ook te pas en te onpas gebruikt.