analoog
Beste Ronikon of beter gezegd Ronleica,
Ook ik ben meegelopen met de massa, wie niet? Maar goed, ik ben inmiddels gewend geraakt aan het medium CD…zo ook aan het digitale fotogeweld, zelfs aan de claustrofobische zoeker van de D70 ben ik gewend geraakt. Ik ben ook nog niet van plan om deze in te ruilen voor een andere Dslr. Er moet echt een toppertje uitkomen voordat ik over de streep gaat.
Heb ik toch een vraag, hoe ben je tot de keuze gekomen om deze Leica te kopen, de bediening is mechanisch verwijs naar het oude bekende analoge gevoel, kan ik in meegaan. Maar heb je al voorbeelden gezien van de resultaten? Gezien de prijs van deze Leica moet het haast wel goed zitten.
Ook ik ben meegelopen met de massa, wie niet? Maar goed, ik ben inmiddels gewend geraakt aan het medium CD…zo ook aan het digitale fotogeweld, zelfs aan de claustrofobische zoeker van de D70 ben ik gewend geraakt. Ik ben ook nog niet van plan om deze in te ruilen voor een andere Dslr. Er moet echt een toppertje uitkomen voordat ik over de streep gaat.
Heb ik toch een vraag, hoe ben je tot de keuze gekomen om deze Leica te kopen, de bediening is mechanisch verwijs naar het oude bekende analoge gevoel, kan ik in meegaan. Maar heb je al voorbeelden gezien van de resultaten? Gezien de prijs van deze Leica moet het haast wel goed zitten.
Heb inmiddels een werkelijk zgan Leica R9 aangekocht met motordrive en eerder al een Vario 35/70mm
tsja waarom Leica ? ik denk dat mijn gevoel de overhand speelt
en de tijdloosheid van Leica spreekt mij enorm aan.
de R9 is (als de behoefte er toch is) uit te breiden met een fraaie digitale achterwand.
Maar ik heb mijn zinnen gezet op 35mm en dia projectie.
Daarin heeft Leica een naam hoog te houden (beetje understatement) en biedt ook welhaast ultieme projectoren (de Pradovit)
Het is goed om eerst te weten wat je wilt, en daarvanuit keuzes te maken.
Dat voortraject heeft maanden geduurd voor mij.
ik heb erg getwijfeld over digitaal of analoog en beide kampen hebben zo hun pro en contra's. de voordelen van digitaal staan als een paal boven water.
Maar mijn uitgangspunt blijft heel sterk nl: achter de PC vandaan.
Ook de software en vooral de veroudering en calamiteiten ben ik zat op de PC. het blijft maar komen die upgrades en updates.
ik ten dienste van de PC ? of andersom ?
Foto's met de Leica heb ik inmiddels gezien en tsja, het raakt gewoon.
de kleuren de diepte en bijna 3D daarvan is verslavend.
de maker achter de camera blijft het uitgangspunt !
grtz ronLeica
tsja waarom Leica ? ik denk dat mijn gevoel de overhand speelt

de R9 is (als de behoefte er toch is) uit te breiden met een fraaie digitale achterwand.
Maar ik heb mijn zinnen gezet op 35mm en dia projectie.
Daarin heeft Leica een naam hoog te houden (beetje understatement) en biedt ook welhaast ultieme projectoren (de Pradovit)
Het is goed om eerst te weten wat je wilt, en daarvanuit keuzes te maken.
Dat voortraject heeft maanden geduurd voor mij.
ik heb erg getwijfeld over digitaal of analoog en beide kampen hebben zo hun pro en contra's. de voordelen van digitaal staan als een paal boven water.
Maar mijn uitgangspunt blijft heel sterk nl: achter de PC vandaan.
Ook de software en vooral de veroudering en calamiteiten ben ik zat op de PC. het blijft maar komen die upgrades en updates.
ik ten dienste van de PC ? of andersom ?
Foto's met de Leica heb ik inmiddels gezien en tsja, het raakt gewoon.
de kleuren de diepte en bijna 3D daarvan is verslavend.
de maker achter de camera blijft het uitgangspunt !
grtz ronLeica
Nee, Ronikon heeft een Leica R9 gekocht. Dat is de eerste bruikbare camera waarop je zowel een klassieke kleinbeeld-achterwand als een moderne digitale achterwand op kunt zetten.
Lees de postings van Ronikon er maar op na.
Nou is een M8 natuurlijk ook niet te versmaden, maar ja, een meetzoekercamera is tegenwoordig wel heel ver van ons Nikon-bedje... laat staan een digitale... helaas...
Groeten, E.M. de Klerk
Lees de postings van Ronikon er maar op na.
Nou is een M8 natuurlijk ook niet te versmaden, maar ja, een meetzoekercamera is tegenwoordig wel heel ver van ons Nikon-bedje... laat staan een digitale... helaas...
Groeten, E.M. de Klerk
Digitale achterwand
Nikon heeft de digitale achterwanden aan Kodak overgelaten. Kodak produceerde zowel op Nikon- als Canon-bodies een uitwisselbare digitale achterwand. De DCS-modellenreeks. Met als basis een F3, F-801, F-90, Proneo, enz. Ook was/is er een diversiteit aan polaroid-achterwanden voor diverse Nikons te koop. Tijdens de Photokina 2004 (dus 2 jaar geleden) vertelde een lid van het Nikon management uit Tokyo mij dat men ooit een F6 met verwisselbare achterwanden in productie wilde nemen, maar om 2 redenen daar van af zag:
1. een prof-fotograaf wisselt waarschijnlijk niet zo vaak van beelddrager; 2. de sensor komt tijdens het wisselen te veel in gevaar.
