Nieuwe lens of een nieuwe body kopen?
Patrick, het mag inmiddels bekend zijn dat ik problemen heb met het automatisme "betere apparatuur=betere foto's". Ik wil deze oude discussie niet weer opstarten, maar een keertje tegen dit soort opmerkingen aanschoppen kan geen kwaad.PatrickP schreef:Oke, iets te kort door de bocht. Met betere objectieven maak je foto's die in principe minder optische foutjes als CA, vignettering, vervorming hebben, in veelal mooiere kleuren en contrasten hebben, enz. Maar je moet zo'n toplens natuurlijk wel de goede kant op richten en de camera goed instellen.Frederix schreef:PatrickP schreef: Natuurlijk schiet je met een top-objectief betere platen, ook met een D40 of D50.![]()
![]()
![]()
Ik denk dat ik mijn oude onderschrift maar weer van stal haal.
"Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf"
Ik gok trouwens dat Frederix heel goed weet dat ik dat niet bedoelde zoals hij het interpreteert...
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als ik naar de door jouw gemaakte foto's (fidelityx) kijk dan vallen meerdere zaken op.
- aandacht voor detail;
- stoeien met compositie;
- lef in de omgang met modellen;
Als je verder wilt gaan met fotograferen dan zou ik me eerst verder verdiepen in de fotografische technieken. Daar is makkelijk veel winst te halen.
Met een andere (nieuwere) camera zul je niet direct veel opschieten. Met een ander objectief kan het zijn dat je dat je ook vooruit gaat.
Zelf heb ik m'n objectieven altijd gekocht met een opdracht aan mezelf er bij. En dat heeft me verder geholpen.
Veel van je foto's, behalve de Noorwegen serie, zou je ook met een 85 mm gemaakt kunnen hebben. Dan maak je het je zelf wel moeilijker, want je moet dan meer kiezen voor detail en compositie.
Een 85 AFD gaat gebruikt zo rond de 200 - 240 euro. Ga eens op zoek naar iemand met zo'n objectief en vraag het eens te leen.
- aandacht voor detail;
- stoeien met compositie;
- lef in de omgang met modellen;
Als je verder wilt gaan met fotograferen dan zou ik me eerst verder verdiepen in de fotografische technieken. Daar is makkelijk veel winst te halen.
Met een andere (nieuwere) camera zul je niet direct veel opschieten. Met een ander objectief kan het zijn dat je dat je ook vooruit gaat.
Zelf heb ik m'n objectieven altijd gekocht met een opdracht aan mezelf er bij. En dat heeft me verder geholpen.
Veel van je foto's, behalve de Noorwegen serie, zou je ook met een 85 mm gemaakt kunnen hebben. Dan maak je het je zelf wel moeilijker, want je moet dan meer kiezen voor detail en compositie.
Een 85 AFD gaat gebruikt zo rond de 200 - 240 euro. Ga eens op zoek naar iemand met zo'n objectief en vraag het eens te leen.
Even een weekje niet op het forum geweest en er is een hele discussie losgebarsten 
Ik denk dat je inderdaad moet "groeien" met je camera. Ik ben nog geen superfotograaf. Moet nog erg veel leren en dan is een leuke lens met wat meer lichtsterkte best een leuk begin.
Ik was nu 100 euro kwijt voor een 50mm lens. Wanneer ik echt heel goed ben dan ga ik een nieuwe body overwegen. Maar voor nu is dit voor mij denk ik een heel goed begin. Ik had wel het gevoel dat ik met de kitlenzen te kort kwam en dit is een goede aanvulling.
En over een paar jaar zijn de body's ook weer veranderd..

Ik denk dat je inderdaad moet "groeien" met je camera. Ik ben nog geen superfotograaf. Moet nog erg veel leren en dan is een leuke lens met wat meer lichtsterkte best een leuk begin.
Ik was nu 100 euro kwijt voor een 50mm lens. Wanneer ik echt heel goed ben dan ga ik een nieuwe body overwegen. Maar voor nu is dit voor mij denk ik een heel goed begin. Ik had wel het gevoel dat ik met de kitlenzen te kort kwam en dit is een goede aanvulling.
En over een paar jaar zijn de body's ook weer veranderd..