*Floris volgt het topic ook*
Ik wil ook meer groothoek (heb nu 17 mm) en vind kwaliteit het meest belangrijk. Maar om nou enkel daarvoor een D700 + 14-24 te gaan halen gaat een beetje te ver. Ik volg dit topic aandachtig.
Groothoek opties voor zover ik het kan overzien. Als iemand opmerkingen heeft, lees ik dat graag.
Tokina 11-16 F/2.8: vrij nieuw, hier en daar slechte exemplaren (ook hier op forum), lichtsterk, veel groothoek, beperkte zoom/tele.
Tokina 12-24 F/4: door velen geprezen, met aanmerking dat CA aanwezig is. Goede prijs/kwaliteit verhouding.
Sigma 10-20: veel groothoek/zoom, prettig bereik, niet constante F/, niet overtuigende beeldkwaliteit, rare barrelvervorming met name langs de randen (volgens photozone.de).
Sigma 12-24 F/4.5-5.6: goed gezien de beperkte vervorming, veel CA en het blijft Sigma (lees: check meerdere exemplaren en neem de beste). Niet goedkoop met EUR 689,-.
Tamron 11-18: tja..... weet ik niet zoveel van, behalve wat ome Ken laat
zien
Tamron 10-24: nog niets over bekend.
Nikon 12-24 F/4 AF-S: schijnt goed te zijn (maar n.a.v. voorbeeldfoto's van Ken en gezien de niet constante (en dus moeilijk corrigeerbare) vervorming op photozone.de ben ik nog niet overtuigd).
Nikon 14-24 F/2.8 AF-S: enige FX in het rijtje, schijnt gewoon goed te zijn, met ca. EUR 1400,- de duurste, maar met 14mm op DX niet super groothoek.
Zelf denk ik dat op dit moment voor DX de Tokina 12-24 een goede keuze zou zijn: voor 'nu' even leuk, kost 'maar' EUR 429,- bij Konijn en biedt een goede mix van eigenschappen.