D300 wat moet ik "echt"aanschaffen?
- JBD
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Oef, dat zijn een heleboel adviezen. Ik heb reeds de SB600 en 2x 1 Gig aan geheugen. Ik weet niet of dit ook in de D300 kan worden gebruikt. Verder heb ik de Nikkor AF18-70 en de 70-300, alsook de Tamron 90. Als ik dit zo lees, zou die remote kabel wel een nuttige aanschaf zijn. Voor de rest, zou het ding moeten werken. Ik ben vol enthousiasme en spanning.
- Mike-Nikon
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
-
Woudschim
-
Arend-ho
-
ArendOosterlee
Misschien ben jij ook wel dom! Grapje hoor.Woudschim schreef:Integendeel, dit is ook wat ik het liefste doe.Blacksheep schreef:Maar als je 1x zo'n 16GB koopt, ben je dan niet kwetsbaar wanneer zo'n ding onverhoopt de geest geeft? Ik zou liever 2x iets minder hebben en de reserve altijd bij me. Of ben ik nu erg dom?
Lijkt mij ook het veiligst voor je bestanden.
Misschien is het handig als je even een lijst geeft van wat je nou allemaal hebt.
- Die grip lijkt mij in elk geval een goede aankoop
- Een statief, als je die nog niet hebt
- Als je al wel een statief hebt, misschien een betere? Eentje die meer kan dragen, want een D300 zal een stuk zwaarder zijn dan een D70
- JBD
- Clublid

- Contacteer:
Lijst van bijbehorende attributen:
1 statief (inderdaad aan de lichte kant)
2 B&W Polarisatiefilters
3 UV filters voor navolgende objectieven:
Tamron AF 90mm Macro 1:1
Nikkor 18-70 mm
Nikkor 70-300 mm
Flitser SB600
Nikon Quick charger MH-18a
2x Nikon Li-on Battery Pack EN-El 3a
Dan natuurlijk de bijbehorende software
1 statief (inderdaad aan de lichte kant)
2 B&W Polarisatiefilters
3 UV filters voor navolgende objectieven:
Tamron AF 90mm Macro 1:1
Nikkor 18-70 mm
Nikkor 70-300 mm
Flitser SB600
Nikon Quick charger MH-18a
2x Nikon Li-on Battery Pack EN-El 3a
Dan natuurlijk de bijbehorende software
-
michael79
-
thom
-
Dennis71
- Roelof
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
Joyce,
Ik zou in eerste instantie voor een groter geheugenkaartje gaan.
Zelf werk ik met 8GB kaartjes in de D300 en mijn ervaring is dat je die met een batterij vol schiet.
(Het type kaartje dat je koopt ligt aan je fotostijl en aan je computeruitrusting. Als je een boel bursts schiet dan is een snel kaartje zinvol voor je fotografie, anders is de snelheid van het kaartje alleen interessant voor de overdracht van kaart naar PC.)
Als je dan bezig bent dan loop je vanzelf tegen de beperking van je uitrusting aan, die beperkingen zijn toch altijd persoonlijk.
-De grip is iets waar ik niet zonder zou willen, maar anderen willen hem er niet onder hebben, omdat de camera er zo groot van wordt.
-Een GPS unit is niet erg zinvol als je voornamelijk binnen fotografeert, maar voor een buitenfotograaf is dat anders.
-Extra accu's komen pas op het moment dat je ook meer geheugen hebt om daadwerkelijk vol te schieten
-Een stevig statief is iets dat iedere fotograaf nodig heeft, maar hoe vaak gebruik je je huidige statief, dat zou je prioriteit voor een statiefaanschaf mee kunnen bepalen.
