Bericht
door emdeklerk » zo jul 20 2008 11:32 am
Kan zijn, Marten, maar ik heb ook ergens op dit forum foto's gezien die met de 14-24mm waren gemaakt waarvan ze mij niet wijsmaken dat de tonvormige vertekening maar 1,41 is. Een getal dat ik overigens niet begrijp, vertekening wordt meestal opgegeven als procenten. Dan zou de (ton-)vormige vertekening dus + 1,41 % zijn?
Ik ga die foto niet weer iedere keer opzoeken, het was er een van het plafond in de sixtijnse kapel of zo.
Overigens zijn de oude 24mm's inderdaad niet vertekeningsvrij, wat ik ook nooit zou beweren. Ik verwacht dat de nieuwe 1,4/24mm en 1,4/35mm daar beter in scoren. Nikon brengt niet voor niets weer steeds vastbrandpuntobjectieven uit - die moeten toch echt een meerwaarde houden tegenover de zoompjes. Zie ook de nieuwe PC-Nikkors.
Helaas allemaal laakbare G-objectieven, maar goed.
Laten we maar even afwachten of en zo ja wanneer die nieuwe primes komen en hoe ze presteren. Deze ontwikkeling in primes bij Nikon zou wel eens kunnen inhouden dat ze rekening moeten houden met vaker objectiefwisselen - en dus met een goed systeem komen om de sensor stofvrij te houden? Dus qua full-frame camera's zit er nog wat in het verschiet?
Groet, E.M. de Klerk