Midden formaat

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za sep 06 2008 1:09 pm

Je moet er rekening mee houden dat de Pentax de nadelen van beide systemen, middenformaat en spiegelreflex, heeft.
Voordeel van de RB67 is dat de achterwand draaibaar is. Je kunt dus zowel portret als landschap schieten zonder je camera op zijn kant te houden, erg handig! Je kunt er ook een polaroidachterwand op zetten en op die manier testopnamen maken die je ter plekke kunt bekijken. (of bestaat polaroid niet meer? geen idee eigenlijk) Er zijn wel meer voordelen van verwisselbare achterwanden natuurlijk.
Van de RB67 kun je de spiegel opklappen en vervolgens met een draadontspanner de centraalsluiter bedienen.
Ik heb het een ideale camera gevonden. Ik moet toegeven dat ie al weer jaren in de kast ligt.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za sep 06 2008 1:24 pm

Ik heb er al weer een gevonden en rij zo even naar België. :shock:

Kent iemand dit model ? Het is een luie mensen versie van een 120 camera :)

Hij heeft namelijk:

- Zoom
- Autofocus
- P, M, A stand
- Ingebouwde flits
- 120 en 220 voorbereid
- Auto ISO herkenning van de film
- Digitale teller
- Belichting compensatie

Het lijkt wel een compact als je het zo bekijkt. 8)

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za sep 06 2008 1:33 pm

Rij dan even door... kun je deze ook bekijken! Groothoek dus..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

StevenS

Bericht door StevenS » za sep 06 2008 1:36 pm

Polaroid bestaat nog steeds bij de betere fotovakzaak. Ook Fuji heeft sets die in een polaroid achterwand kunnen. Van een fotograaf heb ik vernomen dat de Fuji betere resultaten geeft dan de Polaroid.

Een RB67 is een oerdegelijke camera. Ze zijn nog steeds te servicen bij diverse bedrijven. Ook Mamiya zelf doet dit nog steeds.
Voor de RB67 zijn overigens ook 6x4.5 achterwanden verkrijgbaar.

Morkie

Bericht door Morkie » za sep 06 2008 4:14 pm

[/quote]

Ik ga in kleur werken, hoezo is dat lastig af te drukken, door die ene extra cm? 6*6 kun je nog prima laten afdrukken overal, is 6*7 zoveel moeilijker dan?

Het 6*7 formaat spreekt me wel erg aan moet ik zeggen, het is een erg mooie verhouding vindt ik.[/quote]

In het zuiden van het land is het heel erg moeilijk om nog goede prints te laten maken van kleurenmiddenformaatnegatieven. Mijn eigen ervaring is dat deze negatieven worden ingescand door de lab's en daarna digitaal worden geprint. Volgens mij gaat er dan veel info verloren. Ik zou liever een directe analoge afdruk van die grote negatieven hebben.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo sep 07 2008 11:07 am

Via deze link kun je de orginele reclamebrochures van zowel het Pentax 645 als het Pentax 67 systeem eens belijken :)

http://fockert.xs4all.nl/~pentax/html/folders.html

Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Zuiderbuur » zo sep 07 2008 1:37 pm

Morkie schreef:
Ik ga in kleur werken, hoezo is dat lastig af te drukken, door die ene extra cm? 6*6 kun je nog prima laten afdrukken overal, is 6*7 zoveel moeilijker dan?

Het 6*7 formaat spreekt me wel erg aan moet ik zeggen, het is een erg mooie verhouding vindt ik.[/quote]

In het zuiden van het land is het heel erg moeilijk om nog goede prints te laten maken van kleurenmiddenformaatnegatieven. Mijn eigen ervaring is dat deze negatieven worden ingescand door de lab's en daarna digitaal worden geprint. Volgens mij gaat er dan veel info verloren. Ik zou liever een directe analoge afdruk van die grote negatieven hebben.[/quote]

Het afdrukken van middenformaat negatieven kan toch geen enkel probleem zijn, stap gewoon de winkel van een prof. fotograaf binnen; het labo waar die mee werkt zal dat zonder probleem kunnen.

Ikzelf werk met www.elkacolor.com, ze hebben ook fotografen in Nederland die met hen werken. Ontwikkelen, concact afdrukken en prints (rechtstreeks van negatief, géén scans) van prof. kwaliteit !

Woudschim

Bericht door Woudschim » ma sep 08 2008 7:06 pm

Voor de mensen die twijfelen om een MF systeem te kopen:

Afbeelding

Maar dan op een resolutie van ongeveer 5000x7000. :)

Woudschim

Bericht door Woudschim » di sep 09 2008 1:50 pm

Hier nog een, inclusief crop:

Wat is middenformaat toch geweldig!

Afbeelding

Afbeelding

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za sep 20 2008 4:10 pm

Ik heb net de eerste negatieven terug van het lab :shock: Ik heb de negatieven laten ontwikkelen, er een afdrukje van laten maken en een scan op cd (2433 x 3342).

Het ziet er geweldig uit. waar je met 35mm nog wel wat korrel ziet als je de foto wat opblaast is dit echt heel erg mooi. :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » za sep 20 2008 4:32 pm

Jeetje ik zie mijn hele loopbaan voorbij komen.
waar heb ik mee gewerkt in middenformaat, Hasselblad C500, Mamiya press, Mamiya 645s, Mamiya RB67, Mamiya 220. Het langst en met het meeste plezier heb ik met de Mamiya RB67 gewerkt.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » za sep 20 2008 7:51 pm

Heb een paar verkoopaanbiedingen gewist. Die zijn alleen toegestaan voor leden in de vraag en aanbod sectie.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo sep 21 2008 11:09 am

Hier een van mijn eerste plaatjes gemaakt met de Fuji 645. Het is door de centrale gescand dus daar zit nog wel wat winst in denk ik. Het resultaat vind ik echter al niet verkeerd.

Gebruikte film Kodak 100 tmx, 55mm, f/5.6, 1/90e (handig een ingebouwde databack die de info op de film print :))

Afbeelding

crop

Afbeelding

thom

Bericht door thom » ma sep 22 2008 9:12 am

Mamiya RB67 is inderdaad geweldig, Velvia er in, goede lichtmeter erbij.
Goed statief hierbij is wel handig want deze reus beweegt wel flink bij het
maken van een foto.

Groet,
Thom.

a90
Forumlid
Forumlid

Re: Midden formaat

Bericht door a90 » wo okt 08 2008 11:12 pm

De nieuwe Voigtlander is overigens ook niet te versmaden :shock:

http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlae ... jzjul.html

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”