Foto Tuur schreef:
Het feit dat het DX formaat eigenlijk gebruik maakt van alleen het beste (optische) deel van de lens hoef je eigenlijk niet een FF willen.
Het enige porbleem is dat je met je lenzenuitrusting voor het kleinbeeld brandpuntsspectrum je nu nieuw we lenzen moet aanscaffen in het groohoekbereik, want m'n kleinbeeldgroothoek van 2nmm is op de D200 'slechts' een 30mm lens Bij het telebereik onstaat een ongekende luxe: je 200mm telelens wordt eigenlijk een 300 mm en dat bij f2.8. maar de lichtstekte moet geloof ik ook weer wat gecorrigeerd worden.
Beste Foto Tuur,
Als je een lens gebruikt die geschikt is voor anoloog of FF op een DX camera, gebruikt die camera inderdaad slechts een kleiner gedeelte van de lens dan een FF camera of een anologe camera,
Of je een FF camera wil aanschaffen, heeft te maken met o.a. ook het aantal pixels die op een FF sensor zitten. Daar kunnen er n.l. veel meer op, dus een foto zou in princiepe veel scherper kunnen zijn. Meer kleur kunnen bevatten, briljanter kunnen zijn.
Dus dat zou een overweging kunnen zijn om naar FF over te stappen.
Ik dank dat je het zou kunnen vergelijken met een 35mm filmcamera en een 6x6 filmcamera. Een 6x6 heeft een groter negatiefformaat, dus beter geschikt voor vergrotingen op posterformaat.
Maar een telelens die 200mm is wordt inderdaad met je crop factor vergroot met 1,5 met de DX sensor in b.v. de Nikon D50-70-80 en 200. Dus dan krijg je 300mm. Alleen de lichtsterkte blijft hetzelfde, die 2.8 op een anoloog of FF blijft op een camera met DX sensor gewoon 2.8
Ik hoop het een en ander een beetje verduidelijkt te hebben.
Groetjes George