Nico
1. een prof-fotograaf wisselt waarschijnlijk niet zo vaak van beelddrager; 2. de sensor komt tijdens het wisselen te veel in gevaar.
Nico
En dus doet Leica het nu maar...
Met een losse digitale achterwand, cropfactor 1,37.
Op hun huidige digitale achterwand is nog wat kritiek mogelijk, getuige de tests, maar het zou zomaar kunnen dat ze voor de R9 in de toekomst achterwanden met nieuwere/grotere sensors gaan ontwikkelen.
Volformaat? Ja, want de camera IS al voor kleinbeeldfilm en -objectieven.
Met dat DX-gedoe van Nikon is steeds de sensor in een camera ingebouwd, zodat de verouderingstijd van een willekeurige digitale reflex ongeveer één tot anderhalf jaar is.
Quo Vadis?
E.M. de Klerk
Met een losse digitale achterwand, cropfactor 1,37.
Op hun huidige digitale achterwand is nog wat kritiek mogelijk, getuige de tests, maar het zou zomaar kunnen dat ze voor de R9 in de toekomst achterwanden met nieuwere/grotere sensors gaan ontwikkelen.
Volformaat? Ja, want de camera IS al voor kleinbeeldfilm en -objectieven.
Met dat DX-gedoe van Nikon is steeds de sensor in een camera ingebouwd, zodat de verouderingstijd van een willekeurige digitale reflex ongeveer één tot anderhalf jaar is.
Quo Vadis?
E.M. de Klerk
Ik zal ook nog maar eens een duit in het zakje doen. Voor mij geldt uitsluitend het resultaat en hoe dat dan tot stand komt is voor mij niet relevant. Dit geldt dus ook voor audio. Gebruiksgemak staat op de 2e plaats.
Zelf heb ik een D70S en ben er zeer tevreden mee en als ik naar de afdrukjes (= resultaat) kijk ben ik ook uitermate tevreden.
Ikzelf bestempel me als audiofiel. Ook ik heb een zeer dure cd-speler in huis maar deze kan niet het gehoormatige resultaat bieden wat een analoge draaitafel wel kan. Heb ook diverse a-b vergelijkingen gedaan tussen draaitafels (niet heel duur) en zeer dure cd-spelers. Iedere keer won de draaitafel het van de cd-speler. Momenteel heb ik een goede draaitafel in huis en ben er zeer tevreden mee. Ik ben inmiddels dan ook weer flink mijn platencollectie aan het uitbreiden. Hoelang zal de cd nog meegaan? Kijk naar het mp3 geweld. De platen zullen m.i. niet op korte termijn verdwijnen.
Zelf heb ik een D70S en ben er zeer tevreden mee en als ik naar de afdrukjes (= resultaat) kijk ben ik ook uitermate tevreden.
Ikzelf bestempel me als audiofiel. Ook ik heb een zeer dure cd-speler in huis maar deze kan niet het gehoormatige resultaat bieden wat een analoge draaitafel wel kan. Heb ook diverse a-b vergelijkingen gedaan tussen draaitafels (niet heel duur) en zeer dure cd-spelers. Iedere keer won de draaitafel het van de cd-speler. Momenteel heb ik een goede draaitafel in huis en ben er zeer tevreden mee. Ik ben inmiddels dan ook weer flink mijn platencollectie aan het uitbreiden. Hoelang zal de cd nog meegaan? Kijk naar het mp3 geweld. De platen zullen m.i. niet op korte termijn verdwijnen.
[/quote]ronikon schreef:Mogelijk gaat de 'ouderwetse' film hetzelfde scenario achterna als de stereo LP.
in 1984 dicteerde oa Philips dat men massaal de kostbare Vinyl collectie aan de straat moest zetten. advertenties met Vinyl in een doos naast de vuilnisbak moesten kracht bijzetten.
Philips kreeg z'n zin en iedereen moest af van dat ouderwetse en krassende / krakende en ruisende medium.
De Philips marketing draaide op volle oorlogssterkte.
Perfect sound forever was er, en de consumentenbond deed zelfs een mirakelse test op TV. de CD werd met stof, zand en zelfs oude koffie besmeurd en daarna met water afgespoeld. de CD in de lade en wat bleek : no problem. daarmee had men de massa voor zich gewonnen.
Natuurlijk was ik er ook als de kippen bij om de allereerste CD speler te kopen: een Marantz CD-73.
Nu anno 2006 verkopen CD's niet meer en is na veel tam-tam SACD en DVD-A het ook niet geworden.
Blu-Ray is nu het nieuwe medium. the story continues.
Mijn tekst mag wat cynisch overkomen, maar dat Philips openlijk verkondigde dat iedereen zijn LP's maar bij de vuilnisbak moest zetten was een regelrachte belediging van decennia lange trouwe klanten.
Gelukkig heb ik al mijn LP's nog en ben ik nooit in de verleiding geweest om ze op straat te parkeren. vele CD's heb ik inmiddels vervangen door herpersingen op Vinyl en dat gaat door.
Vinyl verkoopt al zo'n 10 jaar in zeer stijgende lijn tesamen met de betere draaitafels.
ronikon
Ff ter aanvulling. Ik heb van de week de vracht nagekeken bij Blokker en tot mijn verbazing gaan wij Lenco draaitafels verkopen. Dus haal dat vinyl maar van de zolder.
Ehh weet je al wat ze gaan kosten en vanaf wanneer ze leverbaar zijn?Dryade schreef:Ff ter aanvulling. Ik heb van de week de vracht nagekeken bij Blokker en tot mijn verbazing gaan wij Lenco draaitafels verkopen. Dus haal dat vinyl maar van de zolder.
Heb hier een oude Akai staan en daar zit dus echt voor geen meter geluid in. Tevens ben ik me aan het oriënteren voor een andere draaitafel.
garoeten Irwan