Welke lens zou het nu moeten worden
Koop 'm opnieuw, dan kost het je geen extra geld. Verhaal van die halo blijf ik vaag vinden. Ik zie geen halo op die foto en volgens mij kun je met een polarisatiefilter ook al een hoop corrigeren.
"Duurdere lenzen corrigeren dat". Zou kunnen, maar relatief gezien is ook de 18-200 van Nikon niet echt een dure lens, dus het is maar de vraag of de bedoelde correctie er bij deze lens is.
Ik begin wel benieuwd te worden naar de mening van iemand met wat meer ervaring hierover.
"Duurdere lenzen corrigeren dat". Zou kunnen, maar relatief gezien is ook de 18-200 van Nikon niet echt een dure lens, dus het is maar de vraag of de bedoelde correctie er bij deze lens is.
Ik begin wel benieuwd te worden naar de mening van iemand met wat meer ervaring hierover.
Er kunnen wel degelijk ongewenste halo's zichtbaar worden door het gebruik van verkeerde films of objectievenMatthieu schreef:zit em niet in je lens maar in de attmosfeer.
wikipagina:
Een halo is een diffuus lichtschijnsel rond een scherper gedefinieerde bron, meestal de zon of de maan. Het is een optisch verschijnsel in de atmosfeer dat kan optreden wanneer er zich bepaalde atmosferische condities voordoen (met name een ijle nevel van ijskristallen).
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik zou op Marktplaats eens naar een ander toestel, een D80 of eventueel een D60, gaan kijken en dan, als je tevreden over je Tamron was, er weer zo één kopen. Laat je niet gek maken in een fotowinkel, daar verkopen ze het liefst een D3 aan een beginner.
Verder sluit ik me helemaal bij Gerrit aan, vuiltjes op je sensor en wat chromatische aberatie.
Verder sluit ik me helemaal bij Gerrit aan, vuiltjes op je sensor en wat chromatische aberatie.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Inderdaad chromatische abberatie, die overigens in Capture NX/NX2 goed kan worden gecorrigeerd! (heb ik even uitgeprobeerd)GdP schreef:Ik zie geen 'halo's' , wel chromatische aberratie en vuiltjes op je sensor.
Chromatische abberatie (CA) los je niet op met een andere camerabody. Hoewel ik met de Nikkor 18-200 persoonlijk geen ervaring heb, betwijfel ik of de CA-correctie daarvan spectaculair beter zal zijn. Goedkoopste oplossing is om te leren de CA in een programma als Capture NX te corrigeren (gaat overigens al grotendeels automatisch). Dit programma is op dit moment al te koop voor € 45,-.
170% vergroting zonder CA-correctie

170% vergroting met automatische CA-correctie in NX2

Jur
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Die chromatische abberatie valt alleen maar op bij grote vergrotingen (zie boven). Als je dat zelf niet ziet, zou ik al helemaal geen ander objectief overwegen....
Voor automatische correctie van chromatische abberatie (CA) in NX, moet je ervoor zorgen dat Autom. correctie chrom. abberatie is aangevinkt.

Voor het handmatig aanpassen van CA ga je naar Nieuwe Stap / Corrigeren / Chromatische abberatie correctie:

Jur
WAAA
Ik ben kleuren doof maar ik heb zag niks om die rots zitten
ik zag wel dat het sneeuw helemaal wit werd
Hij licht helemaal op.
dus de foto wordt lichter van kleur
om dat blauwe weg te krijgen.
Maar als ik dit zo weg kan halen wie zegt me dat ik dit niet hem met een nikor lens
of is de kans kleiner dat ik dat kan krijgen
er voor

er na

Ik ben kleuren doof maar ik heb zag niks om die rots zitten
ik zag wel dat het sneeuw helemaal wit werd
Hij licht helemaal op.
dus de foto wordt lichter van kleur
om dat blauwe weg te krijgen.
Maar als ik dit zo weg kan halen wie zegt me dat ik dit niet hem met een nikor lens
of is de kans kleiner dat ik dat kan krijgen
er voor

er na