-Een afstandsbediening komt pas na het statief
-De L-bracket die a90 voorstelde, kan een zinvolle aanschaf zijn als je een boel in portretstand fotografeert (vanaf statief), als je hier echt in geïnteresseert bent dan is een stevig statief duidelijk belangrijk en een stevig balhoofd ook, hier valt nog veel meer over te zeggen en dat is het verleden ook al gebeurd, zoek op het forum maar eens naar 'kirk', 'really right stuff' en 'arca swiss'
-Glas is het belangrijkste, dat zie je ook aan de vele discussies die daarover gevoerd worden op het forum. De 17-55 en de 70-200 leveren duidelijk betere resultaten dan wat je nu hebt liggen, hoewel je met de 70-200 misschien beter zou kunnen wachten tot de lang verwachte 70-200 Nano uitkomt, al was het alleen maar omdat de huidige variant dan tweedehands wat geschikter te verkrijgen is.
Ik zou in eerste instantie voor een groter geheugenkaartje gaan.
Zelf werk ik met 8GB kaartjes in de D300 en mijn ervaring is dat je die met een batterij vol schiet.
(Het type kaartje dat je koopt ligt aan je fotostijl en aan je computeruitrusting. Als je een boel bursts schiet dan is een snel kaartje zinvol voor je fotografie, anders is de snelheid van het kaartje alleen interessant voor de overdracht van kaart naar PC.)
Als je dan bezig bent dan loop je vanzelf tegen de beperking van je uitrusting aan, die beperkingen zijn toch altijd persoonlijk.
-De grip is iets waar ik niet zonder zou willen, maar anderen willen hem er niet onder hebben, omdat de camera er zo groot van wordt.
-Een GPS unit is niet erg zinvol als je voornamelijk binnen fotografeert, maar voor een buitenfotograaf is dat anders.
-Extra accu's komen pas op het moment dat je ook meer geheugen hebt om daadwerkelijk vol te schieten
-Een stevig statief is iets dat iedere fotograaf nodig heeft, maar hoe vaak gebruik je je huidige statief, dat zou je prioriteit voor een statiefaanschaf mee kunnen bepalen.
-Een afstandsbediening komt pas na het statief
-De L-bracket die a90 voorstelde, kan een zinvolle aanschaf zijn als je een boel in portretstand fotografeert (vanaf statief), als je hier echt in geïnteresseert bent dan is een stevig statief duidelijk belangrijk en een stevig balhoofd ook, hier valt nog veel meer over te zeggen en dat is het verleden ook al gebeurd, zoek op het forum maar eens naar 'kirk', 'really right stuff' en 'arca swiss'
-Glas is het belangrijkste, dat zie je ook aan de vele discussies die daarover gevoerd worden op het forum. De 17-55 en de 70-200 leveren duidelijk betere resultaten dan wat je nu hebt liggen, hoewel je met de 70-200 misschien beter zou kunnen wachten tot de lang verwachte 70-200 Nano uitkomt, al was het alleen maar omdat de huidige variant dan tweedehands wat geschikter te verkrijgen is.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- JBD
- Clublid

- Contacteer:
Dank je Roelof, Hier heb ik inderdaad veel aan. Bij Konijnenberg adviseerde men ook al meer geheugen, zodat ik voor 2x 8 GB ga. Het gekke is, dat men zei dat ik mijn oude accu kan blijven gebruiken, terwijl men hier op het forum zegt dat je nieuwe moet hebben. Dat moet ik van de week even uitzoeken. Mijn sterke kant en de voorkeur is het fotograferen van dieren, met name honden. Hier krijg ik soms ook aanvragen voor. Verder fotografeer ik nogal veel in de natuur, vlinders, rupsen, poppen, (dus MACRO). Portretten ook wel, maar dan meer van familieleden (met name echtgenoot en (klein)kinderen. Ik heb het gevoel dat ik me nu eerst even aan de aanschaf van de D300 houd en daarna ga ik inderdaad voor wat meer glaswerk, zoals je al suggereerde. Ik vraag me echter wel af waar het einde is. Je ziet hoe langer hoe meer prachtig materiaal en op een bepaald moment moet het genoeg zijn. De door jou genoemde objectieven (vroeger warenhet gewoon lenzen
), lijken me echter een zinvolle aanschaf. Mocht je nog meer suggesties hebben, dan verneem ik die graag. Voor nu alvast dank.