Water in de camera; geen leven meer te bekennen.

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 01 2008 2:01 pm

Grappig Léon. Aparte foto's...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

graaf35

Bericht door graaf35 » do sep 04 2008 10:36 am

Ik zou het ook gewoon proberen.
Maar eerst nog even laten drogen!

Hij is toch al stuk dus veel kun je er niet meer aan verzieken.

Eigenlijk vond ik het ook wel een beetje vreemd. Elektronica en water is vaak nog te redden.

Een tijdje terug heb ik koffie over mijn toetsenbord gegooid. Daarna heb ik mijn (toch al defecte) toetsenbord gewoon afgespoeld onder de keukenkraan. En zoals U ziet... Alle letters doen het gewoon.

Het wordt lastiger als je een chip hebt doorgebrand door kortsluiting o.i.d.
(zelfs zonder batterij zit er misschien nog spanning van een backupje in het toestel? De klok loopt ook gewoon door.)

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » do sep 04 2008 2:18 pm

Was het maar een F2, effe drogen, hier en daar wat olie, en daar gaat hij weer voor jaren...

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » do sep 04 2008 5:53 pm

Léon heeft een punt mijn telefoon had ook in de wasmachie gezeten (normaal programma) in de zon en alles deed het weer even af wachten :D

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

pimpanpet

Bericht door pimpanpet » do sep 04 2008 6:22 pm

F2 gehad. Maar een inbreker heeft ooit besloten dat dit ook wel een leuk toestel was. Maar dat werd wel gedekt door de verzekering;

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » vr sep 05 2008 12:06 am

Hallo Pimpanpet,

Electronika kun je rustig in het water leggen hoor! dus ook je camera! Maar .......... als deze daarna niet goed opgedroogd is, en er zit tussen de componenten en/of de sporen op de printen nog vochten moet je uitkijken! De camera werkt op gelijkspanning (van de batterij). Wanneer er een gelijkstroom loopt tussen de kontakten en/of de sporen via het vocht, ontstaat er door een chemische werking een electrolyse. Dit is een smerig spulletje die ogenblikkelijk koper wegvreet! Omdat vrijwel alle componenten en printsporen van koper zijn, was er nog kans dat er niets aan de hand zou zijn geweest als je de camera éérst goed had laten drogen. Maar helaas vrees ik nu toch wel het ergste.

Sterkte! mvg

Fons

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » vr sep 05 2008 8:00 am

All clear! :mrgreen:
Afbeelding

Maar serieus, succes met de reparatie. Is altijd een behoorlijke klus met die kleine electronica. Ik voorzie een grotere uitdaging dan die stofzuigers... 8)

Mvg,
Martijn
Buy film, not megapixels...

mikemix

Bericht door mikemix » vr sep 05 2008 9:47 am

Léon Obers schreef:Deze man is "beroemd" geworden met zijn in het water gevallen Coolpix.
http://farrelleaves.com/eaves_camera.html

Zijn gallery:
http://farrelleaves.com/eaves_gallery.html
Ik krijg een sterk gevoel van "broodje aap" als ik dit bekijk...

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”