Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

Bericht door Frans Keijzers » za nov 01 2008 11:47 am

Ik ga het vanmiddag proberen Arthur, natuurlijk laat ik weten of dit werkt bedank voor het uitzoeken.
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za nov 01 2008 12:12 pm

Mike-Nikon schreef:Had al een tijdje de D3 ingesteld op scherpstellen door middel van de AF-ON knop en het werkt best lekker.

Als ik de schakelaar achter op de D3 op Dynamisch AF zet zie ik geen oplichtend scherpstel punt meer. Dus ik kan niet zien waar hij op heeft scherpgesteld.
Het is dus geen onzin verhaal dat de meeste pro's met deze instellingen werken :mryellow:

Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, dient de AF-veldstand selectieknop in de middelste stand te staan voor Dynamische AF. Dus niet de bovenste stand kiezen (= Automatisch AF-veld) want dan zie je het scherpstelpunt niet. Overtuig jezelf er ook van dat je de volgende instelling goed hebt staan:
- Persoonlijk menu A6 Verlichting Scherpstelpunt
  • Handmatig scherpstellen ---> aan
    Continustand ---> aan
    Helderheid scherpstelpunt ---> eigen voorkeur (ik heb hier -1 (laag) gekozen)
Ik hoop dat hiermee het euvel verholpen is.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » za nov 01 2008 3:22 pm

Arthur bedankt voor de heldere uitleg.

Had deze instellingen dus al een tijdje in gebruik en ik merk dat je meer controlle hebt over je autofocus.
De ontspanknop heb je eigenlijk altijd half ingedrukt en daarmee laat je je camera dus ook scherpstellen.

Nu bepaal je zelf waneer je gaat scherpstellen...... even AF-ON indrukken, daarna kaderen, en afdrukken.

Werkt heerlijk en je hebt zelf de controlle over je autofocus.

Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » za nov 01 2008 4:32 pm

ALE schreef:
Hoi Frans,

Ik verwacht dat het wel kan echter weet dit niet 100% zeker. Wat moet je doen bij de D80:
- Persoonlijke instellingen 2: AF-Veldstand op Dynamisch veld zetten
- Persoonlijke instellingen 18: AE-L/AF-L op AF-ON zetten
- Selectieknop Scherpstelstand op AF-C zetten

Nu is het een kwestie van uitproberen. Richt op een onderwerp en stel scherp met de AE-L/AF-L knop. Zodra het balletje continue links onderin je scherm brand laat de knop los en kadreer. Let nu op dat je focus niet verloopt. Is dit niet het geval, gaat het eerste gedeelte goed.
Nu de tweede test. Druk de AE-L/AF-L knop in en houd deze ingedrukt. Druk nu tegelijkertijd de ontspanknop in en kijk of de focus automatisch wordt aangepast. Zo ja, dan werkt het Dynamisch scherpstellen ook en gaat alles goed.

Punt 2 op blz 31 van je handleiding brengt bij mij verwarring of dit wel of niet gaat werken. Daar zijn ze ook bij de D80 niet echt duidelijk over. Gewoon proberen.
Laat je even weten of dit werkt ?
Suc6,

ALE
Hoi Arthur,

Zoals beloofd laat ik je even weten of de instellingen werken zo als je zie hierboven hebt beschreven.
Het eerste gedeelte van je beschrijving klopt precies alles werkt als beschreven, het is wel even wennen maar als je een 1/2 uur fotografeerd ben je er al aan gewend. :D

Alleen punt 2 op blz 31 is voor mij ook niet duidelijk, wat ze er mee bedoelen of dat je weer alles moet aanpassen in het menu persoonlijke instellingen :?:
Dit is voor mij ook een wazig gebied. :(
Wat bedoel je precies met "kadeer"?
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za nov 01 2008 6:02 pm

Kadreren is in feite niets anders dan figuurlijk een kader om bijv. een landschap plaatsen m.b.v. je zoeker. Je richt dus je camera zo dat je exact dat op je foto krijgt wat jij wil met daarin het onderwerp opgenomen waarop je scherp hebt gesteld.

Mooi dat deze methode ook voor een D80 werkt.
Suc6,

ALE

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » za nov 01 2008 8:02 pm

Werkt prima, instellen was een fluitje, nu nog goede foto's maken......... :(
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za nov 01 2008 9:36 pm

@ Ale,
bedankt voor de instellingen en de duidelijke uitleg.
Ik ga proberen hoe het bevalt.

Vraag:
- Menu persoonlijke instellingen, A1 Selectie AF-C Prioriteit instellen op Ontspannen

Kan hier ook gekozen worden voor "Scherpstelling" in plaats van voor "Ontspannen"? (pag 304 handleiding D3)
In dat geval kan er alleen een foto worden gemaakt als de scherpstelaanduiding aan staat, dus alleen als er scherp gesteld is.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za nov 01 2008 9:51 pm

Marten schreef:Vraag:
- Menu persoonlijke instellingen, A1 Selectie AF-C Prioriteit instellen op Ontspannen

Kan hier ook gekozen worden voor "Scherpstelling" in plaats van voor "Ontspannen"? (pag 304 handleiding D3)
In dat geval kan er alleen een foto worden gemaakt als de scherpstelaanduiding aan staat, dus alleen als er scherp gesteld is.
Nee dat kan niet Marten. Indien je die keuze maakt met alle andere instellingen zoals beschreven kies je voor Continue AF én Dynamisch AF en heb je niet meer de keuze uit enkelvoudige AF. En die laatste zal je ook vaak nodig hebben.
Suc6,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op za nov 01 2008 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za nov 01 2008 10:28 pm

OK, dank voor je antwoord.
Nog een vraag: :D

Continue AF én Dynamisch AF
Scherpstelveld op onderwerp richten, AF-ON knop indrukken en ingedrukt houden terwijl je de ontspanknop tegelijkertijd indrukt.

Met de toevoeging terwijl je de ontspanknop tegelijkertijd indrukt bedoel je: om af te drukken.
Dat staat dus los van de werking van de AF knop?
Er is dus geen "halverwege" stand meer van de ontspanknop?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za nov 01 2008 10:36 pm

De ontspanknop zal met deze instellingen enkel en alleen de foto maken, je kan er niet meer mee scherpstellen.

Met de toevoeging terwijl je de ontspanknop tegelijkertijd indrukt bedoel je: om af te drukken. Ja dat bedoel ik.
Hope this helps,

ALE

RoelfM

Bericht door RoelfM » za nov 01 2008 11:29 pm

ALE schreef:
Frans65 schreef:Arthur, zou dit ook voor de D80 gelden?
Hoi Frans,

Ik verwacht dat het wel kan echter weet dit niet 100% zeker. Wat moet je doen bij de D80:
- Persoonlijke instellingen 2: AF-Veldstand op Dynamisch veld zetten
- Persoonlijke instellingen 18: AE-L/AF-L op AF-ON zetten
- Selectieknop Scherpstelstand op AF-C zetten

Nu is het een kwestie van uitproberen. Richt op een onderwerp en stel scherp met de AE-L/AF-L knop. Zodra het balletje continue links onderin je scherm brand laat de knop los en kadreer. Let nu op dat je focus niet verloopt. Is dit niet het geval, gaat het eerste gedeelte goed.
Nu de tweede test. Druk de AE-L/AF-L knop in en houd deze ingedrukt. Druk nu tegelijkertijd de ontspanknop in en kijk of de focus automatisch wordt aangepast. Zo ja, dan werkt het Dynamisch scherpstellen ook en gaat alles goed.

Punt 2 op blz 31 van je handleiding brengt bij mij verwarring of dit wel of niet gaat werken. Daar zijn ze ook bij de D80 niet echt duidelijk over. Gewoon proberen.
Laat je even weten of dit werkt ?
Suc6,

ALE
Hallo allemaal,

Volgens mij heeft dit geen nut bij de D80 en D90. De instellingen die je aangaf Ale zorgen ervoor dat je de camera continu op dynamisch af met af-c hebt staan. Bij scherpstellen doormiddel van de ae-l/af-l knop is de ontspanknop niets meer dan het knopje om af te drukken en hebben deze instellingen dus geen meerwaarde, helaas!

Groeten Roelf

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo nov 02 2008 8:51 am

Tjonge wat een gedoe zeg, met al die mogelijkheden. Ik kan me goed voorstellen dat deze complexiteit de reden is dat mensen met hele dure nieuwe camera's alsnog met mislukte foto's thuiskomen.
Nou heb ik het "geluk" dat ik meestal geen snel bewegende onderwerpen fotografeer maar is dit hele scherpstel/af circus op de moderne camera's niet volledig doorgeschoten?
Vraagt Skippy die serieus over de aanschaf van enkele MF-objectieven aan het nadenken is :wink:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo nov 02 2008 9:13 am

Skippy schreef:....Nou heb ik het "geluk" dat ik meestal geen snel bewegende onderwerpen fotografeer
Als je je daartoe beperkt, heb je tijd genoeg en kan je volstaan met MF.
Maar als snelheid van belang is is AF en Continue AF wel héél gemakkelijk.
In dat geval doet de camera het beter dan iemand die met de hand moet scherpstellen.

Maar je hebt gelijk, de complexiteit vraagt wel om je verstand te blijven gebruiken.

Marcel079
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel079 » zo nov 02 2008 9:25 am

Beste Arthur,

Dit werkt fantastisch!! Het is inderdaad even wennen, maar als je even aan het werk bent, weet je niet anders meer.
Nogmaals bedankt voor het uitzoekwerk en de duidelijke beschrijving.

groet, Marcel
Niet met Nikon geschoten, altijd mis

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » zo nov 02 2008 10:29 am

Skippy schreef:Tjonge wat een gedoe zeg, met al die mogelijkheden. Ik kan me goed voorstellen dat deze complexiteit de reden is dat mensen met hele dure nieuwe camera's alsnog met mislukte foto's thuiskomen.
Nou heb ik het "geluk" dat ik meestal geen snel bewegende onderwerpen fotografeer maar is dit hele scherpstel/af circus op de moderne camera's niet volledig doorgeschoten?
Vraagt Skippy die serieus over de aanschaf van enkele MF-objectieven aan het nadenken is :wink:
Das net het leuke ervan, ben je lekker met je hobby bezig.
Als het zo simpel was als door een doosje kijken en op één knopje duwen zou ik het niet half zo leuk meer vinden.
Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”